U źródeł feminizmu w Polsce 2403-OG-UŹFwP
Wykład prezentuje pierwsze Polki emancypantki, przybliża ich biografie oraz poglądy. Studenci zostają zapoznani z głównymi nurtami rozwoju polskiego feminizmu przełomu XIX i XX wieku, poznają także treść najważniejszych „kanoniczych” tekstów autorstwa polskich emancypantek. Tematyka zajęć obejmuje różnorodne obszary emancypacji: edukacyjne, wychowawcze, zawodowe, prawne i rodzinne. Dotyczy wkładu polskich emancypantek w walkę o koedukację, prawa wyborcza kobiet czy dostęp do pracy zawodowej w obszarach uznawanych za bastiony mężczyzn (np. prawo, medycyna). Porusza także zagadnienia praw kobiet do świadomego macierzyństwa, walki z nielegalna aborcją i dostępu do antykoncepcji.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- egzamin ustny- W1, U1, U2, K1
Kryteria oceniania:
egzamin ustny obejmujący znajomość treści wykładów i zalecanych lektur (50 % oceny końcowej) oraz prezentację dodatkowego zagadnienia wybranego przez studenta (50 % oceny końcowej)
Na zaliczenie egzaminu składają się zatem dwa równorzędne elementy: opanowanie informacji przekazywanych przez wykładowcę i udzielenie odpowiedzi na 2 pytania dotyczące procesów emancypacji kobiet oraz samodzielnie przygotowana prezentacja (na podstawie samodzielnie dobranych lektur student przygotowuje prezentację dotyczącą poglądów wybranej emancypantki - nie może tutaj powielać informacji przekazywanych na wykładach)
Literatura
Literatura- wybrane przykłady:
Dormus K., Kazimiera Bujwidowa 1867-1932. Życie i działalność społeczno-oświatowa, Kraków 2002.
Działaczki społeczne, feministki, obywatelki..., Samoorganizowanie się kobiet na ziemiach polskich do 1918 roku (na tle porównawczym), red. A. Janiak-Jasińska, K. Sierakowska, A. Szwarc, Warszawa 2008.
Działalność kobiet polskich na polu oświaty i nauki, red. W. Jamrożek i D.Żołądź-Strzelczyk, Poznań 2003.
Gawin M., Spór o równouprawnienie kobiet (1864-1919), Warszawa 2015.
Górnicka-Boratyńska A. (oprac.),Chcemy całego życia. Antologia polskich tekstów feministycznych z lat 1870-1939, Warszawa 2018.
Górnicka-Boratyńska A., Stańmy się sobą, Cztery projekty emancypacji (1863-1939), Warszawa 2018.
Hulewicz J., Walka kobiet polskich o dostęp na uniwersytety, Warszawa 1936.
Klemensiewiczowa J., Przebojem ku wiedzy. Wspomnienia jednej z pierwszych studentek krakowskich z XIX wieku, Wrocław-Warszawa-Kraków 1961.
Kuciel-Frydryszak J., Służące do wszystkiego, Warszawa 2018.
Madejska M., Aleja włókniarek, Wołowiec 2018.
Puchalska J., Polki, które zmieniły wizerunek kobiety. Historia 10 niezwykłych Polek, Warszawa 2018.
Rola i miejsce kobiet w edukacji i kulturze polskiej, T. 1-2, red. W. Jamrożek i D. Żołądź-Strzelczyk, Poznań 1998-2001.
Urbanik-Kopeć A., Anioł w domu, mrówka w fabryce, Warszawa 2018.
Kuciel-Frydryszak J., Instrukcja nadużycia. Służące w XIX-wiecznych polskich domach, Katowice 2019.
Wiechnik O., Posełki. Osiem pierwszych kobiet, Poznań 2019.
Zawiszewska A., Życie świadome. O nowoczesnej prozie intelektualnej Ireny Krzywickiej, Szczecin 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: