Studia kobiece 2403-201-PD-PRSs1
Plan wykładu:
1. Podstawowe pojęcia związane ze studiami kobiecymi (ich relacją do gender studies i feminizmu (dyskryminacja, opresja, seksizm, patriarchat, rozróżnienie sex/gender). Kontekst historyczny feminizmu jako ruchu społecznego i politycznego. Podstawowe ustalenia feminizmu drugiej fali jako punkty odniesienia dla problematyki studiów kobiecych. Opresja i emancypacja według Simone de Beauvoir.
2. Współczesne ujęcia nierówności z uwzględnieniem zmiennych krzyżujących się z płcią. Niedostatki równości formalnej w kontekście dyskryminacji społecznej, rasowej, nierównego dostępu do edukacji i zatrudnienia, niesprawiedliwej dystrybucji bogactwa, neoliberalnego kultu wydajności, skutków neokolonializmu. Systemowe przezwyciężanie dyskryminacji w odniesieniu do polityki tożsamości.
3. Nieobecność kobiet w historii i historiografii. Przywracanie kobiecości i kobiecej perspektywy kulturze za pomocą „herstorii”. Podstawowe założenia, tezy i ustalenia herstorycznego zwrotu w naukach historycznego i konsekwencje dla nauk o kulturze i studiów kobiecych.
4. Niezależność ekonomiczna jako warunek konieczny emancypacji z perspektywy feminizmu drugofalowego. Przeobrażenia rozumienia kategorii pracy, w tym pracy opiekuńczej oraz podstawowych ustaleń nauk ekonomicznych z perspektywy feministycznej (ze szczególnym uwzględnieniem luki płacowej).
5. Kulturowy, społecznie sankcjonowany mit macierzyństwa jako domyślna istota kobiecości. Feministyczna analiza macierzyństwa jako instytucji i pierwszoosobowego doświadczenia. Ekonomiczne konsekwencje pracy opiekuńczej: „kara za macierzyństwo”. Matkowanie jako podstawa uniwersalnie rozumianej etyki troski.
6. Środowisko jako przestrzeń o pro-emancypacyjnym lub anty-emancypacyjnym potencjale, aktywnie rozmontowująca stereotypy płciowe lub je utrwalająca. Patriarchat ucieleśniony i manifestujący się w rzeczach.
7. Feministyczne interwencje w nauce. Przykłady innowacji genderowych w poszczególnych dyscyplinach naukowych. Krytyka seksizmu neuronauk i tezy o płci mózgu, uzasadniającej nierówności płciowe. Pozabinarne ujmowanie płci, post-feministyczna korekta badań nad kobiecością.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny w postaci testu pisanego z notatkami, na podstawie podanych wcześniej zagadnień obowiązujących na wykładzie. Minimum zaliczeniowe wynosi 70% punktów.
Literatura
Literatura do ćwiczeń:
1. Simone de Beauvoir, Kobieta niezależna. W: Druga płeć, Warszawa 2003, s. 737-767.
2. Thomas Piketty, Rzeczywista równość wobec nierówności. W: Krótka historia równości, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej 2023, s. 205-236.
3. Maria Solarska, Czy historia kobiet jest możliwa? W: Maria Solarska, Maciej Bugajewski, Współczesna francuska historia kobiet. Dokonania-Perspektywy-Krytyka. Bydgoszcz: Epigram: 2009, s. 58-96.
4. Anna Kowalczyk, Praca W: Brakująca połowa dziejów. Krótka historia kobiet na ziemiach polskich, Warszawa: W.A.B. 2018, s. 173-215.
5. Linda Scott, Kara za macierzyństwo. W: Kapitał kobiet. Dlaczego równouprawnienie wszystkim się opłaca. Wydawnictwo Filtry 2021, s. 215-244.
6. Rebekka Endler, Technologia, przyjemność i Internet, W: Patriarchat rzeczy. Świat stworzony przez mężczyzn dla mężczyzn, Kraków: Znak 2022, s. 109-146.
7. Daphna Joel, Luba Vikhanski, Płeć i mózg. Historia przekręconych faktów. W.A. B. 2022, rozdz. 7, 14, 15, 16, 21.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: