Raport z badań empirycznych 2403-PE-118a-s2
1. Język opisu naukowego – terminologia teorii i metodologii
2. Konstruowanie analizy teoretycznej. Zajęcia przewidują specyfikację czynności analitycznych prowadzących do sproblematyzowania pola badania, szczególnie wprowadzanie z pola badawczego kryteriów analizy teorii w celu wyodrębnienia teorii kierującej badaniem. Będzie tu mowa o stylach pisarskich analizy teoretycznej.
3. Formułowanie pytań i hipotez badawczych w odniesieniu do schematów badania: eksperymentalnego, porównawczego, korelacyjnego, etnograficznego, studium przypadku, badań historycznych. Mowa będzie o pisarskich stylach problematyzowania badania: języki pytań i hipotez badawczych.
4. Pisanie części metodologicznej raportu z badania. Omawianie różnych wariatów opisu wykonanych czynności metodologicznych w kontekście zróżnicowanych strategii i schematów badania.
5. Metody prezentacji wyników badań w części weryfikującej hipotezy. Konstruowanie tabel z danymi ilościowymi i jakościowymi, analiza danych oraz języki ich interpretacji.
6. Sporządzanie przypisów, odsyłaczy, bibliografii i aneksów.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- referatu
- klasyczna metoda problemowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
raport z badań W04, U06
Opis szczegółowy:
W skład zaliczenia ćwiczeń wchodzą następujące elementy:
- aktywność na zajęciach - 2 p. (lub wykonanie dodatkowych zadań)
- praca zaliczeniowa - 18 p. (opracowanie wybranego, opublikowanego raportu z badań pod kątem części składowych)
punktacja:
19-20 bdb
18 db+
16-17 db
15 dst+
13-14 dst
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Babbie E. (2005), Badania Społeczne w praktyce, PWN Warszawa
Brzeziński, J. (1996). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Rubacha K. (2011), Metodologia badań nad edukacją. Warszawa
Soroko E. (2009) Raportowanie badań jakościowych i ilościowych. Ukryte podobieństwa i wyraźne różnice. w: W: A. Oleszkowicz, P. Zdybek (red.), Psychologia ilości. Psychologia jakości. Uzupełniające się spojrzenia.
Literatura uzupełniająca:
Angrosino M. (2010). Badania etnograficzne i obserwacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Aranowska E. (2005). Pomiar ilościowy w psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Cuprjak M. (2013). Tożsamość w kontekście transformacji. Raport z badań, Przegląd Badań Edukacyjnych, 17, s. 211-225.
Flick U. (2012). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Hammersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych, Zysk i S-ka Poznań 2000.
Jemielniak D. (2012). Badania jakościowe. Metody i narzędzia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.Konarzewski K. (2001). Jak uprawiać badania oświatowe. Warszawa WSiP.
Kozinets R. (2012). Netnografia. Badania etnograficzne online. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Nachmias C. F., Nachmias D. (2001). Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Rubacha K. (2012). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa.
Silverman D. (2007). Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Sławecki B. (2012). Znaczenie paradygmatów w badaniach jakościowych, w: D. Jemielniak (red.). Badania jakościowe. Podejścia i teorie (57-87). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: