Podstawy gerontologii 2403-307-PRSs1
Na świecie przybywa ludzi starych. Przedmiot zawiera przegląd kwestii kluczowych dla gerontologii, a zatem dotyczących funkcjonowania ludzi starych w społeczeństwie i funkcjonowania społeczeństw, w których pokolenie ludzi starych staje się coraz bardziej liczne. Celem przedmiotu jest zapoznanie się ze złożoną istotą procesów starzenia się i starości w wymiarze biologicznym, psychicznym i społecznym. W ramach przedmiotu ma miejsce analiza procesów składających się na starzenie się człowieka oraz wpływu starości na jakość życia jednostki i społeczeństw. Treści programowe obejmują także kwestie, jak: aktywizacja społeczna, ekonomiczna i edukacyjna ludzi starych. Procesom uczenia się osób starszych, instytucjom oświatowym działającym na rzecz seniorów oraz różnorodnym programom wspierającym rozwój człowieka w starości przypada istotne znaczenie wśród treści przedmiotu.
W cyklu 2021/22Z:
Na świecie przybywa ludzi starych. Przedmiot zawiera przegląd kwestii kluczowych dla gerontologii, a zatem dotyczących funkcjonowania ludzi starych w społeczeństwie i funkcjonowania społeczeństw, w których pokolenie ludzi starych staje się coraz bardziej liczne. Celem przedmiotu jest zapoznanie się ze złożoną istotą procesów starzenia się i starości w wymiarze biologicznym, psychicznym i społecznym. W ramach przedmiotu ma miejsce analiza procesów składających się na starzenie się człowieka oraz wpływu starości na jakość życia jednostki i społeczeństw. Treści programowe obejmują także kwestie, jak: aktywizacja społeczna, ekonomiczna i edukacyjna ludzi starych. Procesom uczenia się osób starszych, instytucjom oświatowym działającym na rzecz seniorów oraz różnorodnym programom wspierającym rozwój człowieka w starości przypada istotne znaczenie wśród treści przedmiotu. |
W cyklu 2022/23Z:
Na świecie przybywa ludzi starych. Przedmiot zawiera przegląd kwestii kluczowych dla gerontologii, a zatem dotyczących funkcjonowania ludzi starych w społeczeństwie i funkcjonowania społeczeństw, w których pokolenie ludzi starych staje się coraz bardziej liczne. Celem przedmiotu jest zapoznanie się ze złożoną istotą procesów starzenia się i starości w wymiarze biologicznym, psychicznym i społecznym. W ramach przedmiotu ma miejsce analiza procesów składających się na starzenie się człowieka oraz wpływu starości na jakość życia jednostki i społeczeństw. Treści programowe obejmują także kwestie, jak: aktywizacja społeczna, ekonomiczna i edukacyjna ludzi starych. Procesom uczenia się osób starszych, instytucjom oświatowym działającym na rzecz seniorów oraz różnorodnym programom wspierającym rozwój człowieka w starości przypada istotne znaczenie wśród treści przedmiotu. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- referatu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studenci opanują wiedzę na temat podstawowych problemów ludzi starszych, instytucji oświatowych, organizacji społecznych oraz różnorodnych form pomocy ludziom starszym.
Kryteria oceniania
1. Prezentacje na wykładzie
2. Poprowadzenie dyskusji
3. Aktywność w czasie dyskusji
4. Recenzja problemowa wybranej pozycji z literatury przedmiotu
Literatura
Literatura podstawowa:
Chabior A., Fabiś A., Wawrzyniak J.: Starzenie się i starość w perspektywie pracy socjalnej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2014.
Kijak R., Szarota Z., Starość. Między diagnozą a działaniem, Warszawa 2013.
Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M.,. Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa 2006.
Literatura uzupełniająca:
Błejet P., Zdrowie i seks seniorów, Toruń 2018.
Czerniawska O., Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii. Łódź 2000.
Dzięgielewska M. (red.), Przestrzeń życiowa i społeczna ludzi starszych. Łódź 2000.
Stowarzyszenie trenerów Organizacji Pozarządowych (wyd.). Edukacja osób starszych: uwarunkowania, trendy, metody, Warszawa 2013.
Szarota Z., Gerontologia społeczna i oświatowa: zarys problematyki, Kraków 2004.
Zych A. A., Przekroczyć smugę cienia. Szkice z gerontologii, Katowice 2009.
W cyklu 2021/22Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2022/23Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: