Rozwijanie umiejętności społecznych
2403-OG-RUS
Zajecie prowadzone metodą warsztatową podzielone są na trzy moduły: 1) komunikacja interpersonalna, 2) asertywność, 3) praca w zespole. Podczas zajęć rozwijane są umiejętności społeczne takie jak: komunikacja interpersonalna (werbalna i niewerbalna), aktywne słuchanie, zachowania asertywne, rozwiązywanie konfliktów w grupie, praca w zespole. Dzięki licznym ćwiczeniom, stwarzana jest okazja zastosowania poznanej wiedzy teoretycznej w praktyce, a w rezultacie wykorzystania jej w codziennych sytuacjach społecznych oraz w pracy zawodowej, w szczególności wymagającej bezpośredniego kontaktu z drugą osobą.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny kontaktowe:
1,5 pkt ECTS - 30 godz. (1 godz. = 45 min.) czas spędzony na zajęciach
1 pkt ECTS - 15 godz. konsultacje z osobą prowadzącą (kontakt bezpośredni/e-mailowy)
Praca własna studenta:
1,5 pkt ECTS - 30 godz. czas na lektury, przygotowanie się do zajęć
Efekty uczenia się - wiedza
Student ma wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń (K_ W08)
Efekty uczenia się - umiejętności
Student ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk społecznych, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów (K_U07)
Student potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych (K_U13)
Student potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu (K_U14)
Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności społecznej (K_U03)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (K_K01)
Student docenia znaczenie nauk społecznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowy (K_K02)
Student jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania społeczne i jest zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie (K_K07)
Metody dydaktyczne
- metoda moderacji
Metody dydaktyczne eksponujące
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- projektu
- sytuacyjna
- okrągłego stołu
- ćwiczeniowa
- SWOT
- klasyczna metoda problemowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Obecność (dopuszczalne dwie nieobecności), aktywność na zajęciach, praktyczne sprawdzenie wiedzy, kolokwium (na zaliczenie wymagane ponad 51%).
Literatura
McKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się. Praca. Rodzina. Zabawa, Gdańsk 2021.
Pease A. B., Mowa ciała, Poznań 2019.
Gordon T., Wychowanie bez porażek w praktyce, Warszawa 2015.
Goleman D., Inteligencja emocjonalna, Poznań 2023.
Stewart J., Mosty zamiast murów, Warszawa 2008.
Gut J., Haman W., Docenić konflikt. Od walki i manipulacji do współpracy, Warszawa 2023.
Carnegie D., Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi, Warszawa 2022.
Sikorki W., Niewerbalna komunikacja interpersonalna. Doskonalenie przez trening, Warszawa 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: