Negocjacje i mediacje
2403-313-PRSs1
I. Kluczowe umiejętności komunikacyjne przydatne w mediacjach i negocjacjach:
- techniki skutecznej komunikacji – parafraza, pytania (linearne, cyrkularne, strategiczne i refleksyjne), aktywne słuchanie, rola ciszy
- komunikacja niewerbalna
II. Konflikt
- definicja konfliktu
- fazy i dynamika konfliktu
- style radzenia sobie z konfliktem
III. Mediator
- rola i osobowość
- kompetencje
IV. Mediacje w pracy socjalnej
- pojęcie „mediacji”
- cele, funkcje i zakres mediacji
- zasady i standardy mediacji
- przebieg mediacji
- procedury prawne i organizacyjne mediacji
V. Negocjacje
- pojęcie, zasady i zakres
- fazy procesu negocjacji
- techniki i style w negocjacjach
VI. Etyka w mediacjach i negocjacjach
- bezstronność, neutralność i poufność
- wybrane kodeksy etyczne
VII. Praktyczny wymiar mediacji i negocjacji
- kontrakt w pracy pracownika socjalnego
- diagnostyka środowiskowa (zasoby, relacje w rodzinie, obszary wymagające wsparcia i zmiany)
- rodzina w kryzysie
- praca z „trudnym klientem”
W cyklu 2022/23Z:
I. Kluczowe umiejętności komunikacyjne przydatne w mediacjach i negocjacjach: - techniki skutecznej komunikacji – parafraza, pytania (linearne, cyrkularne, strategiczne i refleksyjne), aktywne słuchanie, rola ciszy - komunikacja niewerbalna II. Konflikt - definicja konfliktu - fazy i dynamika konfliktu - style radzenia sobie z konfliktem III. Mediator - rola i osobowość - kompetencje -zadania mediatora IV. Mediacje w pracy socjalnej - pojęcie „mediacji” - cele, funkcje i zakres mediacji - zasady i standardy mediacji - przebieg mediacji - procedury prawne i organizacyjne mediacji V. Negocjacje - pojęcie, zasady i zakres - fazy procesu negocjacji - techniki i style w negocjacjach VI. Etyka w mediacjach i negocjacjach - bezstronność, neutralność i poufność - wybrane kodeksy etyczne -wyzwania etyczne w pracy mediatora/mediatorki VII. Praktyczny wymiar mediacji i negocjacji - rodzina w kryzysie - sytuacje szczególne w mediacji i sposoby radzenia sobie z nimi
|
W cyklu 2023/24Z:
I. Kluczowe umiejętności komunikacyjne przydatne w mediacjach i negocjacjach: - techniki skutecznej komunikacji – parafraza, pytania (linearne, cyrkularne, strategiczne i refleksyjne), aktywne słuchanie, rola ciszy - komunikacja niewerbalna II. Konflikt - definicja konfliktu - fazy i dynamika konfliktu - style radzenia sobie z konfliktem III. Mediator - rola i osobowość - kompetencje -zadania mediatora IV. Mediacje w pracy socjalnej - pojęcie „mediacji” - cele, funkcje i zakres mediacji - zasady i standardy mediacji - przebieg mediacji - procedury prawne i organizacyjne mediacji V. Negocjacje - pojęcie, zasady i zakres - fazy procesu negocjacji - techniki i style w negocjacjach VI. Etyka w mediacjach i negocjacjach - bezstronność, neutralność i poufność - wybrane kodeksy etyczne -wyzwania etyczne w pracy mediatora/mediatorki VII. Praktyczny wymiar mediacji i negocjacji - rodzina w kryzysie - sytuacje szczególne w mediacji i sposoby radzenia sobie z nimi
|
W cyklu 2024/25Z:
I. Kluczowe umiejętności komunikacyjne przydatne w mediacjach i negocjacjach: - techniki skutecznej komunikacji – parafraza, pytania (linearne, cyrkularne, strategiczne i refleksyjne), aktywne słuchanie, rola ciszy - komunikacja niewerbalna II. Konflikt - definicja konfliktu - fazy i dynamika konfliktu - style radzenia sobie z konfliktem III. Mediator - rola i osobowość - kompetencje -zadania mediatora IV. Mediacje w pracy socjalnej - pojęcie „mediacji” - cele, funkcje i zakres mediacji - zasady i standardy mediacji - przebieg mediacji - procedury prawne i organizacyjne mediacji V. Negocjacje - pojęcie, zasady i zakres - fazy procesu negocjacji - techniki i style w negocjacjach VI. Etyka w mediacjach i negocjacjach - bezstronność, neutralność i poufność - wybrane kodeksy etyczne -wyzwania etyczne w pracy mediatora/mediatorki VII. Praktyczny wymiar mediacji i negocjacji - rodzina w kryzysie - sytuacje szczególne w mediacji i sposoby radzenia sobie z nimi
|
Całkowity nakład pracy studenta
Całkowity nakład pracy studenta wynosi 35 godzin i uwzględnia:
1) Godziny realizowane z udziałem nauczyciela - 15 godz.
2) Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania - 20 godz.
Efekty uczenia się - wiedza
Student/Studentka:
- zna metody mediacji i negocjacji, które w pracy z jednostkom, grupom i środowiskiem wzmacniają, lub przywracają zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie K_W07
Efekty uczenia się - umiejętności
Student/Studentka:
- umie właściwie komunikować się w procesie mediacji i negocjacji oraz tworzyć konstruktywne, pomocowe relacje z osobami, grupami i środowiskami K_U08
- umie współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej role mediatora lub negocjatora K_U15
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student/Studentka:
- jest gotów/gotowa określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania z zakresu mediacji i negocjacji K_K01
Metody dydaktyczne eksponujące
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- doświadczeń
- giełda pomysłów
- okrągłego stołu
- studium przypadku
- ćwiczeniowa
- obserwacji
- klasyczna metoda problemowa
- referatu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Kompetencje nabyte w poprzednich latach studiów z zakresu tzw. kompetencji miękkich (komunikacja interpersonalna, asertywność)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
METODY OCENIANIA
- sprawdzanie obecności
- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność)
- ocena kompetencji w obszarze prowadzenia mediacji/negocjacji
KRYTERIA OCENY
Ocena końcowa stanowi średnią ważona ocen cząstkowych, na ocenę kursu składają się następujące elementy:
Kompetencje w zakresie prowadzenia mediacji/negocjacji w scence problemowej, w tym: etapy mediacji/negocjacji, sposoby komunikacji z klientem, postawa wobec klienta, efekt podjętych działań - 50%
przedstawienie prezentacji grupie - 40%
aktywność na zajęciach – 10%
Literatura
Bargiel-Matusiewicz, K. (2010). Negocjacje i mediacje. PWE
Cialdini, R. (1994). Wywieranie wpływu na ludzi. GWP
Eicher, J. (1995). Sztuka komunikowania się. PWN
Fisher, R., Ury, W., Patton, B. (1994). Dochodząc do tak. Negocjowanie bez poddawania się. Warszawa: PWE
Haman, W., Gut, J. (1998). Docenić konflikt. Od walki i manipulacji do współpracy. Kontrakt.
Hamer, H. (1999). Rozwój umiejętności społecznych. Jak skuteczniej dyskutować i współpracować.
Karras, G. (1991). Dobić targu. Sopot: Businessman
Moore, Ch. Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów. Wolters Kluwer
Nęcki, Z. (1991). Negocjacje w biznesie. Kraków: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu
Podobas, I. (2014). Negocjacje i mediacje w pracy socjalnej. Nowa Praca Socjalna
Praca zbiorowa, red. Smarzyńska, Morek. Mediacje. Teoria i praktyka. Wolters Kluwer
Rządca, R., Wujec, P. (1998). Negocjacje. Warszawa: PWE
Ury, W. (1994). Odchodząc od nie. Warszawa: PWE
W cyklu 2022/23Z:
1. Chełpa, Stanisław, Tomasz Witkowski. 2004. Psychologia konfliktów. Wrocław: Biblioteka Moderatora. 2. Deutsch, Morton, Peter T. Coleman (red.).2005. Rozwiązywanie konfliktów. Kraków: Wydawnictwo UJ. 3. Moore, Christopher W. 2009. Mediacje praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów. Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska. 4. M. Płucińska (red.).2014. Rozwiązywania sytuacji konfliktowych w wymiarze jednostkowym i społecznym. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM. 5. Matusiewicz-Bargiel K.2010. Negocjacje i mediacje. Warszawa: Wydawnictwo PWN 6. Fisher R., Ury W.1991. Dochodząc do TAK, Negocjowanie bez poddawania się. Warszawa: PWE 7. Ury W.L.2006. Dochodząc do zgody. Wrocław: Biblioteka Moderatora. 8. Standardy prowadzenia mediacji i postępowania mediatora uchwalone przez Społeczną Radę ds. Alternatywnych Metod Rozwiązywania Sporów i Konfliktów przy Ministrze Sprawiedliwości, Warszawa 2006.
|
W cyklu 2023/24Z:
1. Chełpa, Stanisław, Tomasz Witkowski. 2004. Psychologia konfliktów. Wrocław: Biblioteka Moderatora. 2. Deutsch, Morton, Peter T. Coleman (red.).2005. Rozwiązywanie konfliktów. Kraków: Wydawnictwo UJ. 3. Moore, Christopher W. 2009. Mediacje praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów. Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska. 4. M. Płucińska (red.).2014. Rozwiązywania sytuacji konfliktowych w wymiarze jednostkowym i społecznym. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM. 5. Matusiewicz-Bargiel K.2010. Negocjacje i mediacje. Warszawa: Wydawnictwo PWN 6. Fisher R., Ury W.1991. Dochodząc do TAK, Negocjowanie bez poddawania się. Warszawa: PWE 7. Ury W.L.2006. Dochodząc do zgody. Wrocław: Biblioteka Moderatora. 8. Standardy prowadzenia mediacji i postępowania mediatora uchwalone przez Społeczną Radę ds. Alternatywnych Metod Rozwiązywania Sporów i Konfliktów przy Ministrze Sprawiedliwości, Warszawa 2006.
|
W cyklu 2024/25Z:
1. Chełpa, Stanisław, Tomasz Witkowski. 2004. Psychologia konfliktów. Wrocław: Biblioteka Moderatora. 2. Deutsch, Morton, Peter T. Coleman (red.).2005. Rozwiązywanie konfliktów. Kraków: Wydawnictwo UJ. 3. Moore, Christopher W. 2009. Mediacje praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów. Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska. 4. M. Płucińska (red.).2014. Rozwiązywania sytuacji konfliktowych w wymiarze jednostkowym i społecznym. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM. 5. Matusiewicz-Bargiel K.2010. Negocjacje i mediacje. Warszawa: Wydawnictwo PWN 6. Fisher R., Ury W.1991. Dochodząc do TAK, Negocjowanie bez poddawania się. Warszawa: PWE 7. Ury W.L.2006. Dochodząc do zgody. Wrocław: Biblioteka Moderatora. 8. Standardy prowadzenia mediacji i postępowania mediatora uchwalone przez Społeczną Radę ds. Alternatywnych Metod Rozwiązywania Sporów i Konfliktów przy Ministrze Sprawiedliwości, Warszawa 2006.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: