Superwizja w pracy socjalnej 2403-317-PRSs1
Wychodząc od definicji i struktur głównych metod superwizyjnych, omawiane będą w praktycznych ćwiczeniach relacje między superwizorem a pracownikiem socjalnym oraz główne sposoby zastosowanie superwizji w pracy socjalnej. Wskazane zostaną przykłady różnych formy superwizji: gry transakcyjne, praca nad biografią. Ukazanie elementów zarządzania superwizyjnego. Wykorzystanie superwizji w praktyce pomocy indywidualnej, a także w relacjach zespołowych, jako superwizja grupowa. Praktyczny charakter ćwiczeń ma na celu zachęcenie przyszłych absolwentów do korzystania z superwizji w pracy socjalnej.
Szczegółowy opis przedmiotu - treści merytoryczne:
I Koncepcje superwizji pracy socjalnej:
1.Superwizja znaczenia pojęcia;
2.Superwizja w polskiej pracy socjalnej;
3.Zakresy stosowania superwizji w pracy socjalnej;
4.Historyczne korzenie superwizji pracy socjalnej;
5.Superwizja metoda zarządzania pracą socjalną czy profesjonalnego rozwoju pracowników?;
6.Problem relacji między superwizorem a pracownikami korzystającymi z superwizji;
7.Menedżeryzm a profesjonalizm w świadczeniu usług socjalnych;
8.Krytyczne poglądy na superwizję;
9.Poszukiwanie rozwiązań konfliktu między menedżerską a profesjonalną orientacją superwizji;
10.Koncepcje superwizji akceptujące konflikt między orientacją menedżerską a profesjonalną;
11.Superwizja jako kierowanie zmianą i rozwojem organizacji
II Procedury i zastosowania superwizji pracy socjalnej:
1.Indywidualna a grupowe formy superwizji;
2.Sesja superwizyjna;
3.Technika kontraktu;
4.Superwizja z perspektywy mocnych stron w pracy socjalnej;
5.Superwizja wobec stresu w pracy socjalnej;
6.Superwizja w przykładowych obszarach pomocy społecznej;
7.Superwizja kierowników
III Gry transakcyjne w superwizji:
1.Superwizja w świetle analizy transakcyjnej Berne’a;
2.Gry superwizowanych;
3.Gry superwizorów;
4.Gry władzy;
IV Superwizja jako praca nad biografią;
1.Miejsce biografii podmiotów superwizji w jej procesie;
2.Biografia klienta pomocy społecznej jako przedmiot pracy superwizji; 3.Znaczenie biografii pracownika socjalnego w superwizji;
4.Praca nad biografią superwizora;
5.Doświadczenia zachodnie a perspektywa rozwoju superwizji pracy socjalnej w Polsce
V Elementy zarządzania superwizyjnego;
1.Warsztaty pracy z zespołem;
2.Trochę o zarządzaniu superwizyjnym;
3.Umiejętności interpersonalne
4. O negocjacji i mediacji, Wspieranie pracowników
VI Praca z zespołem:
1.Czy zdobycie umiejętności tworzenia zespołu jest warte wysiłku?;
2.Czego ludzie potrzebują od swojej grupy?;
3.Postawy wobec zespołu;
4.Praca z zespołem;
5.Obserwacja relacji w grupie;
6.Analiza ról grupowych;
7.Komunikacja w zespole
Wspólna debata na temat powyższych tematów na podstawie analizy tekstów: Superwizja Pracy Socjalnej, podręcznik pod redakcją Mirosława Grewińskiego i Bohdana Skrzypczaka, Warszawa 2013 - debata, wymiana doświadczeń, pytania i ilustracje dobrych praktyk superwizyjnych.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- seminaryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Ćwiczenie: W1, W2, U1, K1;
Osiągnięte efekty uczenia podczas ćwiczeń zostaną ocenione na podstawie zaliczonego co najmniej na ocenę 3.0 (dostateczną) prezentacji PPT dotyczącej analizy wybranej formy superwizji, poprzedzonej lekturą, przygotowaniem i poprawą prezentacji multimedialnej, w celu umieszczenie jej w plikach Teams.
Do zaliczenia będzie włączany także mini-esej dotyczący wykorzystania superwizji w dziedzinie Pracy Socjalnej opisywanej w Licencjacie
Metoda oceniania uwzględniać będzie:
Wykorzystaną bibliografię przedmiotu - 25%
Wykorzystaną literaturę uzupełniającą i dobre praktyki -25 %
Merytoryczny poziom zaprezentowanych treści -25%
Ocena kompetencji ustnego zaprezentowania treści -25 %
Kryteria oceniania weźmie pod uwagę jakość przygotowanie i przeprowadzenia prezentacji, akceptacja uwag i poprawek w końcowej prezentacji zarchiwizowanej w plikach MS Teams.
Powyżej 95 % ocena bardzo dobry
90 % ocena dobry plus
80 % ocena dobry
70 % ocena dostateczny plus
60 % - próg zaliczenia, ocena dostateczny.
Praktyki zawodowe
nie wymagane
Literatura
Literatura obowiązkowa:
- Fengler J., Pomaganie męczy. Wypalenie w pracy zawodowej, Gdańsk 2000.
- Ferreira M., Grewiński M., Reis-Jorge J., Superwizja jako instrument rozwoju zawodowego w służbach społecznych, Warszawa 2014 - Dostępny w całości online i dostępny w plikach TEAMS tego przedmiotu - podstawowa publikacja wymagana na zajęciach i analizowana szczegółowo w ramach ćwiczeń.
- Grewiński M., Skrzypczak B., Superwizja Pracy Socjalnej, Warszawa 2013 - Dostępny w całości online i dostępny w plikach TEAMS tego przedmiotu - podstawowa publikacja wymagana na zajęciach i analizowana szczegółowo w ramach ćwiczeń.
- Henderson P., Holloway J., Millar A., Superwizja w praktyce. Jak zostać superwizorem w zawodach nakierowanych na wspieranie i pomaganie, tłum. A. Sołtys, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2014.
- Łuczyńska M., Olech A., Wprowadzenie do superwizji pracy socjalnej, Warszawa 2013 - Dostępny w całości online i dostępny w plikach TEAMS tego przedmiotu - podstawowa publikacja wymagana na zajęciach i analizowana szczegółowo w ramach ćwiczeń.
- Szmagalski J. (red.), Superwizja Pracy socjalnej. Zastosowania i dylematy, Warszawa 2009.
Literatura uzupełniająca:
- Piotr Domaradzki, Jerzy Krzyszkowski, Maciej Sosnowski, Aurelia Włoch. Superwizja pracy socjalnej dla praktyków (2016) WUŁ Łódź.
- Hartey P., Komunikacja w grupie, Warszawa 2001.
- Krzyszkowski J., Elementy organizacji i zarządzania w pomocy społecznej.
- Łabaj M., Superwizja (w) pracy socjalnej. W kierunku zmiany?, "Zeszyty Pracy Socjalnej" 2020, 25, z. 2, s: 111–116.
- Nęcki Z., Komunikacja międzyludzka. Kraków 2000.
- Zuba R., Po co nam superwizja. W: www.terapia.rubikon.pl.
Praca socjalna, dwumiesięcznik Instytutu Rozwoju Służb Społecznych (2003-2009).
- Robbins S., Zachowania w organizacji, Warszawa 1998.
- Seabury G. Ch., Działania interpersonalne w pracy socjalnej, Warszawa 1996.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: