Projektowanie ofert edukacyjnych
2403-OG-POE
Uczestnicy poznają teorię dotyczącą tworzenia projektów edukacyjnych, a następnie wykorzystują wiedzę teoretyczną w praktyce. Charakter przebiegu zajęć koresponduje z metodą projektów obejmującą cykle: projektowania, identyfikacji, formułowania, wdrażania i ewaluacji. Uczestnicy przechodzą wszystkie cykle w celu zaprojektowania, zaplanowania i zorganizowania kolejnej edycji Toruńskiej Pedagogicznej Konferencji Studenckiej (PKS)
https://pks.umk.pl/pages/main_page/
https://www.facebook.com/PKS.UMK/
Podczas przygotowywania konferencji uczestnicy nabywają wiedzę i umiejętności merytoryczne z zakresu m.in. przygotowywania dokumentacji projektowej, w tym wniosku, harmonogramu, kosztorysu, scenariusza przebiegu wydarzenia, materiałów prasowych i promocyjnych, wystąpień publicznych. Ponadto nabywają umiejętność pozyskiwania źródeł finansowania projektu, racjonalnego wykorzystania środków, prowadzenia kampanii promocyjnej.
Przebieg prac nad projektem ma charakter zarówno indywidualny, jak i grupowy, jednak w każdym przypadku jest to praca zespołowa, dzięki której uczestnicy nabywają szereg umiejętności społecznych potrzebnych przy tworzeniu i realizacji projektów.m.in. komunikacji w grupie, aktywnego słuchania, podejmowania wspólnych decyzji, odpowiedzialności, kreatywnego myślenia, konstruktywnego rozwiązywania problemów, autoprezentacji czy zarządzania czasem.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny kontaktowe:
30 godz. (1 godz. = 45 min.) czas spędzony na zajęciach
15 godz. konsultacje z osobą prowadzącą (kontakt bezpośredni/mailowy)
10 godz. prezentacja efektów pracy (części składowych projektu)
Praca własna studenta:
30 godz. przygotowanie części składowych projektu
15 godz. zapoznanie się z literaturą
Łącznie: 100 godz. (4 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
Student ma uporządkowaną wiedzę na temat uczenia się i nauczania oraz innych procesów edukacyjnych (K_W12)
Student ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej, pogłębioną w wybranych zakresach (K_W15)
Efekty uczenia się - umiejętności
Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych (K_U02)
Student posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych (K_U01)
Student potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów, korzystając z nowoczesnych rozwiązań technologicznych (K_U03)
Student potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych (K_U04)
Student potrafi twórczo animować prace nad własnym rozwojem oraz rozwojem uczestników procesów edukacyjno-wychowawczych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie (K_U11)
Student potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole (K_U12)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki; angażuje się we współpracę (K_K02)
Student utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych (K_K04)
Student odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych (K_K06)
Student jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne (K_K07)
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- projektu
- okrągłego stołu
- SWOT
- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Każdy uczestnik jest zobligowany do wykonania zadania dostosowanego do swoich indywidualnych predyspozycji i kompetencji, będącego częścią składową całego projektu tj. zaprojektowania, zorganizowania i przeprowadzenia kolejnej edycji Toruńskiej Pedagogicznej Konferencji Studenckiej (PKS)
https://pks.umk.pl/pages/main_page/
https://www.facebook.com/PKS.UMK/
Literatura
Kisielnicki J., Zarządzanie projektami, wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2011.
Belbin M., Twoja rola w zespole, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.
Przybylska E. (red.), Dydaktyka i metodyka edukacji dorosłych. Materiały dydaktyczne do zajęć z teorii i praktyki, wyd. KOWEZiU, Warszawa 2004.
GraeBner G., E Przybylska (red.), The Moderation Method - A Handbook for Adult Educators and Facilitators, wyd. dvv international, Bonn-Warsaw 2007.
Puszczewicz B., Wosik E. (red.), Zarządzanie cyklem projektu, Warszawa 2007
W. Monkiewicz, G. Rzeźnik, M. Wojda, Zarządzanie cyklem projektu, Warszawa 2009
Oracz A., Poradnik praktyczny – jak napisać wniosek o dotację, Warszawa 2010
Szymański M. S., O metodzie projektów, Warszawa 2010
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: