Rodzina wielokulturowa 2403-300-PD-PRSs1
Program zajęć:
1. Zajęcia organizacyjne.
2. Definiowanie wielokulturowości i międzykulturowości. Migracje i społeczeństwo globalne. Różnice kulturowe.
3. Rodzina wielokulturowa, wieloreligijna, wielowyznaniowa, wielojęzyczna a rodzina migrancka.
4. Małżeństwo mieszane - kapitał społeczny i potencjalne problemy.
5. Tożsamość dzieci z rodzin wielokulturowych.
6. Rodzinne strategie adaptacyjne. Przykłady związków (m.in. rodziny polsko-arabskie, polsko-żydowskie, katolicko-prawosławne, katolicko-ewangelickie).
7. Poradnictwo skierowane do rodzin wielokulturowych w Polsce, mediacje i terapia rodzin.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składa się:
1. Obecność na zajęciach (maksymalnie jedna dozwolona nieobecność, kolejne wymagają odpracowania na konsultacjach.) Zaliczenie przedmiotu nie jest możliwe jeżeli frekwencja student jest mniejsza niż 50%.
2. Przygotowanie krótkiego wystąpienia grupowego na bazie literatury obowiązkowej.
3. Przygotowanie pisemnego projektu w formie pdf - poradnika dla rodzin wielokulturowych.
Literatura
Cukras-Stelągowska, J. 2016. Małżeństwa mieszane w społeczności żydowskiej – aberracja czy norma społeczna?. Wychowanie w Rodzinie.14, ss. 317-339.
Cukras-Stelągowska, J. 2018. Kulturowe wzbogacenie, zagubienie czy wykluczenie? Konsekwencje wychowania w żydowskiej rodzinie mieszanej w kontekście europejskich raportów. Edukacja Międzykulturowa. 1(8), ss. 117–132.
Cukras-Stelągowska, J. 2020. The Jewish Identity of the “Unexpected generation” in the Context of the Upbringing Model in a Mixed family. Colloquia Humanistica. 9, ss. 85–100.
Cukras-Stelagowska, J. 2022. Konflikty, kompromisy i rezerwuar międzykulturowości w małżeństwach mieszanych. Kultura – Społeczeństwo – Edukacja. 2(22), ss. 145–164.
Cukras-Stelagowska, J. 2023. „Próbujemy być rodziną wielokulturową…” – dualistyczny przekaz dziedzictwa kulturowego (komunikat z badań). Edukacja Międzykulturowa. 3(22), ss. 134-149.
Czykwin, E. 1997. Problemy małżeństw prawosławno-katolickich. W: Nikitorowicz, J. red. Rodzina wobec wyzwań edukacji międzykulturowej. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, ss. 220–231.
Hruzd-Matuszczyk. A. 2023. „Kapitalne małżeństwo” – o potencjale małżeństw mieszanych w kontekście teorii kapitału społecznego i kulturowego. Edukacja Międzykulturowa. 3 (26), ss. 69-82.
Hruzd-Matuszczyk. A. 2012. Kapitał społeczny i kulturowy małżeństw mieszanych i ich rodzin. Ruch Pedagogiczny. 4, ss. 51-58
Hruzd, A. 2011. Małżeństwa mieszane na Śląsku Cieszyńskim – problem wyboru: kompromis czy wykluczenie? W: Lewowicki, T., Szczurek-Boruta, A., Suchodolska, J. red. Pedagogika międzykulturowa wobec wykluczenia społecznego i edukacyjnego. Cieszyn-Warszawa-Toruń: Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie, Wydawnictwo Adam Marszałek, ss. 251-267.
Kabzińska, I. 1997. Rola rodziny w kształtowaniu tożsamości i w edukacji międzykulturowej w warunkach kulturowej unifikacji. Przypadek Białorusi. W: Nikitorowicz, J. red. Rodzina wobec wyzwań edukacji międzykulturowej. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, ss. 115-128.
Krawczyk, A. 2023. Doświadczanie międzykulturowości. Na podstawie narracji młodych osób dorosłych pochodzenia żydowskiego. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 286.
Lendzion, J. 2017. Małżeństwa kulturowo mieszane wyzwaniem wieku migracji. Mulicultural Studies. 2, ss .137-150.
Moroz, A. 2014. Małżeństwa mieszane wyznaniowo – w stronę sekularyzacji czy akulturacji? Pogranicze. Studia Społeczne. 24, ss. 31–47.
Nikitorowicz, J. 1992. Socjalizacja i wychowanie w zróżnicowanych wyznaniowo i etnicznie rodzinach Białostocczyzny. Białystok: Uniwersytet Warszawski. Filia w Białymstoku.
Paklepa, T. 2015. Komunikacja i tożsamość w małżeństwach mieszanych religijnie. Na przykładzie związków Polek z Arabami. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, Studia Sociologica VII. 2(7) , ss. 89-105.
Różańska, A. 2000. Wychowanie w rodzinie mieszanej wyznaniowo – przykład wychowania międzykulturowego. W: Lewowicki, T., Suchodolska, J. red. Rodzina – wychowanie – wielokulturowość. Warszawa: WSP ZNP, ss. 72–82.
Sowa-Behtane, E. 2014. Rodziny wielokulturowe. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ignatianum, Kraków.
Sowa-Behtane, E. 2021. Znaczenie różnic kulturowych w kobiecym obrazie funkcjonowania małżeństw i rodzin wielokulturowych. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum.
Stopikowska, M. 2014. Małżeństwa polsko-arabskie: specyfika i zagrożenia. W: Stala, J. red. Nauki o rodzinie w służbie rodziny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, ss. 541-556.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: