Metody pracy socjoterapeutycznej w szkole 2403-PE-122-SZs2
Proces socjoterapeutyczny, a dobór metod i technik pracy.
Omówienie metod i technik pracy z grupą socjoterapeutyczną:
Kluczowe tematy:
1. Podstawy socjoterapii – założenia, cele i metody
Wprowadzenie do socjoterapii jako metody pracy z grupą. Omówienie podstawowych celów, zasad oraz różnic między socjoterapią a innymi formami terapii grupowej. Zasady etyczne w pracy z grupą, granice interwencji i sposoby radzenia sobie z trudnymi sytuacjami, takimi jak agresja, opór grupy czy problemy emocjonalne uczestników.
2. Dynamika grupowa i budowanie relacji w procesie socjoterapeutycznym
Analiza ról grupowych, mechanizmów społecznych i komunikacji w grupie. Ćwiczenia praktyczne dotyczące budowania zaufania i integracji uczestników.
3. Diagnoza potrzeb i problemów uczestników socjoterapii
Metody rozpoznawania trudności i zasobów osób biorących udział w zajęciach. Narzędzia diagnostyczne i sposoby dostosowywania programu do specyficznych potrzeb grupy.
4. Techniki i narzędzia pracy socjoterapeutycznej
Przegląd technik wykorzystywanych w socjoterapii, takich jak gry i zabawy terapeutyczne, dramaterapia, techniki narracyjne i arteterapia. Praktyczne zastosowanie metod w pracy z dziećmi i młodzieżą.
Proces socjoterapeutyczny a dobór metod i technik pracy.
Omówienie metod i technik pracy z grupą socjoterapeutyczną:
- technika kręgu/rundka
- burza mózgów
- dyskusja
- drama
- psychodrama dziecięca i drama
- muzykoterapia
- arteterapia(terapia z wykorzystaniem sztuk plastycznych)
- wizualizacja
- choreoterapia
- biblioterapia
- terapia zabawą
- rysunek terapeutyczny
- dialog terapeutyczny
Techniki socjoterapeutyczne w pracy z dzieckiem agresywnym.
Trening interpersonalny.
W cyklu 2022/23L:
Socjoterapia w praktyce psychopedagogicznej. |
W cyklu 2023/24L:
Proces socjoterapeutyczny a dobór metod i technik pracy. |
W cyklu 2024/25L:
Proces socjoterapeutyczny a dobór metod i technik pracy. |
W cyklu 2025/26L:
Proces socjoterapeutyczny a dobór metod i technik pracy. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- drama
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- klasyczna metoda problemowa
- referatu
- giełda pomysłów
- projektu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2025/26L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2023/24L: |
Kryteria oceniania
Przygotowanie opisu wybranego zagadnienia, jego prezentacja i ćwiczenia problemowe dla grupy (wprowadzenie do ćwiczenia, realizacja i jego omówienie) dla grupy (30%)
Przygotowanie gry socjoterapeutycznej (50 %)
Systematyczna samoocena zrealizowanych przez studenta w trakcie laboratorium zadań (po każdych zajęciach) (20%)
Literatura
1. Jagieła J. Socjoterapia w szkole, Kraków, 2009
2. Strzemieczny J., Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży, Warszawa, 1993
3. Jagieła J., Trudny uczeń w szkole, Kraków, 2005
4. Vopel k. Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży, Kielce, 2009
5. Ballard R., Jak żyć z ludźmi. Umiejętności interpersonalne, Warszawa, 1991
6. Rosenberg M.B., Porozumienie bez przemocy. O języku życia, Warszawa, 2020
7. Leu L., Porozumienie bez przemocy - ćwiczenia, Warszawa, 2020
8. Kołodziejczyk A., Czemierowska E., Spójrz inaczej. Program zajęć wychowawczo- profilaktycznych dla klas I-III, IV- VI, Kraków 1993
9. Kołodziejczyk A., Program edukacyjny dla klas I-III, Warszawa 1991
10. Knez R., Słonina W.M., Saper czyli jak rozminować agresję- program profilaktyczno-wychowawczy dla klas 1-3 gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych, Kraków, 2010
11.Portmann R., Gry i zabawy przeciwko agresji, Kielce, 2003
12.J L.Feldman Barrett., Jak powstają emocje. Sekretne życie mózgu, Warszawa, 2018
W cyklu 2023/24L:
1. Vopel k. Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży, Kielce, 2009 |
W cyklu 2024/25L:
1. Vopel k. Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży, Kielce, 2009 |
W cyklu 2025/26L:
1. Vopel k. Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży, Kielce, 2009 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: