Metody analizy danych ilościowych
2403-PE-120-s2
1. Poziomy pomiaru.
2. Metody opisu statystycznego (estymatory)
3. Metody szacowania właściwości populacji (estymowanie parametrów).
4. Metody weryfikowania hipotez statystycznych
6. Metody doboru próbki do badań.
Całkowity nakład pracy studenta
Wykład:
1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela - 15 godzin
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/uczestnika kursu potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu:
- analiza literatury, opracowanie przykładów projektów badań dla schematów- 20 godzin
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (np. w egzaminie) - 15 godzin
RAZEM: 50 godzin = 2 ECTS
Ćwiczenia:
1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela - 15 godzin
2. Konsultacje z prowadzącym - 5 godziny
3. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/uczestnika kursu potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu:
- zapoznanie z literaturą - 10 godziny
- wykonywanie zadań zaliczeniowych - 10 godziny
4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania – 10
RAZEM: 50 godzin = 2 ECTS
W sumie dla przedmiotu - 4 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W02: ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk.
W04: ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki (zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych i humanistycznych; zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych; rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice)
Efekty uczenia się - umiejętności
U06: posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań pedagogicznych, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K01: ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego.
Metody dydaktyczne
Zajęcia odbywają on-line, na platformie teams i są synchroniczne w całości. Praca polega w części na transmisji wiedzy w formie wykładu, rozwiązywaniu zadań z podręcznikiem zamieszczonym w plikach teams, analizowaniu procedur wyliczania estymatów oraz estymowania paramterów i weryfikowania hipotez statystycznych w formie konwersatoryjnej. Dwa ostatnie sposoby psotępowania dydaktycznego służą bieżacej weryfikacji efektów kształcenia.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- gry i symulacje
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
brak
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny skłądający się z dwóch części:
I pytania zamknięte testujące studentów/tki na poziomie wiedzy
II zadania z terścią testujące studentki/tów na poziomie zastosowania wiedzy.
Będzie to test wykonywany zdalnie z włączonymi kamerami na podstawie wcześniej podanej puli zagadanień do pytań i zadań.
Praktyki zawodowe
Literatura
K. Rubacha, Metodologia badań nad edukacją, WAiP Warszawa 2008
Rubacha K. Empiryczne badania ilościowe w pedagogice. W: Pedagogika. Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.) Warszawa WN PWN 2019
J. Brzeziński, Metodologia badań psychologicznych, WN PWN Warszawa 2006 i późniejsze
K. Konarzewski, Jak uprawiać badania oświatowe, WSiP Warszawa 2000
G.A. Ferguson, Takane Y. Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. WN PWN 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: