Elementy prawa rodzinnego i opiekuńczego 2403-204-PRSs1
Wykład poświęcony jest zagadnieniom z zakresu prawa rodzinnego i opiekuńczego. Celem jest zapoznanie studentów z zagadnieniami z tego zakresu, uświadomienie znaczenia tej wiedzy w pracy socjalnej, kształtowanie umiejętności interpretowania i stosowania przepisów prawnych w przyszłej pracy zawodowej.
Tematyka wykładów:
- Prawo rodzinne i opiekuńcze a prawo o rodzinie
- Opieka w sensie prawnym i pedagogicznym – różnice terminologiczne
- Regulacje z zakresu prawa rodzinnego i opiekuńczego w prawie międzynarodowym i europejskim
- Podstawy prawa rodzinnego i opiekuńczego w Konstytucji RP
- Podstawowe instytucje z zakresu prawa rodzinnego i opiekuńczego i ich regulacja w Kodeksie Rodzinnym i Opiekuńczym (małżeństwo, rozwód, separacja, pokrewieństwo i powinowactwo, pochodzenie dziecka, stosunki między rodzicami i dziećmi, władza rodzicielska, kontakty z dzieckiem, , przysposobienie, obowiązek alimentacyjny, opieka nad małoletnim, opieka nad ubezwłasnowolnionym całkowicie, kuratela trwała, kuratela z ograniczonym zakresem pieczy)
- Piecza zastępcza – jej miejsce w polskim systemie prawnym (regulacje kodeksowe i pozakodeksowe, piecza zastępcza jako świadczenie niepieniężne z zakresu pomocy społecznej, podstawy prawne opieki nad rodziną i dzieckiem
- Prawa dziecka i ich miejsce w systemie prawnym, podstawowe akty prawne regulujące problematykę praw dziecka, katalog podstawowych praw dziecka wynikających z aktów prawnych o charakterze międzynarodowym oraz z aktów prawa krajowego, prawa dziecka we współczesnym świecie – rzeczywistość i postulaty na przyszłość, ochrona praw dziecka
- Odpowiedzialność prawna rodziców i opiekunów za zaniedbania i nadużycia w zakresie sprawowania władzy rodzicielskiej, opieki prawnej oraz w innych sytuacjach
Student/ka realizujący ten przedmiot powinien/nna wcześniej uzyskać zaliczenie z przedmiotu – podstawy prawa
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Efekty kształcenia
WIEDZA
Po ukończeniu zajęć student/ka:
- zna podstawowe regulacje prawne z zakresu prawa rodzinnego i opiekuńczego
INNE KOMPETENCJE:
Po ukończeniu zajęć student/ka:
- ocenia i dyskutuje na temat regulacji prawnych dotyczących władzy rodzicielskiej, opieki prawnej, przysposobienia, pieczy zastępczej, przysposobienia, praw dziecka w świetle nabytej dotychczas wiedzy
UMIEJĘTNOŚCI
Po ukończeniu zajęć student/ka:
- posługuje się przepisami prawnymi: w celu rozwiązania kazusów z zakresu prawa rodzinnego i opiekuńczego, w celu wyjaśnienia przykładowych sytuacji problemowych mogących pojawić się w praktyce zawodowej
Kryteria oceniania
W1, U1 - test końcowy, zaliczenie testu następuje po uzyskaniu 60 % ogólnej liczby punktów, ocena w skali 2-5
U2, K1 - aktywność, ćwiczenia na zajęciach, kolokwium końcowe polegające na rozwiązaniu przykładowych sytuacji problemowych przy pomocy regulacji prawnych (kryterium oceny - poprawność merytoryczna rozwiązania
Ocena końcowa stanowi średnią ocen z testu i kolokwium końcowego.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
literatura podstawowa:
Akty prawne:
1. Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997, Dz.U. 1997, Nr 78, poz. 483
2. Konwencja o prawach dziecka z dnia 20 listopada 1989 r., Dz. U. 1991, Nr 120, poz. 526
3. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy (z wszelkimi zmianami)
4. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964r. – Kodeks Cywilny (z wszelkimi zmianami)
7. Ustawa z 9 czerwca 2011 o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 111 z późn. zm.
Wymienione akty prawne obowiązują tylko w zakresie omawianym na zajęciach !
Literatura uzupełniająca:
- Arkadiusz Krzysztof Bieliński, Maciej Pannert, Prawo rodzinne, Warszawa, 2016
- Prawna ochrona rodziny - skrypt dla studentów pedagogiki i innych nauk społecznych, pod red. Marka Andrzejewskiego i Katarzyny Jadach, Warszawa 2018
- Prawa dziecka w przestrzeni edukacyjno-społecznej (wersja papierowa) pod red. Iryny Suriny i Anny Babickiej-Wirkus, Kraków 2016
- Prawa dziecka. Dokumenty Rady Europy. Zbiór i opracowanie Paweł j. Jaros, Warszawa 2012
- Konwencja o prawach dziecka. Wybór zagadnień, pod red. S.L. Stadniczeńki, Warszawa 2015
- Kowalski Wiesław, Dubis Małgorzata, Piecza zastępcza: od wsparcia do usamodzielnienia, Lublin 2015
- Kopińska V. (2014), Regulacje prawne dotyczące władzy rodzicielskiej jako wyraz kultury prawnej. Ujęcie pedagogiczne, „Studia Edukacyjne” nr 32, s. 245-265.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: