Ukryty program szkoły
2403-PE-107-SZs2
Wprowadzenie do refleksji na temat jawnych i niejawnych obszarów funkcjonowania szkoły
Jak rozumieć ukryty program? Pojęcie ukrytego programu
Przejawy ukrytego programu
Antynomie i dylematy w rozważaniach nad ukrytym programem
Obszary analizy i badania nad ukrytym programem:
- Program ukryty w podstawach programowych
- Program ukryty w działaniach uczniów i nauczycieli
- Program ukryty w szkolnych przestrzeniach: szkoła jako aktor sieć
- Program ukryty w mediach
- Program ukryty w szkolnych podręcznikach
- Oświata w relacji z polityką i prawem, program ukryty w organizacji szkoły
Podsumowanie: ukryty program codzienności
Badania nad wybranym aspektem ukrytego programu.
Omówienie i przedstawienie wyników.
Podsumowanie zajęć
W cyklu 2022/23Z:
Wprowadzenie do refleksji na temat jawnych i niejawnych obszarów funkcjonowania szkoły Jak rozumieć ukryty program? Pojęcie ukrytego programu Przejawy ukrytego programu Antynomie i dylematy w rozważaniach nad ukrytym programem Obszary analizy i badania nad ukrytym programem: - Program ukryty w podstawach programowych - Program ukryty w działaniach uczniów i nauczycieli - Program ukryty w szkolnych przestrzeniach: szkoła jako aktor sieć - Program ukryty w mediach - Program ukryty w szkolnych podręcznikach - Oświata w relacji z polityką i prawem, program ukryty w organizacji szkoły Podsumowanie: ukryty program codzienności Badania nad wybranym aspektem ukrytego programu. Omówienie i przedstawienie wyników. Podsumowanie zajęć
|
W cyklu 2023/24Z:
Wprowadzenie do refleksji na temat jawnych i niejawnych obszarów funkcjonowania szkoły Jak rozumieć ukryty program? Pojęcie ukrytego programu Przejawy ukrytego programu Antynomie i dylematy w rozważaniach nad ukrytym programem Obszary analizy i badania nad ukrytym programem: - Program ukryty w podstawach programowych - Program ukryty w działaniach uczniów i nauczycieli - Program ukryty w szkolnych przestrzeniach: szkoła jako aktor sieć - Program ukryty w mediach - Program ukryty w szkolnych podręcznikach - Oświata w relacji z polityką i prawem, program ukryty w organizacji szkoły Podsumowanie: ukryty program codzienności Badania nad wybranym aspektem ukrytego programu. Omówienie i przedstawienie wyników. Podsumowanie zajęć
|
W cyklu 2024/25Z:
Wprowadzenie do refleksji na temat jawnych i niejawnych obszarów funkcjonowania szkoły Jak rozumieć ukryty program? Pojęcie ukrytego programu Przejawy ukrytego programu Antynomie i dylematy w rozważaniach nad ukrytym programem Obszary analizy i badania nad ukrytym programem: - Program ukryty w podstawach programowych - Program ukryty w działaniach uczniów i nauczycieli - Program ukryty w szkolnych przestrzeniach: szkoła jako aktor sieć - Program ukryty w mediach - Program ukryty w szkolnych podręcznikach - Oświata w relacji z polityką i prawem, program ukryty w organizacji szkoły Podsumowanie: ukryty program codzienności Badania nad wybranym aspektem ukrytego programu. Omówienie i przedstawienie wyników. Podsumowanie zajęć
|
W cyklu 2025/26Z:
Wprowadzenie do refleksji na temat jawnych i niejawnych obszarów funkcjonowania szkoły Jak rozumieć ukryty program? Pojęcie ukrytego programu Przejawy ukrytego programu Antynomie i dylematy w rozważaniach nad ukrytym programem Obszary analizy i badania nad ukrytym programem: - Program ukryty w podstawach programowych - Program ukryty w działaniach uczniów i nauczycieli - Program ukryty w szkolnych przestrzeniach: szkoła jako aktor sieć - Program ukryty w mediach - Program ukryty w szkolnych podręcznikach - Oświata w relacji z polityką i prawem, program ukryty w organizacji szkoły Podsumowanie: ukryty program codzienności Badania nad wybranym aspektem ukrytego programu. Omówienie i przedstawienie wyników. Podsumowanie zajęć
|
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( 20 godz.):
- udział w ćwiczeniach – 15h
- konsultacje projektu badawczego z nauczycielem akademickim – 3h
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( 40 godz.):
- przygotowanie do ćwiczeń, zapoznanie się z literaturą – 10h
- prowadzenie badań – 12h
- przygotowanie raportu (tekstu) z badań – 20h
Łącznie: 60 godz. (2 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
K_W01 – rozumie pojęcie ukrytego programu i jego zastosowanie
K_W04 ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat prowadzenia badań edukacyjnych nad placówkami oświatowymi
K_W08 – ma rozszerzoną wiedzę o szkole i zachodzących w niej relacjach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych
K_W09 – ma uporządkowaną wiedzę o kulturowych uwarunkowaniach procesów edukacyjnych zachodzących w szkołach
K_W010 – ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji szkoły (jawnych i ukrytych)
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U01 – posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk edukacyjnych i umiejętność ich krytychnej interpretacji
K_U04 – posiada umiejętność konstruowania uzasadnień na tematy niejawnych obszarów funkcjonowania szkoły z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych
K_U06 posiada rozwinięte umiejętności badawcze:
opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań,
K_U012 – potrafi pracować w zespole badawczym; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K01 – ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju i nieustannej refleksji
K_K02 – jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki; angażuje się we współpracę
Metody dydaktyczne
Pogadanka
Wykład konwersatoryjny
Ćwiczeniowa
Doświadczeń
Giełda pomysłów
Projektu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Projekt badawczy, przygotowanie raportu (tekst z badań) plus aktywność.
Projekt badawczy: 0,8 oceny
Aktywność podczas zajęć: 0,2 oceny
Literatura
Abriszewski K., Teoria aktora sieci Bruno Latoura, 2007
Bauman T., Ukryte aspekty edukacji,[w:] Kontestacje pedagogiczne, (red.) B. Śliwerski, Impuls, Kraków 1993.
Chmura-Rytkowska I., Być dziewczyną, być chłopakiem: płeć i przemoc w szkole w narracjach młodzieży, Poznań 2019.
Dudzikowa M., Kanasiecka-Falbierska K., Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej, Kraków 2013.
Gromkowska-Melosik A., Edukacja i (nie)równość społeczna kobiet: studium dynamiki dostępu, Kraków 2011.
Janowski A., Uczeń w teatrze życia szkolnego, WSiP, Warszawa 1989.
Kwieciński Z., Socjopatologia edukacji, Olecko 1995.
Lenkiewicz J., Czym są ukryte programy szkoły?, [w:] "Edukacja i dialog", Społeczne Towarzystwo Oświatowe, Warszawa 1994, nr 6.
Materiały z projektu “Gender w podręcznikach”
Meighan R., Socjologia edukacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika Toruń 1993.
Murawska Iwona: Szkolny czas w refleksji uczniów i absolwentów. W: Różne oblicza edukacji : instytucje i ich znaczenie edukacyjne w zmieniającym się świecie / red. nauk. Jarosław Korczak, Błażej Przybylski. Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2016.
Pankowska D., Badanie ukrytego programu szkoły w pracy nauczyciela – refleksyjnego praktyka [w] .„Przegląd Badań Edukacyjnych”, 2006/2;
Wróblewski M., Człowiek w przestrzeniach szkoły: studium antropologiczne, Toruń 2014.
Żłobicki W., Ukryty program w edukacji - między niewiedzą a manipulacją, Kraków 2002.
+ dokumenty, ustawy i rozporządzenia oświatowe
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: