Ewaluacja w pracy socjalnej 2403-325-PRSs1
Ewaluacja w pomocy społecznej i pracy socjlnej rozumiana jest jako:
1. Ocena wartości projektu z zastosowaniem określonych kryteriów w celu jego usprawnienia, rozwoju lub lepszego rozumienia.
2. Zbieranie, analiza oraz interpretacja danych na temat znaczenia i wartości projektu przy zwróceniu uwagi na zagadnienia istotne dla zainteresowanych.
3. Ocena efektywności, skuteczności, oddziaływania, trwałości i zgodności projektu w kontekście założonych celów, porównywanie rezultatów projektu ze wstępnymi zamierzeniami.
W tych 3 głównych obszarach bedzie analizowana ewaluacja, a studenci poprzez ewaluacje zadań związanych z tematami ich prac licencjackich będę mogli w praktyce pzygotować, przeprowadzić i ocenic efektywność ewaluacji.
.
Studenci zdobędą praktyczną wiedzę o ewaluacji, która może służyć wielu celom. Najczęściej ewaluacja prowadzona jest dla:
• Zbadania potrzeb np. beneficjentów
• Określenie kierunków i celów działań instytucji pomocowych
• Poprawy przejrzystości podejmowanych działań
• Poznawania mechanizmów wdrażania programów i projektów
• Zwiększenie skuteczności i efektywności programów/projektów
• Wspomagania procesu podejmowania decyzji w organizacji
• Identyfikowania słabych i mocnych stron interwencji socjalnej
• Sygnalizowania pojawiających się problemów w procesach pomocowych
• Określania stopnia zgodności z przyjętymi założeniami programu
• Zwiększania profesjonalizmu świadczonych usług pomocowych
• Pogłębianie odpowiedzialności za program/projekt i jego efekty
• Demokratyzacji procesu zarządzania w instytucji/organizacji
W oparciu o literaturę przedmiotu i praktyczną wiedzę ewaluacja będzie analizowana w konwersatorium przez studentów inspirowanych konkretnymi przykładami z praktyki pracy socjalnej i projektów realizowanych w Polsce i w Europie.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- panelowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
- metody wymiany i dyskusji
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia konwersatorium są:
Obecność na zajęciach, udział w dyskusji i aktywna postawa studenta w trakcie zajęć.
Warunkiem głównym jest przygotowanie i publiczne omówienie prezentacji PPT na temat wskazanej problematyki, jej korekta po uwagach prowadzącego i studentów, a następnie jej zdeponowanie w dedykowanym pliku TEAMS.
Praktyki zawodowe
nie przewidziano
Literatura
1. Hryniewiecka A. (2010), Podstawy ewaluacji dla pomocy społecznej, Wydawnictwo Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej, Kraków.
2. Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne (PTE), Co to jest ewaluacja?, http://pte.org.pl/oewaluacji/, data dostępu: 12.03.2019.
3. Staręga-Piasek J., Hryniewiecka A. (red.) (2008), O potrzebie ewaluacji w pomocy społecznej, Wydawnictwo Instytutu Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa.
4. POLKSIE TOWARZYSTWO EWALUACJI_PTE https://pte.org.pl/o-ewaluacji/ -info podstawowe i zasoby strony internetowej
5. BAZA WIEDZY PTE - https://pte.org.pl/baza-wiedzy/
6. K. Ornacka, Ewaluacja: miedzy naukami społecznymi, a pracą socjalną, Kraków 2003, publikacja online, PDF dostępny w plikut TEAMS
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: