Praca socjalna w opiece paliatywno-hospicyjnej 2403-217-PRSs1
Celem wykładów jest zapoznanie z towarzyszeniem w opiece hospicyjno-paliatywnej, ze szczególnym uwzględnieniem pozamedycznych aspektów pracy zespołu opiekuńczego. Zostaną ocenione i wyjaśnione problemy społeczne pacjentów i ich rodzin u schyłku życia. Przedstawione zostaną zasady pracy zespołu interdyscyplinarnego oraz szczególna rola pracy socjalnej w opiece u schyłku życia. Poruszona zostanie kwestia opieki hospicyjno-paliatywnej w edukacji społecznej na temat końca życia, śmierci i żałoby, ze szczególnym uwzględnieniem wolontariatu i pracy socjalnej.
Tematyka poszczególnych wykładów w cyklu:
1. Podstawowe pojęcia dotyczące choroby terminalnej i opieki hospicyjno-paliatywnej;
2. Potrzeby emocjonalne i społeczne pacjentów i ich rodzin u schyłku życia i w obliczu nieuniknionej straty;
3. Rola pracowników socjalnych w kontakcie z pacjentem u schyłku życia, jego bliskimi oraz współpraca z zespołem opiekuńczo-wolontariackim;
4. Podstawowe pojęcie wolontariusza hospicyjnego a funkcje społeczne;
5. Praktyczne aspekty edukacji w zakresie przygotowania i prowadzenia hospicjum wolontariackiego;
6. Proces żałoby po stracie, osieroceniu i wsparciu emocjonalnym i społecznym dla sierot;
7. Edukacja publiczna o końcu życia jako „oswajaniu” umierania, śmierci i żałoby
8. Pracownik socjalny jako koordynator wolontariatu hospicyjnego w zespole opieki pod koniec życia i włączanie społeczności lokalnej w pomoc i wsparcie
9. Wyzwania społeczne w obliczu kryzysu niespodziewanych i nagłych śmierci, a także ciężkiej choroby i śmierci dzieci i młodzieży - interwencje kryzysowe
W podsumowaniu wykładów, prezentacji PPT i eseju zaliczeniowym i przygotowaniu do egzaminu szczególny nacisk zostanie położony na uporządkowanie wiedzy o specyficznych problemach emocjonalnych i społecznych chorych u schyłku życia pacjentów i ich rodzin, pomocy po stracie i towarzyszenia w trakcie żałoby.
W cyklu 2021/22L:
Student zapozna się z pojęciem wolontariatu w jego aktualnym rozumieniu, z pojęciem wolontariatu w hospicjum w którym przebywają osoby u kresu życia. Dowie się jakie cechy powinien posiadać wolontariusz przebywający w hospicjum. Zapozna się z problematyką śmierci w naszej kulturze. W tej kulturze człowiek umierający nie zawsze spotyka się ze zrozumieniem ze strony swojego otoczenia. Albo w tym stanie nie ma nic do powiedzenia, bo inni za niego decydują, albo jest pozostawiony samemu sobie nie z własnego wyboru i cierpi, albo w końcu znajdzie się Miłosierny Samarytanin i pomoże umierającemu bliźniemu, oraz jego rodzinie zrozumieć, że śmierć naturalna jest wartością. Śmierć jest cennym czasem przejścia z jednego życia i wejścia w drugie, a dla wierzących w Chrystusa jest to życie o wiele lepsze. To życie w nieustannym spotykaniu się z Bogiem i Bliźnimi, a takie spotkania w miłości rodzą pełnię szczęścia. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody oparte na współpracy
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Umiejętności
– odróżnienia opieki paliatywno-hospicyjnej od innych rodzajów opieki u kresu życia
- wskazania na rolę pozamedycznych elementów w zespołowej opiece paliatywno-hospicyjnej
- działań z zakresu pracy socjalnej wobec pacjenta hospicyjnego i jego bliskich
- wspierania w czasie trwania choroby i w okresie towarzyszenia w żałobie
Kompetencje:
- umiejętność rozróżnienia poszczególnych form opieki paliatywno-hospicyjnej i ich specyfiki działania
- współpraca pracownika socjalnego z zespołem medycznym w zintegrowanej opiece u kresu życia
- towarzyszenia po stracie i pomocy w żałobie w kontekście interwencji pracownika socjalnego
- współpraca pracownika socjalnego z wolontariatem w zespołowej opiece paliatywno-hospicyjnej
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Wykład: W1, W2, U1, U2, K1, K2.
Osiągnięte efekty uczenia podczas wykładu zostaną ocenione na podstawie zaliczonego co najmniej na ocenę 3.0 (dostateczną) testu będącego końcowym egzaminem przedmiotu.
Do oceny końcowe wliczona będzie także aktywność w czasie zajęć i jakość przygotowanych: prezetancji PPT na wybrany temat PSwOPH oraz pracy pisemnej w formie eseju na wskazany temat wg poniższych kryteriów:
Metoda oceniania prezentacji multimedialnej uwzględnia:
Wykorzystaną bibliografię - 25%
Struktura i prezentacja projektu prezentacji multimedialnej PPT -25 %
Merytoryczny poziom treści i współpraca w grupie -25%
Ocena przyjęcia uwag, naniesienia poprawek i ocena prezentacji umieszczonej w plikach przedmiotu na Teams -25 %
Kryteria oceniania dla pisemnego testu wielokrotnego wyboru zostaną przedstawione przed egzaminem, w którym punktacja:
Powyżej 90 % ocena bardzo dobry
80-90 % ocena dobry plus
70-80 % ocena dobry
60-70% ocena dostateczny plus
50-60 % ocena dostateczny
50% próg zaliczenia
Praktyki zawodowe
nie przewidziane
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Krakowiak P., Wolontariat w opiece u kresu życia, UMK Toruń 2012.
Piotr Krakowiak, Leszek Pawłowski, Volunteering in hospice and palliative care in Poland and Eastern Europe, w: The Changing Face of Volunteering in Hospice and Palliative Care, Editors: Ros Scott, Steven Howlett, Oxford University Press 2018, 83-100.
Krakowiak Piotr, Deka R, Janowicz A., Solidarity and compassion—prisoners as hospice volunteers in Poland. Ann Palliat Med 2018;7(Suppl 2):S109-S117. doi: 10.21037/apm.2018.03.15; IF-1,262; open access.
Krakowiak P., Gaps in end-of-life care and lack of support for family carers in Poland and Central Eastern Europe, „Palliative Care and Social Practice”, 14, 2020, s. 263235242095800, DOI: 10.1177/2632352420958001, open access.
Additional lectures:
James Sarah, Krakowiak Piotr, Mortality and loneliness: towards less-lonely grief, The Bloomsbury handbook of solitude, silence and loneliness / ed. by Julian Stern, Christopher A. Sink, Małgorzata Wałejko and Wong Ping Ho, London, Bloomsbury Academic: 2022, [2021], S. 310–322, ISBN 978-1-3501-6213-6, ISBN 978-1-3501-6217-4, ISBN 978-1-3501-6215-0.
Janowicz, A., Klimek, M., & Krakowiak, P. (2022). Jak wspierać pracujących opiekunów rodzinnych? Brytyjskie inicjatywy jako praktyczne sposoby na zmniejszenie samotności w codziennym życiu opiekunów rodzinnych w Polsce. Family Forum, 11, 129-149. https://doi.org/10.25167/FF/3666, PDF in English available online: https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/ff/article/view/3666
Społeczne i edukacyjne funkcje opieki paliatywno-hospicyjnej, Gdansk 2012
Krakowiak P.,Pozamedyczne aspekty opieki paliatywno-hospicyjnej, Binnebesel J. Janowicz A., Krakowiak P, Paczkowska A. (red.) Gdańsk 2010
Binnebesel J. Janowicz A., Krakowiak P., Jak rozmawiać z dziećmi o końcu życia i wolontariacie hospicyjnym, Gdańsk 2009;
Podręcznik koordynatora wolontariatu hospicyjnego, Krakowiak P., Modlinska A., Binnebesel J. (red.), Gdańsk 2008;
Podręcznik wolontariusza hospicyjnego, Krakowiak P., Modlinska A. (red.), Gdańsk 2008.
Krakowiak P., Modlińska A., Binnebesel J., Podręcznik koordynatora wolontariatu hospicyjnego, Wydawca „Via Medica”, Biblioteka Fundacji Hospicyjnej, Gdańsk 2008.
Strata, osierocenie i żałoba. Poradnik dla pomagających i dla osób w żałobie, Krakowiak P, Gdańsk, 2007;
Literature in Polish and online resources:
Krakowiak Piotr, Wsparcie duchowo-religijne osób u kresu życia i ich bliskich, w: Dylematy etyczne i społeczne w trudnych sytuacjach medycznych początku i końca życia / pod red. Władysława Sinkiewicza, Małgorzaty Chudzińskiej i Grzegorza Grześka, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, 2020, S. 195-214, ISBN 978-83-231-4431-1.
Braun K., Wolontariat – młodzież – wychowanie, Wydawnictwo KUL, Lublin 2012.
Kanios A., Społeczne kompetencje studentów do pracy w wolontariacie, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2010.
Fabisiak J. (red.), Młodzieżowy wolontariat, Fundacja Świat na Tak, Warszawa 2002.
Social Work in End-Of-Life and Palliative Care, Reith M. Payne M, London 2009
Zdążyć z prawdą. O sztuce komunikacji w Hospicjum, Krakowiak P., Gdańsk 2006.
Siły, które pokonują raka: wiara, nadzieja, miłość, red. Krzemionka – Bruzda D., Kielce, 2005;
Dolentium Hominum. Duchowni i świeccy wobec ludzkiego cierpienia, Muszala A., Binnebesel J., Krakowiak P., Krobicki M. (red.), Kraków 2011
NASIŁOWSKA-BARUD Alicja : Choroba jak kryzys psychologiczny // W: Kryzys, interwencja i pomoc psychologiczna. Nowe ujęcia i możliwości / red. Dorota Kubacka-Jasiecka, Krzysztof Budyń. - Toruń : Wydaw. Adam Marszałek, 2004. - S. 17-27.
- zasoby ogólnopolskiego portalu opieki hospicyjnej: www.hospicja.pl
- zasoby wortalu dla wolontariuszy hospicyjnych i pedagogów: www.wolontariat.hospicja.pl
- zasoby portalu dla pracowników socjalnych w opiece paliatywnej www.swhpc.org
W cyklu 2021/22L:
Braun K., Wolontariat – młodzież – wychowanie, Wydawnictwo KUL, Lublin 2012. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: