Etnografia instytucji pedagogiki społecznej 2403-324-PRSs1
1. Pedagogika społeczna jako główna subdyscyplina pedagogiki. Geneza pedagogiki społecznej. Przedmiot i główne pojęcia pedagogiki społecznej. Podstawowe instytucje pedagogiki społecznej.
2. Etnografia: historia badań etnograficznych. Podstawowe zasady intensywnych badań terenowych.
3. Etnografia jako metoda i rezultat badań.
4. Zbieranie danych w terenie: obserwacja uczestnicząca, wywiad, studia przypadku, analiza danych zastanych, etnografia wizualna.
5. Porządkowanie danych (notatki terenowe, dziennik terenowy) i ich analiza. Etnograficzny opis/opowiadanie.
6. Instytucje pedagogiki społecznej a możliwości perspektywy etnograficznej.
7. Badania etnograficzne w projekcie socjalnym.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- obserwacji
- SWOT
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Przygotowanie projektu etnograficznego nt. wybranej instytucji pedagogiki społecznej,
Skala oceniania projektu: (ocena 0-5 pkt)
2. Obecność na zajęciach (maksymalnie 1 nieusprawiedliwiona nieobecność),
3. Wygłoszenie krótkiego referatu (1-2 osoby) na temat wybranej metody badań (ocena 0-5 pkt).
Praktyki zawodowe
-----
Literatura
Angrosino M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, Warszawa 2010.
Cichosz M., Lewicka M., Molesztak A., Animacja społeczno-kulturalna. Współczesne wyzwania Młodzież i seniorzy jako odbiorcy kultury, Kraków 2018.
Hammersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych, Poznań 1995.
Jamielniak D., Badania jakościowe T. 1 , rozdział 8 i 9, Warszawa 2012.
Yin R., Studium przypadku w badaniach naukowych, Kraków 2015.
Marynowicz-Hetka E., Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, t. I i II, Warszawa 2021.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: