Historia wychowania 2403-PE-105-s1
Wykład ma za zadanie przybliżyć studentom główne prądy i koncepcje przemian oświatowych występującymi na przestrzeni wieków w Polsce i na świecie oraz przedstawicieli myśli pedagogicznej (polskiej i europejskiej) i założenia przełomowych dla oświaty polskiej reform oświatowych.
Ćwiczenia poświęcone są szczegółowym analizom i intrepretacjom wybranych systemów oświatowych i koncepcji pedagogicznych na przestrzeni wieków- w Polsce i na świecie.
W cyklu 2021/22L:
Wykład ma za zadanie przybliżyć studentom główne prądy i koncepcje przemian oświatowych występującymi na przestrzeni wieków w Polsce i na świecie oraz przedstawicieli myśli pedagogicznej (polskiej i europejskiej) i założenia przełomowych dla oświaty polskiej reform oświatowych. Ćwiczenia poświęcone są szczegółowym analizom i interpretacjom wybranych systemów oświatowych i koncepcji pedagogicznych na przestrzeni wieków- w Polsce i na świecie. |
W cyklu 2022/23L:
Wykład ma za zadanie przybliżyć studentom główne prądy i koncepcje przemian oświatowych występującymi na przestrzeni wieków w Polsce i na świecie oraz przedstawicieli myśli pedagogicznej (polskiej i europejskiej) i założenia przełomowych dla oświaty polskiej reform oświatowych. Ćwiczenia poświęcone są szczegółowym analizom i interpretacjom wybranych systemów oświatowych i koncepcji pedagogicznych na przestrzeni wieków- w Polsce i na świecie. |
W cyklu 2023/24L:
Wykład ma za zadanie przybliżyć studentom główne prądy i koncepcje przemian oświatowych występującymi na przestrzeni wieków w Polsce i na świecie oraz przedstawicieli myśli pedagogicznej (polskiej i europejskiej) i założenia przełomowych dla oświaty polskiej reform oświatowych. Ćwiczenia poświęcone są szczegółowym analizom i interpretacjom wybranych systemów oświatowych i koncepcji pedagogicznych na przestrzeni wieków- w Polsce i na świecie. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- doświadczeń
- referatu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2021/22L: | W cyklu 2022/23L: |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu (wykład i ćwiczenia) student:
- identyfikuje główne prądy i koncepcje w oświacie na przestrzeni wieków
- opisuje systemy szkolne i ideały wychowawcze poszczególnych epok historycznych
- wyjaśnia zależności pomiędzy sytuacją społeczną i kulturową danego okresu a istniejącym wówczas systemem wychowania i kształcenia dzieci i młodziezy
-porównuje i uogólnia sytuację oświaty w poszczególnych okresach historycznych
Kryteria oceniania
ćwiczeń: ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność), końcowe zaliczenie pisemne
wykładu: egzamin ustny obejmujący tematykę wykładów oraz zalecanych lektur
Literatura
Podręczniki i skrypty:
- Historia wychowania, T. I -II, pod red. Ł. Kurdybachy, Warszawa 1967
- St. Kot, Historia wychowania, T. I-II (wszystkie wydania)
- S. Wołoszyn, Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, Warszawa 1964
- R. Wroczyński, Dzieje oświaty polskiej 1795-1945, Warszawa 1980
- Historia wychowania wiek XX, red. J. Miąso, T. I, Warszawa 1980
- St. Wołoszyn, Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym, wyd. II, Kielce 1998
- S. Litak, Historia wychowania T.I, Do Wielkiej Rewolucji Francuskiej, Kraków 2004
- J. Draus, R. Terlecki, Historia wychowania T.II, Wiek XIX i XX, Kraków 2005
- K. Bartnicka, I. Szybiak, Zarys historii wychowania, Warszawa 2001
- S. Mauersberg, M. Walczak, Szkolnictwo polskie po Drugiej Wojnie Światowej (1944-1956), Warszawa 2005
- K. Poznański, Wybrane zagadnienia z historii wychowania, cz. 2, Warszawa 2006
- Myśliciele o wychowaniu, red. C. Kupisiewicz, I. Wojnar, T. I, Warszawa 1996 i T. II (red. C. Kupisiewicz), Warszawa 2000
- Studia z dziejów edukacji, wybór J. Miąso, Warszawa 1994
- J. Falkowska, D. Grabowska-Pieńkosz, Historia wychowania na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika, Toruń 2018.
-J. Falkowska, Myśl wychowania narodowego w Galicji okresu autonomii, Toruń 2013.
- J. Falkowska, D. Grabowska-Pieńkosz, Myśl pedagogiczna w badaniach naukowych toruńskich historyków wychowania, „Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika” 2017, z. 33, s. 27-46.
- D. Grabowska-Pieńkosz, Polityka Trzeciej Rzeszy wobec polskiej inteligencji z Uniwersytetu Jagiellońskiego, „Studia Historyczne” 2015, z. 4, s. 497-513.
Materiały źródłowe:
- Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, T. I-III, pod red. S. Wołoszyna, Warszawa 1965, II wyd. Kielce 1995
- Historia wychowania. Wybór źródeł, S. Możdżeń, T. I-VII, Kielce 1993-1998
- Materiały do ćwiczeń z historii wychowania, cz. I-III, Warszawa 1995
Lektury:
1. Banach A. K., Młodzież chłopska na Uniwersytecie Jagiellońskim w latach 1860-1917/18, Kraków 1997.
2. Barycz H., Uniwersytet Jagielloński w życiu narodu polskiego, Kraków 1964.
3. Dybiec J., Uniwersytet Jagielloński 1918-1939, Kraków 2000.
4. Gawęda S., Uniwersytet Jagielloński w latach II wojny światowej, Kraków 1986.
5. Natoński B., Jezuici a Uniwersytet Krakowski w XVI wieku, Kraków 2002.
6. Perkowska U., Jubileusze Uniwersytetu Krakowskiego, Kraków 2000.
7. Perkowska U., Studentki Uniwersytetu Jagiellońskiego w latach 1894-1939. W stulecie immatrykulacji pierwszych studentek, Kraków 1994.
8. Perkowska U., Studenci Uniwersytetu Jagiellońskiego w latach 1945-1948/49, Kraków 2001.
9. Perkowska U., Uniwersytet Jagielloński w latach I wojny światowej, Kraków 1990.
10. Skubała-Tokarska Z., Tokarski Z., Uniwersytety w Polsce, Kraków 1970.
11. Draus J., Uniwersytet Jana Kazimierza we Lwowie. Portret kresowej uczelni, Kraków 2007
W cyklu 2021/22L:
Materiały źródłowe: Lektury: |
W cyklu 2022/23L:
Materiały źródłowe: Lektury: |
W cyklu 2023/24L:
Materiały źródłowe: Lektury: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: