Asystencja osobista osoby z niepełnosprawnością 2403-205-PS-PRSs1
Bloki tematyczne:
1/ Niepełnosprawność w kontekstach teoretycznych i empirycznych.
2/ Teoretyczne Koncepcje deinstytucjonalizacji, normalizacji, waloryzacji roli społecznej (SRV) i niezależnego życia (IL) osób z niepełnosprawnością.
3/ Asystencja osobista (PA) osób dorosłych z niepełnosprawnością za granicą i w Polsce.
4/ Problemy praktyki asystencji osobistej (PA).
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
KONWERSATORIUM: W1, W2, U1, U2, KS1, KS2
Osiągnięte efekty uczenia podczas konwersatorium — zostaną ocenione na podstawie:
1/ aktywnego udziału w zadaniach tematycznych podczas konwersatorium
2/ zaliczonego co najmniej na ocenę 3.0 (dostateczną) 2 zadań projektowych wg poniższych kryteriów:
Metoda oceniania uwzględnia:
Wykorzystaną bibliografia- 25%
Strukturę projektu terenowego -25 %
Merytoryczny poziom prezentowanych treści -25%
Ocena kompetencji ustnego lub pisemnego prezentowania treści -25 %
Kryteria oceniania dla pisemnych kolokwiów (testów), prac zaliczeniowych, zadań terenowych (dotyczy wszystkich komponentów egzaminu, kolokwium, testu lub zadania terenowego)
Powyżej 95% ocena bardzo dobry
90 % ocena dobry plus
80 % ocena dobry
70% ocena dostateczny plus
60 % - próg zaliczenia, ocena dostateczny
Praktyki zawodowe
-
Literatura
1/Aupetit, H. (1999) Choroba Alzheimera. W.A.B.: Warszawa, Rozdział 1.
2/Besowski, S., Cwojdzińska, J., Orylski, Ł., Sałkowska, M., ZawisnyA., (2022). Standard usługi asystencja osobista osoby z niepełnosprawnością. (open access) https://wlaczeniespoleczne.pl/uploads/docs/opis-aoon-2.pdf
3/Błaszczak-Banasiak A., Kubicki P. (2017) Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością – zapotrzebowanie na miarę Konwencji o prawach osób z niepełnosprawnościami Analiza i zalecenia: Biuletyn Rzecznika Praw Obywatelskich 2017, Nr 5. (open access).
4/Borowska-Beszta, B. (2012) Niepełnosprawność w kontekstach kulturowych i teoretycznych. Impuls, Kraków: Rozdział 3.
5/ Giermanowska E., Racław M., Szawarska D. (2022) Cień, który pozwala wyjść z cienia. Asystencja osobista dla osób z niepełnosprawnościami w Polsce i Norwegii. Warszawa: UW (open access) https://wuw.pl/data/include/cms//Cien_ktory_pozwala_Giermanowska_E_Raclaw_M_Szawarska_D_2022.pdf
6/ Głąb Z. (2024). Między ideologią a utopią. Deinstytucjonalizacja wybranych usług dla osób z niepełnosprawnościmi w Polsce. Perspektywa socjologii wiedzy. UŁ (open access). Rozdział 1., 5. i 6.
7/ Podgórska-Jachnik D., (2014). Praca socjalna z osobami z niepełnosprawnością i ich rodzinami (open access) https://repozytorium.ukw.edu.pl/handle/item/5540
8/ Witusik, A., Leszto S., Podgórska-Jachnik D., Pietras T., (2015) Schizofrenia w kontekście nauk społecznych. Osoba chora na schizofrenię w obszarze zainteresowań pedagogiki specjalnej. Continuo: Wrocław.
9/ Zima-Parjaszewska M, Abramowska E., G. Asystent osoby z
niepełnosprawnością intelektualną (open access).
Uwaga: w projektach terenowych należy wykorzystać literaturę dodatkową z baz i repozytoriów naukowych: Google Scholar, Academia edu, ResearchGate, RUMAK UMK
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: