Aktywizacja środowisk lokalnych 2403-305a-PRSs1
Przedmiot przygotowuje studentów do realizacji następujących zadań:
- budzenie inicjatyw społecznych o charakterze środowiskowym wynikających z potrzeb określonych zbiorowości i realizowanych siłami tkwiącymi w danym środowisku, wywoływanie zaangażowania społecznego, włączanie społeczności w procesy decyzyjne;
- diagnozowanie środowiska społecznego: diagnoza sił społecznych (potencjałów, zasobów i źródeł tkwiących w środowisku), potrzeb społecznych oraz problemów środowiska;
- tworzenie pozarządowych struktur społecznych – powoływanie do życia stowarzyszeń, związków, fundacji, sieci społecznego wsparcia, sieci informacyjnych (Internet), które nakierowane byłyby na realizację celów wynikających z potrzeb danych środowisk (socjalnych, edukacyjnych, profilaktycznych, ekonomicznych, ekologicznych i in.);
- planowanie lokalnych strategii rozwoju, tworzenie i wdrażanie projektów nakierowanych na optymalizację funkcjonowania środowisk lokalnych, umiejętność konstruowania i prezentowania projektów w celu zdobywania środków materialnych na ich realizację, kierowanie projektami, pisanie raportów oraz ich rozliczanie;
- mediacje społeczne – pośredniczenie pomiędzy różnymi poziomami władzy, urzędami, instytucjami i organizacjami o charakterze lokalnym i ponadlokalnym (zdobywanie wsparcia różnych instytucji, negocjowanie zasad współpracy, podejmowanie decyzji);
- organizacja i realizacja projektów prewencyjnych i interwencyjnych w zakresie przeciwdziałania różnym patologiom społecznym (bezrobocie, bezdomność, ubóstwo, uzależnienia, przemoc, itp.).
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- pomiaru w terenie
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22Z: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- Aktywność w trakcie ćwiczeń – W1, W2, U2, K1
- Śródsemestralna praca kontrolna – W1, W2
- Zaangażowanie w przygotowanie założeń projektu mającego na celu zaktywizowanie wybranego środowiska lokalnego – W1, W2, U1, U2, K1
- Kolokwium końcowe – W1, W2, U2
Kryterium oceniania:
- aktywność na zajęciach oparta na przestudiowanej literaturze przedmiotu (20% oceny)
- opracowanie projektu mającego na celu zaktywizowanie środowiska lokalnego (30% oceny)
- bieżące sprawdzenie przygotowania na zajęcia – śródsemestralna praca kontrolna, tzw. „wejściówka" (10% oceny; nie zaliczenie „wejściówki" wymaga poprawy w trakcie konsultacji)
- kolokwium sprawdzające opanowanie materiału zrealizowanego na zajęciach – uzyskanie minimum 51% możliwej ilości punktów (40% oceny).
Kryteria oceniania dla wyników punktowych z kolokwium:
- ocena niedostateczny – student nie opanował w stopniu podstawowym materiału obowiązującego do kolokwium uzyskując od 0-50% punktów;
- ocena dostateczna – 51-66%;
- ocena dostateczna plus – 67-74%;
- ocena dobra – 75-84%;
- ocena dobra plus – 85-90%;
- ocena bardzo dobra: opanowanie materiału obowiązującego do kolokwium w stopniu wysokim (91-100%).
Ocena końcowa:
do 3,49 p. = dst
od 3,5 do 3,79 p. + dst plus
od 3,80 do 4,16 p. = db
od 4,17 do 4,50 p. = db plus
powyżej 4,5 p. = bdb
Warunkiem klasyfikacji jest uzyskanie oceny pozytywnej (minimum dostatecznej) z każdego elementu składowego oceny końcowej.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Bąbska B., Rymsza M., Organizowanie społeczności lokalnej – metodyka pracy środowiskowej, Warszawa [b.r.w.].
Centrum Aktywności Lokalnej jako metoda rozwoju społeczności lokalnej, praca zbiorowa, Warszawa 2002.
Faliszek K. (red.), Wprowadzenie do badań ewaluacyjnych. Aspekty teoretyczne i praktyczne na podstawie doświadczeń badawczych, Toruń 2013 (wybrane rozdziały).
Klimczak-Ziółek J., Animacja społeczna w teorii i praktyce. Wybrane zagadnienia, [w:] Praca socjalna wobec współczesnych problemów społecznych, Pawlas-Czyż S. (red.), Toruń 2007.
Niesporek A., Projekt socjalny, [w:] Praca socjalna wobec współczesnych problemów społecznych, Pawlas-Czyż S. (red.), Toruń 2007.
Pilch T., Metoda organizowania środowiska, [w:] Pedagogika społeczna, T. Pilch, I. Lepalczyk, Warszawa 1995.
Literatura uzupełniająca:
Kamiński A., Organizowanie społeczności lokalnej, [w:] tegoż, Pedagogika społeczna, Warszawa 1974 (oraz wyd. kolejne).
Naumiuk A., Powroty do koncepcji działania społecznego, [w:] tejże, Uczestnictwo społeczne młodzieży. Możliwości działań - opinie i postawy, Toruń 2007.
Radziewicz-Winnicki A., Przejawy wpływu ważniejszych instytucji oraz zinstytucjonalizowanych struktur i kręgów społecznych, [w:] tegoż, Pedagogika społeczna w obliczu realiów codzienności, Warszawa 2008.
Skrzypczak B., Współczynnik społecznościowy. Edukacyjne (Re)konstruowanie instytucji społecznościowych - w perspektywie pedagogiki społecznej, Wyd. Edukacyjne AKAPIT, Toruń 2016.
Uwagi
W cyklu 2021/22Z:
W semestrze zimowym 2020/2021 zajęcia odbywają się w formie zdalnej - prowadzone są w trybie synchronicznym (platforma Teams) i asynchronicznym (e-mail). |
W cyklu 2022/23Z:
W semestrze zimowym 2020/2021 zajęcia odbywają się w formie zdalnej - prowadzone są w trybie synchronicznym (platforma Teams) i asynchronicznym (e-mail). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: