Czas wolny w pracy socjalnej 2403-222-PRSs1
Na zajęciach omówione zostaną następujące kwestie szczegółowe:
1. Definicje czasu wolnego - w perspektywie historycznej i jego znaczenie obecne;
Czynniki wpływające na ilość wolnego czasu. Formy spędzania czasu wolnego i ich przemiany;
2. Funkcje i główne aspekty czasu wolnego. Wypoczynek aktywny i bierny. Znaczenie zdrowotne odpoczynku;
3. Pedagogiczne konteksty czasu wolnego. Idea LLL - life long learning jako element andragogiki;
4. Zagrożenia wynikające z nieumiejętnego i niewłaściwego zagospodarowaniem czasu wolnego;
5. Czas wolny w świecie pracy socjalnej (klientów, pracowników, systemu pomocy);
6. Wypalenie zawodowe jako efekt braku czasu wolnego. Bezrobocie a czas wolny;
7. Kształtowanie podstawowych umiejętności metodycznych w zakresie planowania i organizowania aktywności wypełniającej czas wolny różnych grup wiekowych
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład problemowy
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- biograficzna
- obserwacji
- doświadczeń
- giełda pomysłów
- seminaryjna
- klasyczna metoda problemowa
- ćwiczeniowa
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie student uzyskać może:
- uczestnicząc w 90% zajęć (każdą dodatkową nieobecność należy zaliczyć podczas konsultacji);
- realizując ćwiczenia na zajęciach oraz w ramach pracy własnej;
- będąc aktywnym na zajęciach - zabierając głos w dyskusji, prezentując wnioski z czytanych lektur, biorąc udział w ćwiczeniach - indywidualnych i grupowych.
Zaliczenie nie będzie możliwe bez realizacji indywidualnego zadania tj. wywiadu z przedstawicielem instytucji systemu pomocy społecznej i prezentacji wniosków na zajęciach.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
- Kamiński A., Czas wolny i jego problematyka społeczno-wychowawcza, Wrocław 1965.
- Matyjas B., Czas wolny, W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI
wieku, T. 1, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003, s. 559-564.
- Pięta J., Pedagogika czasu wolnego, wyd. 3, Wydawnictwo FREL, Nowy Dwór Maz. 2014.
- Przecławski K., Czas wolny dzieci i młodzieży w Polsce, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1978.
- Różański T, Czas wolny jako obszar pracy socjalnej, "Praca Socjalna" 2018, nr 33(4), s. 109-125.
- Sułkowski B., Czas wolny (hasło), [w:] Encyklopedia socjologii, t. 1, red. W. Kwaśniewicz, Warszawa 1998.
- Zbyrad T., Ryzyko wypalenia zawodowego pracowników służb społecznych, "Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska Lublin-Polonia" 2017, Vol. 17, s. 87-105.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: