Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania 2403-PE-104-s1
Ogólne uwarunkowania rozwoju człowieka - antropogeneza, antropologia, auksologia, ontogeneza, filogeneza, genetyka, rozwój, akceleracja, dymorfizm płciowy, zdrowie, choroba, ochrona zdrowia.
. Rozwój struktury i funkcji. Budowa układów człowieka i ich funkcja. Podstawy fizjologii. Fizjologia wysiłku fizycznego. Rozwój ontogenetyczny. Zaburzenia rozwoju somatycznego. Odporność i hartowanie. Aktywność fizyczna i rozwój.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Test 60% - dst, 67% - 3,5, 74% - 4, 83% - 4,5, 90% - bdb
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Podstawowa:
A. Jopkiewicz, E. Szuliga, Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, Radom-Kielce 2005
A. Michajlik i WSP., Anatomia i fizjologia człowieka, Warszawa 2013
J. Górski, Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego, Warszawa, 2001
B. Woynarowska, Edukacja zdrowotna, Warszawa 2007
Doleżych, B., Łaszczyc, P. (2004). Biomedyczne podstawy rozwoju z elementami higieny szkolnej. Toruń: Wyd. Adam Marszałek.
P. Błajet, Zdrowie i seks seniora, Toruń, Wyd. UMK 2018
Uzupełniająca:
James W. Kalat, Biologiczne podstawy psychologii, PWN, Warszawa 2006
Brzezińska A. (red.) (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: GWP.
Kendall P. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: