Problemy wielokulturowości 2403-320-PRSs1
- Społeczne zaplecze dla ideologii multikulturalizmu w Europie i Stanach Zjednoczonych;
- Tradycje społeczeństw migracyjnych i konteksty polskie;
- Podstawowe definicje z zakresu pedagogiki międzykulturowej - wielokulturowość, regionalizm, międzykulturowość, edukacja globalna, europejska, migranci, azylanci, uchodźcy, mniejszości kulturowe etc.;
- Mniejszości narodowe i grupy etniczne w Polsce – typologia;
- Mniejszości stygmatyzowane – stereotypy i uprzedzenia etniczne;
- Problemy cudzoziemców w Polsce – prawo, opieka, edukacja;
- Uchodźcy - problemy społecznej integracji, rozwiązania prawne;
- Wyzwania dla Polski jako społeczeństwa wielokulturowego;
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- referatu
- doświadczeń
- projektu
- giełda pomysłów
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Obecność na zajęciach (maksymalnie 2 nieusprawiedliwione nieobecności),
2. Przygotowanie prezentacji w zespołach dwuosobowych na temat procesów wielokulturowych/migracyjnych w wybranym kraju europejskim,
3. Aktywność na zajęciach,
4. Znajomość tekstów obowiązkowych.
Literatura
Czerniejewska I., „Edukacja wielokulturowa, działania podejmowane w Polsce”, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2013.
Chromiec E., Dziecko wobec obcości kulturowej, Gdańsk 2004.
Grzybowski P., Edukacja międzykulturowa - konteksty. Od tożsamości po język międzynarodowy. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012.
Grzybowski P.P. „Spotkania z Innymi. Czytanki do edukacji międzykulturowej. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2011.
Kossak-Główczewski (red.), „Wielokulturowość, między edukacją regionalną i edukacją międzykulturową”, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2015.
Kożyczkowska A., Sokołowska-Młynarczuk A. , "Dziecko cudzoziemskie w nowym kraju. Zderzenie kultur", w: Kulturowe konteksty dzieciństwa. Szkice antropologiczno-pedagogiczne, Gdańsk 2019.
Lewowicki T. (red.), „Wielokulturowość i problemy edukacji”, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012.
Matsumoto, D., Juang, L., Psychologia międzykulturowa, Gdańsk 2007.
Misiejuk D., Świdzińska A., Młynarczuk-Sokołowska A., „Kompetencje międzykulturowe. Materiały edukacyjne dla rad pedagogicznych", Ośrodek Rozwoju Edukacji 2016.
Młynarczuk-Sokołowska A., „Teoria i praktyka międzykulturowej edukacji nieformalnej w kontekście działań adresowanych do dzieci", Białystok 2016.
Młynarczuk-Sokołowska A. (red.), „Przygody Innego. Bajki międzykulturowe na rzecz integracji dzieci cudzoziemskich", Fundacja Dialog 2015.
Nikitorowicz J. „Kreowanie tożsamości dziecka. Wyzwania edukacji międzykulturowej". Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk
2005.
Nikitorowicz J., Etnopedagogika w kontekście wielokulturowości i ustawicznie kształtującej się tożsamości. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2018.
Szafrańska A.(red.) ,„Edukacja małego dziecka. Tom 14. Konteksty społeczne i międzykulturowe". Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2019.
Sobecki M., Komunikacja międzykulturowa w perspektywie pedagogicznej. Warszawa 2016.
Śmiechowska-Petrovskij E. (red.) „Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku. Aspekty rozwojowe i edukacyjne w kontekście specyfiki różnic kulturowych", Warszawa 2016.
Weigl B., Maliszkiewicz B. (red.), „Inni to także my. Mniejszości narodowe w Polsce: Białorusini, Cyganie, Litwini, Niemcy, Ukraińcy, Żydzi. Program edukacji wielokulturowej w szkole podstawowej". Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: