Wybrane problemy interwencji kryzysowej 2403-312-PRSs1
Treści programowe przedmiotu
1. Teorie kryzysu
2. Trauma
3. Model i proces interwencji kryzysowej
4. Rola pracownika socjalnego w diagnozowaniu i rozwiązywaniu sytuacji kryzysowych
5. Interwencja kryzysowa w sytuacji przemocy w rodzinie, choroby, straty i żałoby, katastrof i wobec osób zagrożonych samobójstwem
6. Umiejętności interwenta kryzysowego i wypalenie zawodowe w interwencji kryzysowej
7. Interwencja kryzysowa w pracy socjalnej - case study
W cyklu 2022/23Z:
Treści programowe przedmiotu 30 h Teorie kryzysu |
W cyklu 2023/24Z:
Treści programowe przedmiotu 15 h 1. Teorie kryzysu |
W cyklu 2024/25Z:
Treści programowe przedmiotu 15 h 1. Teorie kryzysu |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- referatu
- studium przypadku
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Umiejętności
– diagnozy głównych problemów i stworzenia strategii interwencji krzysysowej w opiece u kresu życia
- znajomość pozamedycznych elementów zespołowej opieki u kresu życia jako narzędzi interwencji kryzysowej – praktyczne przypomnienie działań pracy socjalnej wobec osób u kresu życia i ich bliskich w kryzysie
- interwencja kryzysowa jako wsparcie w czasie trwania choroby i w okresie towarzyszenia w żałobie
Kompetencje:
- umiejętność diagnozy sytuacji kryzysowej w sytuacji związanej z chorobą i kresem życia
- współpraca pracownika socjalnego z zespołem medycznym w zintegrowanej opiece u kresu życia
- towarzyszenia po stracie i pomocy w żałobie w kontekście interwencji kryzysowej pracownika socjalnego
- współpraca pracownika socjalnego z instytucjami i wolontariatem w zespołowej opiece u kresu życia
Kryteria oceniania
Metody sprawdzenia efektów kształcenia
- Aktywne wykonywanie zadań na zajęciach – W1, W2, W3, U1, U2, U3
- Aktywny udział w dyskusji na zajęciach – K1, K2, K3
- Obecność na zajęciach (możliwa jest jedna nieobecność, każdą dodatkową należy zaliczyć w trybie indywidualnych konsultacji) – U1, U2, U3, K1, K2, K3
- Kolokwium pisemne – W1, W2, W3, U1, U2, U3
Zaliczenie przedmiotu - do końca semestru zimowego.
Kryteria oceniania:
studentka, student otrzymuje oceną pozytywną z przedmiotu gdy aktywnie uczestniczył w zajęciach, był obecny na zajęciach i zaliczył kolokwium pisemne.
Ocena bardzo dobra (5): studentka, student w stopniu bardzo dobrym opanował materiał obowiązujący na zajęciach
Ocena dobra (4): studentka, student w stopniu dobrym opanował materiał obowiązujący na zajęciach
Ocena dostateczna (3): studentka, student w stopniu podstawowym opanował materiał obowiązujący na zajęciach
Ocena niedostateczna (2): studentka, student nie opanował materiału obowiązującego na zajęciach
Ocena szczegółowa:
Bardzo dobry - powyżej 95%
Dobry plus - 90%
Dobry - 80%
Dostateczny plus - 75%
Dostateczny - 60%
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Badura-Madej W., Dobrzańska-Mesterhazy A., Przemoc w rodzinie: interwencja kryzysowa i psychoterapia, Kraków 2000.
Badura-Madej W., Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej: poradnik dla pracowników socjalnych, Warszawa 2006.
James R. K., Gilliand B. E., Strategie interwencji kryzysowej. Pomoc psychologiczna poprzedzająca terapię, Warszawa 2006.
Kita S., Praca socjalna w sytuacjach kryzysowych, Warszawa 2014.
Kluczyńska S., Czabała J. Cz. (red.), Interwencja kryzysowa: wybrane zagadnienia, Warszawa 2021.
Krasiejko I., Ciczkowska-Giedziun M. (red.), Praca socjalno-wychowawcza z rodziną w ujęciu wybranych koncepcji. Analiza metodycznego działania z osobami potrzebującymi pomocy, Warszawa 2016.
Kubacka-Jasiecka D., Interwencja kryzysowa: pomoc w kryzysach psychologicznych, Warszawa 2010.
Kubacka-Jasiecka D., Kryzys emocjonalny i trauma szansą na rozwój i potęgowanie zdrowia. Wątpliwości i pytania, Rocznik Filozoficzny Ignatianum, XXII /1, 2016.
Kubacka-Jasiecka D., Mudyń K. (red.), Kryzys, interwencja i pomoc psychologiczna. Nowe ujęcia i możliwości, Toruń 2004.
Kubacka-Jasiecka D., Passowicz P. (red.), .Interwencja kryzysowa: konteksty indywidualne i społeczne, Warszawa 2016.
Ogińska-Bulik N., Negatywne skutki pracy związanej z pomaganiem osobom po doświadczeniach traumatycznych – zjawisko wtórnej traumatyzacji, Sztuka Leczenia nr 2, 2019.
Sygulska K., Krupska M., Kryzys w życiu człowieka, Praca Socjalna nr 6(34), 2019.
Weissbrot-Koziarska A., Poradnictwa specjalistyczne w pracy socjalnej z jednostką i rodziną po przeżyciu traumatycznym, Praca Socjalna nr 2(35), 2020.
Włodarczyk E., Cytlak I., Człowiek wobec krytycznych sytuacji życiowych. Z teorii i praktyki pracy socjalnej, Poznań 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: