Metody pracy z uchodźcami i repatriantami 2403-202-PS-PRSs1
Celem zajęć jest wyposażenie studentów pracy socjalnej w podstawową wiedzę (wykłady) i szereg umiejętności praktycznych (ćwiczenia) pozwalających na realizację zadań wiążących się z pracą socjalną w instytucjach obejmujących swymi działaniami migrantów i uchodźców w społeczeństwie.
1) podstawowej wiedzy dotyczącej procesów migracyjnych, wgląd do polityki migracyjnej Polski i EU, podstawy różnorodności kulturowej i religijnej oraz jej znaczenia dla funkcjonowania migrantów i uchodźców w społeczeństwie;
2) podstaw psychospołecznych aspektów migracji, procesów kształcenia i wspomagania społecznej integracji migrantów i wiążących się z migracjami zagrożeń;
3) umiejętności praktycznych wiążących się z kontaktami oraz tworzeniem projektów pracy socjalnej z migrantami, uchodźcami, ich rodzinami i dziećmi
4) podstawy kompetencji międzykulturowych, otwartości na kulturową różnorodność, umiejętności samodzielnego pogłębiania wiedzy w tym zakresie oraz współpracy ze specjalistami z obszaru kulturoznawstwa, religioznawstwa, językoznawstwa, wielokulturowości.
5) Poznanie głównych zadań, które spełniają wobec migrantów asystenci kulturowi, pedagodzy szkolni, nauczyciele, pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych, ośrodków pracy socjalnej, ośrodków dla uchodźców, Straży Granicznej, więziennictwa i służb porządkowych, instytucji rządowych i pozarządowych, komórek samorządu terytorialnego, instytucji opiekuńczych i innych osób i instytucji pozarządowych i międzynarodowych.
Całkowity nakład pracy studenta
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
WARUNKI ZALICZENIA:
1.Obecność i aktywny udział w ćwiczeniach:
-prezentacja
Metoda oceniania prezentacji uwzględnia:
Wykorzystaną bibliografię obowiązkową- 25%
Merytoryczny poziom prezentowanych treści -25%
Ocena kompetencji ustnego prezentowania treści -25 %
Aktywizacja grupy - 25%
-przygotowanie projektu końcowego w pdf (skala oceniania 0-5).
2. Egzamin pisemny (test) z wykładów.
Ocena bardzo dobra z ćwiczeń zwalnia studenta z egzaminu z wykładu.
Kryteria oceniania dla egzaminu końcowego z wykładów.
Powyżej 95 % ocena bardzo dobry
90 % ocena dobry plus
80 % ocena dobry
70 % ocena dostateczny plus
60 % ocena dostateczny i próg zaliczenia, ocena dostateczny.
Praktyki zawodowe
nie przewidziano
Literatura
1. PRZEWODNIK METODOLOGICZNY LEKCJE TOLERANCJI - INTEGRACYJNE NAUCZANIE DOROSŁYCH, ERASMUS+, 2019_ dostępny online jako PDF, 108pp: https://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/project-result-content/4933167d-90be-499a-8115-c8e31f65493d/MANUAL_REACT_PL.pdf (dostępny także w plikach TEAMS)
2. Kancelaria Senatu RP, 2017, Organizacje pozarządowe zajmujące się pomocą dla uchodźców i migrantów, PDF online (Plik dostepny w TEAMS)
3. Miasto Gdańsk, Model-integracji-imigrantow, Gdansk 2016, Prezentacja dobrych praktyk, online jako pdf-97str; (Plik dostepny w TEAMS)
4. K. Głąbicka, Praca socjalna z uchodzcami (03), Warszawa 2013, pdf dostępny online + Plik Teams
Literatura uzupelniająca (dostępna w pliku TEAMS oraz ONLINE):
1. PAN, 2017, UCHODŹCY W POLSCE, Sytuacja prawna, skala napływu i integracja w społeczeństwie polskim oraz rekomendacje, PDF online+TEAMS
2. Barbara Pasamonik, i Urszula Markowska-Manista(red), Kryzys migracyjny.
Perspektywa społeczno-kulturowa, APS Warszawa 2017; PDF online +TEAMS
3. THE UN, UNHCR_10 Points Plan For Refugees, Geneva 2015 dostpeny jako pdf online i plike TEAMS
4. K. Głowniak, Stosunek Polaków do przyjmowania uchodźców
przed i w warunkach europejskiego kryzysu migracyjnego, Historia i Polityka 2021, PDF online i plik TEAMS
5. Anna Młynarczuk-SokołowskaW stronę integracji uczniów polskich i ukraińskich. Pakiet metodyczny, January 2022, Publisher: Fundacja Otwarta Edukacja, PDF online i Plik TEAMS
6. Pozostale publikacje A. Młynarczuk-Sokołowska dostępne online: https://www.researchgate.net/profile/Anna-Mlynarczuk-Sokolowska
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: