Metodologia badań społecznych
2403-PE-121-s1
1. Wprowadzenie: struktura metodologii
2. Planowanie badania
3. Strategie badań: ilościowe i jakościowe
4. Typy badań: teoretyczne i praktyczne
5. Schematy badań: eksperymentalny, quasi-eksperymentalny, korelacyjny, etnograficzny, historyczny i studium przypadku.
6. Konceptualizacja (zmienne) i problematyzacja (teorie w badaniu)
7. Operacjonaizacja (dobór wskaźników, pytania i hipotezy badawcze).
Całkowity nakład pracy studenta
Wykład:
1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela - 15 godzin
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/uczestnika kursu potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu:
- analiza literatury, opracowanie przykładów projektów badań dla schematów- 20 godzin
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (np. w egzaminie) - 15 godzin
RAZEM: 50 godzin = 2 ECTS
Ćwiczenia:
1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela - 15 godzin
2. Konsultacje z prowadzącym - 5 godziny
3. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/uczestnika kursu potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu:
- zapoznanie z literaturą - 15 godziny
- wykonywanie zadań zaliczeniowych - 20 godziny
4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania – 20
RAZEM: 75 godzin = 3 ECTS
W sumie dla przedmiotu - 5 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W12: ma wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice, a w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych; zna podstawowe tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody
Efekty uczenia się - umiejętności
U05: posiada umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań pedagogicznych; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K01: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
Metody dydaktyczne
Zajęcia (wykład) odbywają on-line, na platformie teams i są synchroniczne w całości. Praca polega w części na transmisji wiedzy w formie wykładu, rozwiązywaniu zadań z podręcznikiem zamieszczonym w plikach teams, wspólnym projektowaniu fragmentów badania empirycznego. Te formy działania sprawdzą efekty uczenia się.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
- doświadczeń
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- gry i symulacje
- metody wymiany i dyskusji
- metody ewaluacyjne
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
Wymagania wstępne
brak
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin pismny z wykładu: pytania sprawdzające wiedzę i zadania sprawdzające jej zastsowanie. Eggzamin bęfzie on-line w właczonymi kamerami, synchroniczny.
Praktyki zawodowe
Literatura
K. Rubacha, Metodologia badań nad edukacją, WAiP Warszawa 2008
J. Brzeziński, Metodologia badań psychologicznych, WN PWN Warszawa 2006 i późniejsze
K. Konarzewski, Jak uprawiać badania oświatowe, WSiP Warszawa 2000
S. Nowak, Metodologia badań społecznych, WN PWN Warszawa 2006
Hammersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych, Zysk i S-ka Poznań 2000
Magnusson D., Wprowadzenie do teorii testów, WN PWN Warszawa 1991
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: