Socjologia wychowania 2403-PE-115-s1
Tematyka zajęć:
1. Socjologia o wychowaniu (korzenie, inspiracje, perspektywy) oraz Socjalizacja (definicje, koncepcje, rodzaje, znaczenie)
2. Znaczenie języka w procesie wychowawczym
3. Korzenie społeczne (umiejscowienie w strukturze klasowej-warstwowej) a potencjał wychowanka
4. Środowisko wychowawcze - typy społeczeństw, rodziny i wychowania
5. Osobowość społeczna, rola społeczna, tożsamość – typologie, proces kształtowania, odgrywania
6. Relacje międzypokoleniowe – kontynuacja czy zmiana?
7. Instytucje w procesie wychowawczym
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Obecność,
Aktywność,
test końcowy
Literatura
Znaniecki, F., 1973. Socjologia wychowania, Warszawa, PWN,
Adamski, F., 1984. Socjologia małżeństwa i rodziny, Warszawa: PWN, s. 207-260 lub 261-322.
Bauman, Z., 2008. Zindywidualizowane społeczeństwo, Gdańsk: GWP, s. 171-186.
Berger, P., L. i T. Luckmann, 1983. Społeczne tworzenie rzeczywistości, Warszawa, PIW, s. 202-249.
Bernstein, B., 1990. Odtwarzanie kultury, Warszawa, PIW, s. 220-269.
Bokszański, Z., 1989. Tożsamość, Interakcja, Grupa, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Bokszański, Z., 1995. Tożsamość aktora społecznego a zmiana społeczna, „Studia Socjologiczne” 3-4: 109-123.
Bokszański, Z., 2005. Tożsamość zbiorowa, Warszawa, PWN, s.236-270.
Borowicz, R., 1997. Socjalizacja - czym jest? „Socjologia Wychowania” XIII/237: 257-268.
Borowicz, R., 2006. Nierówności społeczne w dostępie do wyższego wykształcenia, „Socjologia Wychowania” XVI, 21-38.
Bourdieu, P. i J., C., Passeron, 2006. Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, Warszawa, PWN
Bourdieu, P. i J., C., Passeron, 2006. Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, Warszawa, PWN,
Domalewski, J. i P., Mikiewicz, 2006. Potencjalna ruchliwość społeczna młodzieży w kontekście zmian w systemie edukacji, „Socjologia Wychowania” XVI, 61-82.
Domalewski, J., 2000. Społeczne i środowiskowe wyroki biografii edukacyjnych, „Teraźniejszość - Człowiek – Edukacja” Numer specjalny; 233-246.
Dougherty, K. i F., M., Hammack, 1997. Druga strona uczelni: nieakademickie efekty edukacji wyższej, „Socjologia Wychowania” XIII, 77-86.
Elliot, A., 2007. Koncepcje „JA”, Warszawa, Sic!, s.159-186.
Fatyga, B. i M., Szymańczak (red.), 1995. Raport o młodzieży, Warszawa, Wydawnictwo Interpress.
Gęsicki, J., 1994. Typy ładu społecznego i odpowiadające im pedagogie oraz typy polityki edukacyjnej, „Socjologia Wychowania” XII/285: 35-47.
Giddens, A., 2001. Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Warszawa, PWN, s. 137-149.
Ginsburg, M., B. i R., T., Clift, 1997. Ukryty program akademickiego przygotowania nauczycieli, „Socjologia Wychowania” XIII, 87-112.
Giza. A., 1999. Więź społeczna i orientacje poznawcze: grupowy poziom konstytucji i kodu językowego, w: Małe struktury społeczne. Machaj, I., (red.), Lublin, Wydawnictwo UMCS, s. 199-206.
Hurrelmann, K., 1994. Struktura społeczna a rozwój osobowości, Poznań, Wydawnictwo UAM, s. 15-52; 124-167.
Hurrelmann, K., 1994. Struktura społeczna a rozwój osobowości, Poznań, Wydawnictwo UAM.
Hurrelmann, K., 1994. Struktura społeczna a rozwój osobowości, Poznań, Wydawnictwo UAM.
Jasińska-Kania, A., 1998. Socjologiczna koncepcja osobowości, w: Problematyka wychowania w twórczości polskich socjologów. Ambrozik, W. i Modrzewski, J., (red.), Koszalin, Wydawnictwo Miscellanea, s. 355-380.
Kawczyńska-Butrym, Z., 2008. Migracja – szansa czy zagrożenie rodziny, w: w: Małżeństwo i rodzina w ponowoczesności. Szanse – zagrożenia – patologie, Muszyński W. i E. Sikora (red.), Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s.113-120.
Kohn, M., L., 2000. Klasa społeczna a relacje rodzice – dziecko, w: Socjologia wychowania, Mielicka, H., (wybór tekstów), Kielce, Wydawnictwo Stachurski, s. 213-220.
Korporowicz, L., 1993. Tworzenie sensu. Język – kultura - komunikacja, Warszawa, Oficyna Naukowa, s. 108-130, 139-151.
Koseła, K., 2008. Pokolenia młodzieży polskiej w badaniach ilościowych – Tropy i rozczarowania socjologii, w: Młodość i oświata za burtą przemian, Szafraniec K., (red.), Toruń, Wydawnictwo: Adam Marszałek., s. 36-62.
Kwieciński, Z., 1990, Dynamika funkcjonowania szkoły, Warszawa, PWN.
Kwieciński, Z., 2000. Tożsamość i rozwój młodzieży a edukacja, „Teraźniejszość - Człowiek – Edukacja” Numer specjalny, 13-18.
Kwieciński, Z., 2002, Wykluczanie, Toruń, UMK.
Leszniewski, T., 2008. Praca i rodzina w perspektywie temporalnej, w: Małżeństwo i rodzina w ponowoczesności. Szanse – zagrożenia – patologie, Muszyński W. i E. Sikora (red.), Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 61-74.
Leszniewski, T., 2008. Tożsamość jednostki w zmieniającym się społeczeństwie, Toruń: UMK, s. 21-60, 316-325.
Linton, R., 2000. Jednostka, kultura, społeczeństwo, oraz Rola kultury w kształtowaniu osobowości, w: Socjologia wychowania, Mielicka, H., (wybór tekstów), Kielce, Wydawnictwo Stachurski, s. 78-87, 88-95.
Łoś, M., 2002. Role społeczne w nowej roli w: Machaj red. Małe struktury społeczne 93-105
Marody, M. i A., Giza-Poleszczuk, 2004. Przemiany więzi społecznych, Warszawa: Wydawnictwo Scholar, s. 184-216.
Marody, M., 1987. Technologie intelektu, Warszawa: PWN, s. 116-165.
Marody, M., i A., Giza-Poleszczuk, 2004. Przemiany więzi społecznych, Warszawa: Wydawnictwo Scholar, s. 60-98.
Mead, G. H., 1975. Umysł Osobowość i Społeczeństwo, Warszawa, PWN, s. 212-247, 267-277.
Mead, M., 1978. Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, Warszaw, PWN, s. 106-147.
Mead, M., 2000. Nasze problemy wychowawcze w świetle kontrastów wykrytych na Samoa, w: Socjologia wychowania, Mielicka, H., (wybór tekstów), Kielce, Wydawnictwo Stachurski, s. 140-155.
Meighan, R., 1993. Socjologia edukacji, Toruń, Wydawnictwo UMK.
Melchior, M., 1990. Społeczna tożsamość jednostki, Warszawa: UW ISNS, s. 19-72.
Melosik, Z., 2000. Kultura „instant” – paradoksy pop-tożsamości, „Teraźniejszość - Człowiek – Edukacja” Numer specjalny, 149-162.
Nowak, L., 1993. O składowych procesu wychowania, „Socjologia Wychowania” X/258: 31-56.
Ossowski, S. 2000. Z zagadnień psychologii społecznej, Warszaw: PWN, s.151-166.
Piotrowski, A. i M., Ziółkowski, 1976. Zróżnicowanie językowe a struktura społeczna, Warszawa: PWN,
Riesman, D., 1996. Samotny tłum, Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza SA.
Rybicki, P., 1998. Socjologia wychowania, w: Problematyka wychowania w twórczości polskich socjologów. Ambrozik, W. i Modrzewski, J., (red.), Koszalin, Wydawnictwo Miscellanea, s. 79-110.
Sennett R., 2006. Korozja charakteru. Osobiste konsekwencje pracy w nowym kapitalizmie, Wydawnictwo Literackie Muza S.A.
Sułek, A., 1989. Dążenia życiowe młodzieży polskiej. Międzypokoleniowa stabilność i pokoleniowe zmiany, „Studia Socjologiczne” 4.
Świda-Ziemba, H, 2004. Pokolenia, w: Od kontestacji do konsumpcji, Kempy, M., Kiciński, K. i E. Zakrzewska (red.), Warszawa: UW ISNS, s. 205-224.
Świda-Ziemba, H., 1995. Wartości egzystencjalne młodzieży lat dziewięćdziesiątych, Warszawa, ISNS UW.
Szafraniec, K., 2000. Z perspektywy socjologicznej – nie ma konfliktu pokoleń. „Teraźniejszość - Człowiek – Edukacja” Numer specjalny; 29-48.
Szafraniec, K., 2006. Młodzież, edukacja i rozwój społeczny perspektywa wiejska, „Socjologia Wychowania” XVI, 3-20.
Szmatka, J., 2007. Małe struktury społeczne, Warszawa: PWN, s. 141-158.
Tillmann, K. J., 1996. Teorie socjalizacji. Społeczność instytucją upodmiotowienia, Warszawa, PWN, s. 5-37.
Walczak, D. i M., Zahorska, 2008. Krajobraz po … reformie. Opinie nauczycieli na temat reformy edukacji z 1999 roku, w: Młodość i oświata za burtą przemian, Szafraniec K., (red.), Toruń, Wydawnictwo: Adam Marszałek., s. 197-219.
Wasielewski, K., 2006. Mechanizmy selekcji i autoselekcji w procesie rekrutacji na wyższą uczelnię (na przykładzie UMK w Toruniu, „Socjologia Wychowania” XVI, 83-94.
Witkowski, L., 1989. Rozwój i tożsamość w cyklu życia, Toruń: Wydawnictwo UMK, s. 59-74, 157-170.
Włodarek, J., 1998. Wychowanie jako przedmiot badan socjologicznych, w: Problematyka wychowania w twórczości polskich socjologów. Ambrozik, W. i J., Modrzewski, (red.), Koszalin, Wydawnictwo Miscellanea, s. 307-324.
Wrzesień, W., 2003. Jednostka- rodzina – pokolenie. Studium relacji międzypokoleniowych w rodzinie, Poznań: UAM.
Znaniecki F., 2001. Ludzie teraźniejsi a cywilizacja przyszłości, Warszawa, PWN, s. 89-123.
Znaniecki, F., 1998. Naukowa funkcja socjologii wychowania, w: Problematyka wychowania w twórczości polskich socjologów. Ambrozik, W. i Modrzewski, J., (red.), Koszalin, Wydawnictwo Miscellanea, s. 15-30.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: