Aksjologia pracy socjalnej 2403-126-PRSs1
Zapoznanie z głównymi założeniami aksjologii jako nauki o wartościach – wybrane definicje i teorie dotyczące wartości i ich powiązanie z filozofią i pracą socjalną. Student uzyskuje podstawową wiedzę z zakresu pojęcia "wartości" i ich klasyfikacji, z podstawowymi hierarchiami i systemami.
Bloki tematyczne konwersatoriów:
1.Zapoznanie studenta z podstawową wiedzą dotyczącą aksjologii oraz z zagadnieniami bezpośrednio dotyczącymi etyki pracy socjalnej (główne problemy i stanowiska etyczne w pracy socjalnej, etyka w kontekście celów i zadań pracy socjalnej). Wprowadzenie w aksjologiczne i pedagogiczne zagadnienia natury człowieka.
2.Wprowadzenie do refleksji etycznych i etyki normatywnej oraz etyki zawodowej pracownika socjalnego i podstaw etyki praw człowieka.
3.Zarys deontologii zawodu pracownika socjalnego oraz instytucji pomocy społecznej i pracy socjalnej. Nauka umiejętności systematyzowania wiedzy szczegółowej odnoszącej się do obszaru aksjologii w pracy socjalnej i rozpoznawania dylematów etycznych w pracy socjalnej i opiece społecznej.
4.Wprowadzenie do etyki, etyki zawodowej i normatywnego kontekstu pracy socjalnej; zapoznaje się z rozmaitymi definicjami katalogiem wartości w pracy socjalnej, różnymi kodeksami etycznymi pracowników socjalnych (wstęp do Kodeksu Etycznego Polskiego Towarzystwa Pracowników Socjalnych).
5. Student w trakcie zajęć zrozumie i będzie potrafił scharakteryzować: obszary aktywności pracownika socjalnego, w jakich pojawiają się dylematy etyczne, biorąc pod uwagę kwestie odpowiedzialności pracownika socjalnego wobec klientów.
6. Aksjologiczne i etyczne dylematy w zespołach, problemy współpracowników, wyzwania i dylematy wobec pracodawcy.
7. Etyczne wyzwania i obciążenia związane w pracy socjalnej z wykopywaniem własnego zawodu i odbiór społeczeństwa wobec niepopularnych działań pracowników socjalnych.
8-10. W podsumowaniu konwersatorium prezentacje wybranych problemów etycznych przez studentów i dyskusja nad nimi (prezentacje multimedialne) będą okazją do dyskusji, wymiany poglądów i oceny zaangażowania i stopnia przyswojenia wiedzy.
W cyklu 2023/24L:
Zapoznanie z głównymi założeniami aksjologii jako nauki o wartościach – wybrane definicje i teorie dotyczące wartości i ich powiązanie z filozofią i pracą socjalną. Student uzyskuje podstawową wiedzę z zakresu pojęcia "wartości" i ich klasyfikacji, z podstawowymi hierarchiami i systemami. Bloki tematyczne konwersatoriów: |
W cyklu 2024/25L:
Zapoznanie z głównymi założeniami aksjologii jako nauki o wartościach – wybrane definicje i teorie dotyczące wartości i ich powiązanie z filozofią i pracą socjalną. Student uzyskuje podstawową wiedzę z zakresu pojęcia "wartości" i ich klasyfikacji, z podstawowymi hierarchiami i systemami. Bloki tematyczne konwersatoriów: |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
Aby uzyskać zaliczenie student zobowiązany jest wypełnić następujące kryteria:
1. Aktywnie uczestniczyć na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności nieusprawiedliwione, każdą dodatkową należy zaliczyć w trybie indywidualnych konsultacji)
2. Przygotowanie pracy pisemnej dotyczącej wybranego dylematu etycznego pracownika socjalnego
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
M. Sokołowska (redl), Dylematy-etyczne-parownikow-socjalnych, Warszawa 2013, dostępne w całości online na TEAMS oraz w sieci: https://akademiarodziny.wzp.pl/wp-content/uploads/2018/11/.pdf
Godawa G., Aksjologiczne podstawy wsparcia społecznego, [w:] Pedagogiczne konteksty społecznego wsparcia rodziny, red. G. Godawa, Kraków 2015, s. 40–76. DOI: http://dx.doi.org/10.15633/9788374384247.03, rozdział dostępny online: http://bc.upjp2.edu.pl/Content/2654/godawa.pdf
Literatura uzupełniająca:
Olech A., Etos zawodowy pracowników socjalnych. Wartości, normy, dylematy etyczne, Katowice 2006.
MARTYNA STREMBSKA-KOZIEŁ, ODPOWIEDZIALNOŚĆ JAKO WARTOŚĆ W PRACY SOCJALNEJ, w: ROCZNIKI TEOLOGICZNE Tom LXV, zeszyt 1 – 2018, TN KUL Lublin(dostępne online) OI:http://dx.doi.org/10.18290/rt.2018.65.1-6
Kamiński T., Badanie etycznych aspektów pracy socjalnej - wyzwania teoretyczne i praktyczne, s[w:] M. Szpunar (red.), Badania w pracy socjalnej, ANWI, Gdańsk 2014, s.107-120. Dostępne online
Kamiński T., Cooperation Between the State and Churches in the Provision of Social Assistance in Poland, w: Interdisciplinary Approach in Social Problem Solving, Dostępne online
Filutowska K., Etyka zawodowa, Warszawa 2009.
Kotarbiński T., Medytacje o życiu godziwym, Warszawa 1985.
Orłowska M., Orientacje na wartości studentów pedagogiki (potencjalnych pracowników socjalnych), [w:] Praca socjalna służbą człowiekowi, red. Malinowski L., Orłowska M., Warszawa 1998
Rainko S., Opiekuństwo i etyka, [w:] Praca socjalna służbą człowiekowi, red. Malinowski L., Orłowska M., Warszawa 1998
Rybczyńska D.A., Olczak-Krzyżanowska B., Aksjologia pracy socjalnej – wybrane zagadnienia, Katowice 1999, ISBN: 83-7164-160-5.
Trawkowska D., Portret współczesnego pracownika socjalnego, Studium socjologiczne, Katowice 2006.
W cyklu 2023/24L:
M. Sokołowska (redl), Dylematy-etyczne-parownikow-socjalnych, Warszawa 2013, |
W cyklu 2024/25L:
M. Sokołowska (redl), Dylematy-etyczne-parownikow-socjalnych, Warszawa 2013, |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: