Diagnostyka przemocy domowej 2403-205-PD-PRSs1
Treści programowe przedmiotu
Diagnoza jako jedno z zadań pracowników socjalnych.
Cechy i zasady dobrej diagnozy.
Etapy diagnozowania.
Diagnoza zjawiska przemocy domowej w Polsce.
Metody, techniki i narzędzia diagnozowania problemu przemocy w rodzinie stosowane przez pracowników socjalnych.
Trudności w diagnozowaniu przemocy domowej.
W cyklu 2023/24L:
Treści programowe przedmiotu Diagnoza jako jedno z zadań pracowników socjalnych |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- sytuacyjna
- projektu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody sprawdzenia efektów kształcenia
- Aktywny udział w dyskusji na zajęciach – K1, K2
- Aktywne wykonywanie zadań na zajęciach – W1, W2, U1, U2
- Obecność na zajęciach (możliwe są dwie nieobecności, każdą dodatkową należy zaliczyć w trybie indywidualnych konsultacji) – U1, U2, K1, K2
- Projekt – W1, W2, U1, U2
Kryteria oceniania:
student, studentka otrzymuje oceną pozytywną z przedmiotu gdy aktywnie uczestniczył (a) w zajęciach i przygotował (a) projekt.
• ocena bardzo dobra (5): student, studentka w stopniu bardzo dobrym opanował (a) materiał obowiązujący na zajęciach
• ocena dobra (4): student, studentka w stopniu dobrym opanował (a) materiał obowiązujący na zajęciach
• ocena dostateczna (3): student, studentka w stopniu podstawowym opanował (a) materiał obowiązujący na zajęciach
• ocena niedostateczna (2): student, studentka nie opanował (a) materiału obowiązującego na zajęciach
Ocena szczegółowa:
• dostateczny -60%,
• dostateczny plus- 75%
• dobry- 80%
• dobry plus- 90%
• bardzo dobry- 95%.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Consuelo B., Poradnik dla kobiet ofiar przemocy: metody wykrywania i przeciwdziałania przemocy w rodzinie, Warszawa 2010.
2. Dyjakon D., Diagnoza i psychoterapia sprawców przemocy domowej: bezpieczeństwo i zmiana, Warszawa 2014.
3. Ilnicka R., M., Cichla J. (red.), Wybrane aspekty przemocy: diagnoza i profilaktyka, Toruń 2009.
4. Mazur M., Procedury prawne ochrony praw kobiet oraz dzieci przed przemocą domową: poradnik dla pracowników socjalnych, Warszawa 2013.
5. Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna: wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2011.
6. Stanek K., Praca socjalna z osobą lub rodziną z problemem przemocy, Warszawa 2014.
7. Wasilewska-Ostrowska K., Bezradność seniora - ofiary przemocy w rodzinie: nowe zadania dla pomocy społecznej, Niebieska Linia, nr 2 (127), 2020.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: