Aktywizacja środowisk lokalnych 2403-305a-PRSs1
Przedmiot przygotowuje studentów do realizacji następujących zadań:
- budzenie inicjatyw społecznych o charakterze środowiskowym wynikających z potrzeb określonych zbiorowości i realizowanych siłami tkwiącymi w danym środowisku, wywoływanie zaangażowania społecznego, włączanie społeczności w procesy decyzyjne;
- diagnozowanie środowiska społecznego: diagnoza sił społecznych (potencjałów, zasobów i źródeł tkwiących w środowisku), potrzeb społecznych oraz problemów środowiska;
- planowanie lokalnych strategii rozwoju, tworzenie i wdrażanie projektów nakierowanych na optymalizację funkcjonowania środowisk lokalnych, umiejętność konstruowania i prezentowania projektów w celu zdobywania środków materialnych na ich realizację, kierowanie projektami, pisanie raportów oraz ich rozliczanie;
- mediacje społeczne – pośredniczenie pomiędzy różnymi poziomami władzy, urzędami, instytucjami i organizacjami o charakterze lokalnym i ponadlokalnym (zdobywanie wsparcia różnych instytucji, negocjowanie zasad współpracy, podejmowanie decyzji);
- organizacja i realizacja projektów mających na celu aktywizację społeczności lokalnych
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- pomiaru w terenie
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- aktywność w trakcie ćwiczeń – W1, W2, U2, K1
- zaangażowanie w przygotowanie założeń projektu oraz jego realizacji mającego na celu zaktywizowanie wybranego środowiska lokalnego – W1, W2, U1, U2, K1
Kryterium oceniania:
- aktywność na zajęciach,
- opracowanie projektu mającego na celu aktywizację środowiska lokalnego,
- realizacja zatwierdzonego projektu,
- prezentacja zrealizowanego projektu.
- frekwencja - dopuszczalne są dwie nieobecności, każda powyżej wymaga ustnego zaliczenia materiału realizowanego w dniu nieobecności studenta.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Bąbska B., Rymsza M., Organizowanie społeczności lokalnej – metodyka pracy środowiskowej, Warszawa [b.r.w.].
Centrum Aktywności Lokalnej jako metoda rozwoju społeczności lokalnej, praca zbiorowa, Warszawa 2002.
Faliszek K. (red.), Wprowadzenie do badań ewaluacyjnych. Aspekty teoretyczne i praktyczne na podstawie doświadczeń badawczych, Toruń 2013 (wybrane rozdziały).
Klimczak-Ziółek J., Animacja społeczna w teorii i praktyce. Wybrane zagadnienia, [w:] Praca socjalna wobec współczesnych problemów społecznych, Pawlas-Czyż S. (red.), Toruń 2007.
Niesporek A., Projekt socjalny, [w:] Praca socjalna wobec współczesnych problemów społecznych, Pawlas-Czyż S. (red.), Toruń 2007.
Pilch T., Metoda organizowania środowiska, [w:] Pedagogika społeczna, T. Pilch, I. Lepalczyk, Warszawa 1995.
Literatura uzupełniająca:
Kamiński A., Organizowanie społeczności lokalnej, [w:] tegoż, Pedagogika społeczna, Warszawa 1974 (oraz wyd. kolejne).
Naumiuk A., Powroty do koncepcji działania społecznego, [w:] tejże, Uczestnictwo społeczne młodzieży. Możliwości działań - opinie i postawy, Toruń 2007.
Radziewicz-Winnicki A., Przejawy wpływu ważniejszych instytucji oraz zinstytucjonalizowanych struktur i kręgów społecznych, [w:] tegoż, Pedagogika społeczna w obliczu realiów codzienności, Warszawa 2008.
Skrzypczak B., Współczynnik społecznościowy. Edukacyjne (Re)konstruowanie instytucji społecznościowych - w perspektywie pedagogiki społecznej, Wyd. Edukacyjne AKAPIT, Toruń 2016.
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
W semestrze zimowym 2020/2021 zajęcia odbywają się w formie zdalnej - prowadzone są w trybie synchronicznym (platforma Teams) i asynchronicznym (e-mail). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: