Metodyka gerontologii 2403-319-PRSs1
Rozwój teorii i praktyki edukacyjnej w zakresie gerontologii społecznej koresponduje ze zmianami demograficznymi, upowszechniającym się procesem starzenia się społeczeństwa. Celem zajęć jest przybliżenie specyfiki działań adresowanych do osób w późnej dorosłości, ukazanie problemów tej grupy docelowej i metod. Uwrażliwienie uczestników zajęć na kontekstualność i wieloaspektowość zarysowanego obszaru działań pedagogicznych, jak również przygotowanie ich do samodzielnego planowania, prowadzenia i ewoluowania tego typu działań.
Przedmiot obejmuje analizę następujących zagadnień:
1. Gerontologia (społeczna) - charakterystyka dyscypliny i schematy badań
2. Faza starości w cyklu życia człowieka - ogólna charakterystyka
3. Kryzysy w późnej dorosłości
4. Osoba w późnej dorosłości a rodzina i życie osobiste
5. Wizerunek (medialny) osób w późnej dorosłości
6. Ageizm
7. Osoba w późnej dorosłości jako konsument
8. Starzenie się ludności - analiza demograficzna
9. Społeczne skutki starzenia się ludności
10. Międzypokoleniowe uczenie się
11. Aktywność społeczna i edukacyjna (formalna, pozaformalna i nieformalna) osób w późnej dorosłości
12. Praca socjalna z osobami w późnej dorosłości w środowisku zamieszkania i w instytucjach
13. Metody pracy z osobami w późnej dorosłości
14. Planowanie, prowadzenie i ewaluacja działań z osobami w późnej dorosłości
15. Polityka społeczna wobec osób w późnej dorosłości i starości
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- biograficzna
- projektu
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Śródsemestralne prace wykonywane przez studentów indywidualnie i w zespołach (K_W01, K_W02, K_W04, K_W05, K_W06, K_W07, K_W11, K_U01, K_U02, K_U04, K_U05, K_U08, K_U09, K_U10, K_U11, K_U12, K_U13, K_U15)
Obecność na zajęciach i aktywne uczestnictwo w nich (K_W01, K_W02, K_W04, K_W05, K_W06, K_W07, K_W11,, K_U01, K_U02, K_U04, K_U05, K_U08, K_U09, K_U10, K_U11, K_U12, K_U13, K_U15)
Samoocena (K_K03, K_K04)
Literatura
Literatura podstawowa:
- Baranowska A., Kościńska E., Wasilewska-Ostrowska K.M. (red), Społeczny wymiar życia i aktywności osób starszych, Toruń 2013.
- Dubas E., Starość znana i nieznana – wybrane refleksje nad
współczesną starością, "Rocznik Andragogiczny" 2013, T.20, s. 135-152.
- Dubas E., Starzeć się to znaczy dojrzewać. Starość jako kategoria aksjologiczna w geragogice, "Rocznik Andragogiczny" 2019, T.26, s. 139-151
- Fabiś A. (red) Instytucjonalne wsparcie seniorów - rozwiązania polskie i zagraniczne.
- Kilian M., Źródła ageizmu i jego przejawy we współczesnym świecie,
Gerontologia Polska 2004, nr 12(3), s. 125-128.
- Konieczna-Woźniak R., Uczenie się jako strategia pozytywnego
starzenia się, "Rocznik Andragogiczny" 2013, T.20, s. 185-200.
- Kościńska E. (red) Wybrane formy opieki i pomocy dla seniorów, Bydgoszcz 2013.
- Kozerska A., Edukacja w późnej dorosłości na tle przemian
w naukach społecznych, "Rocznik Andragogiczny" 2019, T.26, s. 153-170.
- Kuchcińska M., Edukacja do i w starości, Bydgoszcz 2008.
- Malec Rawiński M., Znaczenie krytycznej gerontologii edukacyjnej
dla badań i praktyki, Rocznik Andragogiczny" 2013, T.20, s. 173-184.
- Malec Rawiński M., Zakowicz I, Renesans czy zmierzch idei uniwersytetów
trzeciego wieku? Refleksje i wnioski z realizacji projektu „UTW: Uczyć – Tworzyć – Wspierać”, "Rocznik Andragogiczny" 2018, T.25, s. 141-156.
-Nowicka A. (red) Wybrane problemy osób starszych, Kraków 2006.
- Słowińska S., O „gettoizacji” aktywności kulturalnej seniorów, "Rocznik Andragogiczny" 2014, T.21, s. 271-281.
- Standard w pomocy. Standard pracy socjalnej z osobami starszymi, www.wrzos.org.pl/projekt1.18/download/2.1.STANDARD PRACY SOCJALNEJ Z OS.pdf.
- Solecka-Florek E. (red) Mapa pomocy osobom starszym. Metody pracy z seniorami, Kraków 2012;
- Szarota Z., Uczenie się starości, "Edukacja Dorosłych" 2015, nr 1, s. 23-25.
- Szatur-Jaworska B., Błędoski P., Dzięgielewska M., Podstawy Gerontologii społecznej, Warszawa 2006.
Literatura uzupełniająca:
- Bugajska B. Tożsamość człowieka w starości. Studium socjopedagogiczne. Szczecin 2012.
- Leszczyńska-Rejchert A. Człowiek starszy i jego wspomaganie - w stronę pedagogiki starości, Olsztyn 2005.
- Mielczarek A., Człowiek stary w DPS. z perspektywy polityki społecznej i pracy socjalnej, Toruń 2010.
- Ziębińska B. Uniwersytety Trzeciego Wieku jako instytucje przeciwdziałające marginalizacji osób starszych, Katowice 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: