Nowe trendy, technologie i metody w edukacji 2403-OG-NTTME
W trakcie konwersatorium omówione będą trendy oraz zjawiska w edukacji ujawniające się za sprawą rozwoju nowoczesnych technologii cyfrowych. Pokazane zostaną nowe rozwiązania w obszarze metod i form kształcenia, np. e-learning, m-learning, blended-learning, e-tutoring, gamifikacja, odwrócona klasa, klasa-układanka, uczenie poprzez nauczanie. Osobnym zagadnieniem objętym dyskusją jest edukacja otwarta, zasoby open source, wolne licencje oraz możliwości ich wykorzystania w procesie kształcenia. Przytoczone zostaną także najnowsze wyniki badań w zakresie edukacji on-line i jej uwarunkowań.
Tematyka zajęć:
1. Nowe trendy, zjawiska we współczesnej edukacji a technologie (zarys problemów) (2 godz.)
2. Przeciążenie kognitywne (2 godz.)
3. Model CCAF - wprowadzenie do projektu (2 godz.)
4. Techniki projektowania kursów edukacyjnych w oparciu o analizę grupy docelowej (2h)
5. Technologie i aplikacje mobilne w edukacji (2 godz.)
6. Założenia teoretyczne i koncepcyjne edukacji on-line
- kontekst behawiorystyczny, kognitywny i konstruktywistyczny oraz założenia konektywistów (2 godz.)
7. Pojęcia, odmiany i ich charakterystyka (1 godz.)
8. Teoretycy edukacji on-line (1 godz.)
9. Kierunki i problematyka badawcza edukacji on-line (2 godz.)
10. Narzędzia i internetowa przestrzeń edukacyjna
- blogi, webinarium, Massive Open Online Courses (MOOC), rzeczywistość wirtualna (2 godz.)
11. Nowe modele i metody kształcenia (2 godz.)
- odwrócona klasa, metody wspomagane komputerowo
12. Metody w kształceniu on-line (2 godz.)
13. Uczenie w wirtualnym świecie (2 godz.)
14. Prezentacja wybranych aplikacji i możliwości ich wykorzystania w uczeniu się (1 godz.)
15. Otwarta edukacja (1 godz.)
- charakterystyka, aplikacje i zasoby, otwarte licencje
W cyklu 2022/23L:
Tematy realizowane stacjonarnie - SW; sieciowo - SC 1. Nowe trendy, zjawiska we współczesnej edukacji a technologie (zarys problemów) (2 godz.) |
W cyklu 2023/24L:
Tematy realizowane stacjonarnie - SW; sieciowo - SC 1. Nowe trendy, zjawiska we współczesnej edukacji a technologie (zarys problemów) (2 godz.) |
W cyklu 2024/25L:
Tematy realizowane stacjonarnie - SW; sieciowo - SC 1. Nowe trendy, zjawiska we współczesnej edukacji a technologie (zarys problemów) (2 godz.) |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- gry i symulacje
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody:
- aktywność na zajęciach (obecność, wypowiedzi na forum, udział w webinariach) K_K03, K_K01, K_K07
- autorskie nagranie 6 min. w aplikacji Loom (K_W01, K_W02, K_W08, K_W09, K_W13, K_U04, K_U07, K_U09, K_U10)
Autorski materiał wideo utworzony w oparciu o model CCAF.
Kryteria oceny:
- osadzenie w kontekście tematu i odbiorców (jasność przekazu, dostosowanie do odbiorcy, struktura wypowiedzi);
- stawianie przed słuchaczem wyzwania (poziom merytoryczny, ciekawość, inspiracja, stymulowanie refleksji);
- angażowanie słuchacza i zachęcanie do aktywnego udziału (interaktywność, dynamika, wykorzystanie przykładów);
- informacja zwrotna (podsumowanie kluczowych punktów, zachęta do dalszego działania, możliwość uzyskania odpowiedzi)
90-100% - bardzo dobry (5,0)
Kontekst: Nagranie w pełni zgodne z tematem, dobrze zorganizowane i dostosowane do odbiorcy.
Wyzwanie: Treść jest inspirująca, angażująca i prowokuje do myślenia.
Aktywność: Prezentacja jest dynamiczna, dobrze udźwiękowiona i zrozumiała.
Informacja zwrotna: Jasne podsumowanie oraz sugestie dotyczące dalszego zgłębiania tematu.
75-89% - dobry (4,0)
Kontekst: Nagranie zgodne z tematem, ma logiczną strukturę, choć mogłoby być lepiej dopracowane.
Wyzwanie: Treść interesująca, ale brak szczegółów lub większego wyzwania intelektualnego.
Aktywność: Prezentacja czytelna, ale mogłaby być bardziej dynamiczna.
Informacja zwrotna: Obecna, lecz nie w pełni angażująca.
60-74% - dostateczny (3,0)
Kontekst: Temat jest przedstawiony, ale mogłoby być więcej kontekstu i lepszego dostosowania do odbiorcy.
Wyzwanie: Treść powierzchowna lub nie angażuje w wystarczającym stopniu.
Aktywność: Sposób mówienia jest monotonny lub nagranie ma drobne problemy techniczne (np. słaba jakość dźwięku).
Informacja zwrotna: Brak jasnej informacji zwrotnej lub sugestii dalszych działań.
40-59% - niedostateczny (2,0)
Kontekst: Nagranie jest chaotyczne lub trudno zrozumieć jego główną myśl.
Wyzwanie: Treść nieciekawa, mało rozwinięta lub nieodpowiednia dla odbiorców.
Aktywność: Sposób prezentacji monotonny, zbyt szybki lub niewyraźny, co utrudnia odbiór.
Informacja zwrotna: Brak podsumowania i sugestii dalszego działania.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Bednarek J., Lubina E., Kształcenie na odległość. Podstawy dydaktyki, PWN, Warszawa 2008.
2. Frania M., Nowe media, technologie i trendy w edukacji, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2017.
3. Górnikiewicz J. Z., Studia na odległość w USA i w Polsce na przełomie XX i XXI wieku, Wydawnictwo Trans Humana, Białystok 2004.
4. Hyla M., Przewodnik po e-learningu, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005.
5. Juszczyk S., Edukacja na odległość. Kodyfikacja pojęć, reguł i procesów, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2002.
6. Kwiatkowska W., Wykład w kształceniu na odległość, Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2011.
7. Penkowska G., Meandry e-learningu, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2010.
8. Siemieniecki B., Badania nad możliwościami i ograniczeniami e-learningu w edukacji, [w:] Kształcenie na odległość, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2006.
Literatura ponadobowiązkowa:
E-mentor, e-mentor.edu.pl
W cyklu 2022/23L:
Identyczna jak w części A |
W cyklu 2023/24L:
Identyczna jak w części A |
W cyklu 2024/25L:
Identyczna jak w części A |
Uwagi
W cyklu 2022/23L:
Identyczna jak w części A |
W cyklu 2023/24L:
Zajęcia realizowane w 100% w formie zdalnej (synchronicznej i asynchronicznej). |
W cyklu 2024/25L:
Zajęcia realizowane w 100% w formie zdalnej (synchronicznej i asynchronicznej). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: