Etyka pracownika socjalnego 2403-318a-PRSs1
Konwersatorium ma na celu przygotowanie studenta do analizy problemów etycznych, pojawiających się w kontekście pracy socjalnej. Przedmiotem refleksji będą zarówno zagadnienia z zakresu etyki ogólnej i jej filozoficznych podstaw, jak i przykładowe problemy moralne, przed którymi staje pracownik socjalny w codziennej pracy.
W ramach zajęć omówione zostaną:
- podstawowe pojęcia i struktury etyczne;
- antropologiczne i epistemologiczne podstawy etyki;
- główne koncepcje etyczne;
- dyskusja wokół kwestii sumienia;
- rozumienie wartości personalnych (m.in. godność, wolność, podmiotowość) i odniesienia do nich na gruncie pracy socjalnej;
- rozumienie wartości moralnych;
- współczesne dyskusje wokół zagadnień prawdy, dialogu i autorytetu;
- rozwiązania problemu relacji między jednostką i wspólnotą na gruncie indywidualizmu-liberalizmu, personalizmu i kolektywizmu;
- koncepcja cnoty moralnej.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- klasyczna metoda problemowa
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2024/25Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie 24 punktów (z 40 możliwych) łącznie za wykonanie ćwiczeń na platformie e-learningowej (4 x 4 pkty) oraz za kolokwium (6 x 4 punkty). Oceny: 24-27,5 pkt. - 3,0; 28-29,5 pkt. - 3,5; 30-33,5 pkt. - 4,0; 34-35,5 pkt. - 4,5; 36-40 pkt. - 5,0. Punkty za aktywność na zajęciach są doliczane do sumy punktów uzyskanych za kolokwium oraz pracę na platformie e-learningowej.
Nieobecność na połowie zajęć - bez względu na przyczyny - uniemożliwia realizację efektów uczenia się i uzyskanie zaliczenia.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Alichniewicz, A., Eutanazja a etyczne podstawy medycyny stanów terminalnych, w: M. Gałuszka, K. Szewczyk (red.), Narodziny i śmierć. Bioetyka kulturowa wobec stanów granicznych życia ludzkiego, Warszawa, Łódź 2002, s. 155-192.
Chudy, W., Człowiek niepełnosprawny w świetle filozofii, Ethos 3-4 (2007), s. 67-80.
Chyrowicz B., O sytuacjach bez wyjścia w etyce, Kraków 2008.
Dominiak T., Etyka pracownika socjalnego w działaniu: ethos i profesjonalizm, „Praca Socjalna” 2005, nr 1.
Dubois B., Miley K. (red.): Praca socjalna, zawód, który dodaje sił. T. 1 i 2, Katowice 1999.
Grzybek G., Etyczne podstawy pracy socjalnej, Bielsko-Biała 2007.
Horowski, J., Umiarkowanie jako cel wychowania – o zapoznanej cnocie z perspektywy pedagogicznej, „Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika” 36/2 (2018), s. 13-40.
Kamiński T., Etyka pracownika socjalnego, Częstochowa 2003.
Kodeks Etyczny Pracowników Socjalnych, PTPS.
Maritain, J., Dziewięć wykładów o podstawowych pojęciach filozofii moralnej, Lublin 2001.
Olech A., Etos zawodowy pracowników socjalnych: Wartości, normy, dylematy etyczne, Katowice 2006.
Powszechna Deklaracja Praw Człowieka uchwalona przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w dniu 10 grudnia 1948 r. w Paryżu.
Sokołowska M. (red.), Dylematy etyczne pracowników socjalnych. Warszawa 2013.
Sokołowska M. (red.), Dylematy etyczne pracowników socjalnych. Warszawa 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: