Teoria wychowania 2403-PE-117-s1
W trakcie wykładów oraz konwersatoriów studenci zostaną zapoznani z teorią wychowania, problematyką podejmowaną w jej ramach, specyfiką prowadzonych analiz oraz możliwościami wykorzystania zdobytej wiedzy do projektowania i ewaluowania oddziaływań wychowawczych. W trakcie kolejnych zajęć omówione zostaną związki teorii wychowania z innymi naukami, a zwłaszcza filozofią (antropologią), rozumienie podstawowych pojęć dotyczących wychowania oraz jego kontekstu społeczno-kulturowego, antropologiczne i aksjologiczne podstawy teorii wychowania. Student powinien nabyć umiejętność formułowania wypowiedzi na temat wychowania, z wykorzystaniem specjalistycznego słownictwa, odnosząc się do własnych doświadczeń edukacyjnych oraz przyszłej pracy wychowawczej. Tematyka poszczególnych zajęć:
Wykład:
1. Wprowadzenie do teorii wychowania (teoria, teorie, koncepcje, modele wychowania)
2. Filozoficzne fundamenty teorii wychowania (pedagogika instrumentalna, kultury, krytyczna, personalistyczna)
3. Fenomen wychowania – jego ujmowanie i definiowanie (wychowanie jako piecza, działanie, spotkanie, dialog)
4. Wychowanie a zjawiska pochodne (socjalizacja, inkulturacja)
5. Teleologiczne aspekty wychowania (cel wychowania, ideał wychowania, sprawności, cnoty, wartości, kompetencje)
6. Struktura procesu wychowawczego
7. Metodyczne aspekty wychowania (strategie, metody, techniki, środki wychowawcze)
Konwersatorium:
1. Potoczne wyobrażenia o wychowaniu a naukowa teoria wychowania
2. Różne znaczenia terminu „wychowanie” / pedagogika egzystencjalna, dialogu
3. Wychowanek jako podmiot procesu wychowania / pedagogika personalistyczna
4. Wychowanie a socjalizacja i inkulturacja / pedagogika pozytywistyczna, pedagogika kultury
5. Teleologia wychowania i jej źródła / pedagogika pragmatyzmu, antypedagogika
6. Dziedziny wychowania (wychowanie zdrowotne, wychowanie społeczne) / pedagogika krytyczna
7. Dziedziny wychowania (wychowanie moralne, wychowanie religijne) / pedagogika religii
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest opanowanie podstawowej wiedzy z zakresu teorii wychowania oraz umiejętności formułowania wypowiedzi na temat różnych ujęć procesu wychowania, ich założeń antropologicznych, teleologii oraz metodyki, również w odniesieniu do poszczególnych dziedzin wychowania.
Konwersatorium zakończone zostanie ustnym lub pisemnym kolokwium (5 pytań, każda z odpowiedzi oceniana na 0-4 punktów, w sumie 20 punktów). W trakcie zajęć można zdobyć 10 punktów za prezentację oraz dodatkowe punkty za aktywność (doliczone do końcowej punktacji).
Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie 16 punktów (ocena dostateczna - 3,0). Aby zdobyć wyższą ocenę, należy uzyskać: 20 pkt. - 3,5; 22 pkt. - 4,0; 25 pkt. - 4,5; 27 pkt. - 5,0.
Egzamin sprawdzający wiedzę z wykładu (ustny lub pisemny w zależności od obowiązujących przepisów sanitarnych) polegać będzie na udzieleniu odpowiedzi na 6 pytań otwartych (x max. 5 punktów = max. 30). Punktacja identyczna jak w przypadku konwersatorium.
Nieobecność na połowie zajęć - bez względu na przyczyny - uniemożliwia realizację efektów uczenia się i uzyskanie zaliczenia.
Literatura
Lektura obowiązkowa:
Adorno, T., Wychowanie po Oświęcimiu, Znak 3 (1978), s. 353-366.
Delsol, Ch., Nienawiść do świata. Totalitaryzmy i ponowoczesność, Warszawa 2017 (s. 5-27).
Dewey, J., Demokracja i wychowanie, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1972 (s. 113-153).
Gadacz, T., Wychowanie jako spotkanie osób, w: F. Adamski (red.), Wychowanie personalistyczne, Kraków 2005, s. 213-221.
Gaweł, A., Wychowanie „co do ciała i zdrowia” w realiach społeczeństwa somatycznego, Paedagogia Christiana 2/36 (2015), s. 65-78.
Horowski, J., Wspólnota przestrzenią odkrywania sensu życia. Implikacje teorii socjologicznej Margaret S. Archer, Teologia i Moralność 2 (2019), s. 9-22.
Horowski, J., Wstyd a rozwój moralny – o antropologicznych fundamentach neotomistycznej teorii wychowania moralnego, Polska Myśl Pedagogiczna 2 (2016), s. 231-244.
Jeziorański, M., Relacja wychowawcza w ujęciu wybranych koncepcji antropologicznych, Paedagogia Christiana 2/36 (2015), s. 43-64.
Kunowski, S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 2000 (s. 164-181).
Łobocki, M., Wychowanie moralne w zarysie, Kraków 2009 (s. 13-70).
Maritian, J., Od filozofii człowieka do filozofii wychowania, w: F. Adamski (red.), Człowiek – wychowanie – kultura. Wybór tekstów, Kraków 1993, s. 61-79.
Nawroczyński, B., Życie duchowe. Zarys filozofii kultury, Kraków-Warszawa 1947 (s. 11-23, 257-270).
Nowak, M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008 (s. 19-57, 287-302).
Ostrowska, U., Aksjologiczne podstawy wychowania, w. B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, t. 1, Gdańsk 2006, s. 391-415.
Petrykowski, P. Społeczno-kulturowe aspekty podstaw wychowania, Olsztyn 2006 (s. 100-107).
Schoenebeck, H. von, Antypedagogika, Warszawa 2007 (s. 17-81).
Schulz, R., Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. 1: Perspektywy światopoglądowe w wychowaniu, Toruń 2003 (s. 114-127).
Śliwerski, B., Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Kraków 2012 (s. 144-153, 198-203, 219-223).
Tarnowski, J., Jak wychowywać?, Warszawa 1993 (s. 11-15, 104-147).
Woroniecki, J., Długomyślonść jako właściwa cnota wychowawcy, w: tenże, W szkole wychowania. Teksty wybrane, Lublin 2008, s. 239-255.
Znaniecki, F., Socjologia wychowania, t. 2: Urabianie osoby wychowanka, Warszawa 1973 (s. 82-130, 377-389).
Lektura uzupełniająca:
Chudy, W., Pedagogia godności. Elementy etyki pedagogicznej, Lublin 2009.
Debesse, M., Etapy wychowania, Warszawa (dowolne wydanie).
Denek, K., Przyszczypkowski K., Urbański-Korż R., Aksjologiczne podstawy edukacji, Poznań – Toruń 2001.
Gurycka, A., Struktura i dynamika procesu wychowania, Warszawa 1979.
Gutek, G., Filozofia dla pedagogów, Gdańsk 2007.
Horowski, J., Sprawności czy kompetencje moralne?, Paedagogia Christiana 1/29 (2012), s. 191-208.
Horowski, J., Włączenie do wspólnoty jako metoda wychowania moralnego – perspektywa pedagogiki neotomistycznej, Seminare 40/1 (2019), s. 105-117.
Kostyło, P., Edukacja patriotyczna w szkołach publicznych, Filozofia Edukacji 1 (2019), s. 57-74.
Kwieciński, Z., Śliwerski, B. (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1-2 (dowolne wydanie).
Łobocki, M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2004.
Muszyński, H., Zarys teorii wychowania (dowolne wydanie).
Nalaskowski, A., Rozważania o chaosie i wychowaniu, Studia z Teorii Wychowania 2 (2013), s. 22-38.
Petrykowski, P., Podstawy teorii wychowania. Wprowadzenie w problematykę, Włocławek 2003.
Petrykowski, P., Wprowadzenie do podstaw teorii wychowania, Toruń 1997.
Przetacznik-Gierowska, M., Włodarski, Z., Psychologia wychowawcza, t. 1-2, Warszawa 1994.
Schulz, R., Szkice z pedagogiki ogólnej, Toruń 2016.
Sośnicki, K., Istota i cele wychowania, Warszawa, wydanie 1964 lub 1967.
Śliwerski, B., Współczesne teorie i nurty wychowania (dowolne wydanie).
Tchorzewski, A. de, Wstęp do teorii wychowania, Kraków 2018.
Zarzecki, L., Teoretyczne podstawy wychowania. Teoria i praktyka w zarysie, Jelenia Góra 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: