Współczesne problemy edukacji ustawicznej 2403-PE-109a-s2
Konwersatorium jest okazją do dyskutowania i zrozumienia współczesnych problemów związanych z edukacją ustawiczną. Problemy te dotyczą związków między jednostką - społeczeństwem - gospodarką, których rozwiązanie wpływa na dobrostan elementów wskazanej triady. Problemy te wynikają w dużym stopniu z tempa współczesnych przemian w każdej dziedzinie oraz wyzwań, jakie przed jednostką, społeczeństwem i gospodarką stawia współczesna cywilizacja
Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy i świadomości studentek i studentów na temat problemów oraz wyzwań współczesnego świata w kontekście edukacji ustawicznej (przez całe życie), jak również konstruowanie wiedzy i umiejętności, które sprzyjają planowaniu własnego rozwoju, wyznaczaniu indywidualnej ścieżki całożyciowej edukacji.
W cyklu 2022/23L:
Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy i świadomości na temat problemów oraz wyzwań współczesnego świata w kontekście edukacji ustawicznej (przez całe życie). Celem zajęć jest też konstruowanie wiedzy i umiejętności, które sprzyjają planowaniu własnego rozwoju, wyznaczaniu indywidualnej ścieżki całożyciowej edukacji. |
W cyklu 2023/24L:
Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy i świadomości na temat problemów oraz wyzwań współczesnego świata w kontekście edukacji ustawicznej (przez całe życie). Celem zajęć jest też konstruowanie wiedzy i umiejętności, które sprzyjają planowaniu własnego rozwoju, wyznaczaniu indywidualnej ścieżki całożyciowej edukacji. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- punktowana
- giełda pomysłów
- ćwiczeniowa
- stolików eksperckich
- okrągłego stołu
- studium przypadku
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocenianie jest oparte na systemie punktowym. Student decyduje o aktywnościach, za które otrzymuje punkty. Więcej informacji w sekcji: "Informacje o zajęciach w cyklu".
Literatura
Czubak-Koch M., Uczenie się w kulturze miejsca pracy, Wrocław 2014.
Dubas E., Świtalski W. (red.), Uczenie się z biografii innych, Łódź 2011 (wybrany tekst).
Frąckowiak A., Półturzycki J. Kształcenie ustawiczne podstawą nowoczesnej edukacji, Warszawa-Płock-Radom 2011.
Knowles M., Holton E. F., Swanson R. A., Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki, Warszawa 2009.
Kurantowicz E., O uczących się społecznościach, Wrocław 2007
Majchrzak K., Od miejsc pamięci narodowej do miejsc żywej pamięci – implikacje dla andragogiki, „Rocznik Andragogiczny” 2013, t. 20, 302-311.
Malewski M., Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław 2010.
Matlakiewicz A., Ambiwalencja w uczeniu się dorosłych, „Rocznik Andragogiczny” 2011, t. 18, s. 64-70.
Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec Hanna, Dorośli uczą się inaczej. Andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, Toruń 2009.
Pierścieniak K., Nieformalna edukacja dorosłych. Wokół zakresów i znaczeń , „Rocznik Andragogiczny” 2009, t.16, s. 79-98.
Słowińska S., Koncepcja uczenia się międzygeneracyjnego w niemieckiej teorii i praktyce [w:] E. Solarczyk-Ambrozik (red.), Całożyciowe uczenie się jako wyzwanie dla teorii i praktyki edukacyjnej, Poznań 2013.
Solarczyk-Ambrozik E., Kształcenie ustawiczne w perspektywie globalnej i lokalnej, Między wymogami rynku a indywidualnymi strategiami edukacyjnymi, Poznań 2004.
Solarczyk-Szwec H., Dorośli uczą się inaczej? W poszukiwaniu kategorii pojęciowych opisujących proces uczenia się dorosłych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2010, nr1, s. 51-60
Solarczyk-Szwec H., Educational policy and the approach to competences within the Polish Qualifications Framework for LLL, w: Edukacja Dorosłych, nr 1 (70), 2014, s. 145-152.
Solarczyk-Szwec H., Od kapitału adaptacyjnego do rozwojowego Polaków: niektóre uwarunkowania zmiany, w: Rocznik Andragogiczny 2013, s. 41-64.
Periodyki: Rocznik Andragogiczny; Edukacja Dorosłych; Dyskursy Młodych Andragogów, Edukacja Ustawiczna Dorosłych
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: