Elementy terapii w pracy socjalnej z kobietami w kryzysie
2403-302-PD-PRSs1
1.. Nurty terapeutyczne
2. Terapia poznawczo-behawioralna i jej elementy w pracy terapeutycznej z kobietami
3. Dialog motywujący w wsparciu kobiet
4. Metody relaksacji
5. Psychoterapia grupowa jako forma wsparcia kobiet w kryzysie
6. Terapia przez pisanie i arteterapia
7. Terapia kobiet w kryzysie samobójczym i dokonujących samouszkodzeń
8. Terapia uzależnień wśród kobiet
9. Zaburzenia odżywiania i terapia
10. Ofiara przemocy i terapia
11. Terapia traumy
12. Trudne wymiary ciąży i macierzyństwa
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny kontaktowe - 30 godzin ćwiczeń
2. Godziny pracy indywidualnej studenta - 15 godzin
3. Godziny przygotowań studenta do zaliczenia - 15 godzin
Efekty uczenia się - wiedza
K_W08 - ma wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń
K_W09 - zna teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów
K_W16 - ma wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej
K_W_19 - ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych
Efekty uczenia się - umiejętności
Student:
K_U01 - potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej
K_U02 - potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
K_U03 - potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej
K_U07 - ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów
K_U09 - potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej
K_U10 - potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań
K_U11 - potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie
K_U14 - potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student:
K_K03 - ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki
K_K08 - odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne
Metody dydaktyczne
-metody słowne
-metody oglądowe
-metody praktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- inscenizacja
- drama
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- pogadanka
- opowiadanie
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- SWOT
- studium przypadku
- doświadczeń
- biograficzna
- klasyczna metoda problemowa
- obserwacji
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
- gry i symulacje
- metody integracyjne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocenione zostaną następujące elementy:
-aktywność na zajęciach
-przygotowywanie się do zajęć i wykonywanie zadań
-zaliczenie ustne na podstawie dyskusji grupowej
kryteria oceniania:
od 18 do 20 punktów – ocena 5
17 punktów – ocena 4,5
od 15 do 16 punktów – ocena 4
14 punktów – ocena 3,5
od 12 do 13 punktów – ocena 3
od 0 do 11 punktów – ocena niedostateczna
Literatura
I. Yalom, M. Leszcz, Psychoterapia grupowa. Teoria i praktyka, Kraków 2025.
J. Bueno, O poronieniu, żałobie i ukojeniu, Kraków 2023.
M. Millwood, Macierzyństwo bywa trudne, Kraków 2022.
J. W. Pennebaker, J. M. Smyth, Terapia przez pisanie, Kraków 2018.
W. R. Miller, A. A. Forcehimes, A.Zweben, Terapia uzależnień, Kraków 2014.
J. S. Beck, Terapia poznawczo-behawioralna, Kraków 2012.
W. Miller, S. Rollnick, Dialog motywujący. Jak pomóc ludziom w zmianie?, Kraków 2014.
B. Walsh, Terapia samouszkodzeń, Kraków 2014.
D. Rosenhan, E. Walker, M. Seligman, Psychopatologia, Warszawa 2014.
G. Dobińska, A. Cieślikowska-Ryczko, Techniki i metody relaksacyjne w wychowaniu, edukacji i terapii, Łódź 2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: