Basics of psychological support and crisis intervention in difficult situations 2403-OG-EN-BPSCI
Today’s reality causes a number of difficult situations in a human’s life, which they try to deal with on his own. People usually search help from their loved ones first, and only then goes to specialist. The proposed student’s conversation centre provides an opportunity to learn about the basic and possible ways of providing informal help to the closest people. Knowledge of the basic psychological aspects of support and crisis intervention will sometimes allow solving a difficult situation and working out remedial methods.
The topic raised in classes:
1. Social support and crisis intervention theory
2. Interpersonal communication in practice
3. Selected difficult situations and support techniques:
3.1. Crisis and conflicts in communication – how to cope with them?
3.2. Long-term disease – how to support adult people with illnesses?
3.3. Children and long-term disease – how to support them, when parents are ill
3.4. Death and grief in the family
3.5. Suicide – basic of crisis intervention. What to avoid?
3.6. Selected mental diseases and personality disorders
3.7. Compassion in difficult situation
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opis
- pogadanka
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- sytuacyjna
- klasyczna metoda problemowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
Wymagania wstępne
Kryteria oceniania
- the last test (W1, W2)
Assessment criteria:
np. laboratory/seminar discussion:
Tests results:
fail- less than 60%
satisfactory- 60%
satisfactory plus- 70%
good - 80%
good plus- 90%
very good- 95%
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Alan Cavaiola, Crisis intervention
Johan Bilsen, Suicide and Youth: Risk Factors
Why do people commit a suicide? https://www.verywellmind.com/why-do-people-commit-suicide-1067515
N. M. Melhem, Gi. Porta, W. Shamseddeen, M. Walker Payne, D. A. Brent, Grief in Children and Adolescents Bereaved by Sudden Parental Death, Arch Gen Psychiatry. 2011;68(9):911-919
K. E. Brodar, V. Carlisle, P. Yao Tang, E.B. Fisher, Identification and Characterization of Peer Support for Cancer Prevention and Care: A Practice Review, Journal of Cancer Education, retrieved from file:///C:/Users/DB/Downloads/Brodar2020_Article_IdentificationAndCharacterizat.pdf
P. Ren, X. Qin, Y. Zhang, R. Zhang, Is Social Support a Cause or Consequence of Depression? A Longitudinal Study of Adolescents, Front. Psychol., 04 September 2018
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: