Metodyka projektu 2403-121-PRSs1
Wykład jest skierowany przyszłych pracowników socjalnych, którzy w pracy zawodowej będą realizować projekty socjalne z podopiecznymi. Zajęcia zatem muszą obejmować swym zakresem wszystkie elementy zarządzania projektem, który rodzi się w momencie „werbalizacji wyobrażenia”, idei, czy pomysłu. Jednak, by osiągnąć zamierzony plan, należy wykonać wiele czynności, natury biurokratycznej, administracyjnej, finansowej i fizycznej.
W cyklu 2022/23Z:
Wykład jest skierowany przyszłych pracowników socjalnych, którzy w pracy zawodowej będą realizować projekty socjalne z podopiecznymi. Zajęcia zatem muszą obejmować swym zakresem wszystkie elementy zarządzania projektem, który rodzi się w momencie „werbalizacji wyobrażenia”, idei, czy pomysłu. Jednak, by osiągnąć zamierzony plan, należy wykonać wiele czynności, natury biurokratycznej, administracyjnej, finansowej lub wręcz fizycznej. Program wykładu zakłada omówienie następujących zagadnień: |
W cyklu 2023/24Z:
Wykład jest skierowany przyszłych pracowników socjalnych, którzy w pracy zawodowej będą realizować projekty socjalne z podopiecznymi. Zajęcia zatem muszą obejmować swym zakresem wszystkie elementy zarządzania projektem, który rodzi się w momencie „werbalizacji wyobrażenia”, idei, czy pomysłu. Jednak, by osiągnąć zamierzony plan, należy wykonać wiele czynności, natury biurokratycznej, administracyjnej, finansowej lub wręcz fizycznej. Program wykładu zakłada omówienie następujących zagadnień: |
W cyklu 2024/25Z:
Wykład jest skierowany przyszłych pracowników socjalnych, którzy w pracy zawodowej będą realizować projekty socjalne z podopiecznymi. Zajęcia zatem muszą obejmować swym zakresem wszystkie elementy zarządzania projektem, który rodzi się w momencie „werbalizacji wyobrażenia”, idei, czy pomysłu. Jednak, by osiągnąć zamierzony plan, należy wykonać wiele czynności, natury biurokratycznej, administracyjnej, finansowej lub wręcz fizycznej. Program wykładu zakłada omówienie następujących zagadnień: |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Podano w sekcji informacje o zajęciach.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Definicje projektu
1) D. Wolska-Prylińska, Projekt socjalny w kształceniu do pracy socjalnej – zagadnienia wprowadzające, [w:] D. Wolska-Prylińska, Projekt socjalny w kształceniu i działaniu społecznym, Katowice 2010, s. 17-46.
2) J. Piekarski, E. Marynowicz-Hetka, Projekt działania i jego funkcje, [w:] J. Piekarski, E. Marynowicz-Hetka /red./, Wokół problemów działania społecznego. Wybór tekstów i przykładów działania, Katowice 1998, s. 176-180.
3) D. Wolska-Prylińska, Opracowanie i wdrożenie projektu socjalnego – etapy, korzyści i trudności procesu kształcenia, [w:] D. Wolska-Prylińska, Projekt socjalny w kształceniu i działaniu społecznym, Katowice 2010, s. 47-80.
Projekt jako metoda edukacji
1) J. Harris Helm, L. G. Katz, Mali badacze: metoda projektu w edukacji elementarnej, Warszawa 2003
2) K. Chałas, Metoda projektów i jej egzemplifikacja w praktyce. W poszukiwaniu strategii edukacyjnych zreformowanej szkoły, Warszawa 2000.
3) M. S. Szymański, O metodzie projektów: z historii, teorii i praktyki pewnej metody kształcenia, Warszawa 2000.
4) B. D. Gołębniak, Uczenie metodą projektów, Warszawa 2004.
Zarządzanie projektem
1) Co chcesz osiągnąć?, Sporządzenie planu, Tworzenie planu, Uważaj na budżet, [w:] Kierowanie projektem. Praktyczny poradnik dla tych, którzy nie lubią tracić czasu, s. 28-91.
2) M.Trocki, B. Grucza, K. Ogonek, Model funkcjonalny zarządzania projektami, [w:] M. Trocki, B. Grucza, K. Ogonek, Zarządzanie projektami, Warszawa 2008, s. 34-70.
3) M. Trocki, B. Grucza, K. Ogonek, Metodyka zarządzania projektem europejskim, [w:] M. Trocki, B. Grucza /red./, Zarządzanie projektem europejskim, Warszawa 2007, s. 53-109.
4) Z. Brzeziński, Dobór uczestników i zarządzanie zespołem projektowym, [w:] M. Szwabe/ red./, Zarządzanie projektami współfinansowanymi z funduszy publicznych. Planowanie i realizacja, Kraków 2007, s. 142-166.
5) M. Trocki, B. Grucza, K. Ogonek, Personalne problemy zarządzania projektami i ich rozwiązania, [w:] M. Trocki, B. Grucza, K. Ogonek, Zarządzanie projektami, Warszawa 2008, s. 93-124.
6) Jak być dobrym kierownikiem projektu?, [w:] Kierowanie projektem. Praktyczny poradnik dla tych, którzy nie lubią tracić czasu, s. 13-27.
7) M. Trocki, B. Grucza, Kierowanie zespołem projektowym, [w:] M. Trocki, B. Grucza /red./, Zarządzanie projektem europejskim, Warszawa 2007, s. 239-258.
8) B. Marczyńska, Motywacja uczestników zespołu projektowego, [w:] M. Szwabe /red./, Zarządzanie projektami współfinansowanymi z funduszy publicznych. Planowanie i realizacja, Kraków 2007, s. 167-203.
9) M. Szwabe, Możliwości uzyskania dofinansowania z funduszy Unii Europejskiej, [w:] M. Szwabe /red./, Zarządzanie projektami współfinansowanymi z funduszy publicznych. Planowanie i realizacja, Kraków 2007, s. 125-141.
10) I.Barszcz, Monitoring i ewaluacja projektu, [w:] M. Szwabe /red./, Zarządzanie projektami współfinansowanymi z funduszy publicznych. Planowanie i realizacja, Kraków 2007, s. 261-287.
Przykłady projektów
1) J. Piekarski, E. Marynowicz-Hetka /red./, Wokół problemów działania społecznego. Wybór tekstów i przykładów działania, Katowice 1998.
2) D. Urbaniak-Zając, Projekt – instytucja. Przykłady projektów działań socjalnych realizowanych w Berlinie, [w:] J. Piekarski, E. Marynowicz-Hetka /red./, Wokół problemów działania społecznego. Wybór tekstów i przykładów działania, Katowice 1998, s. 189-205.
3) A. Bolanowska, Przykłady projektów działania socjalnego zrealizowanych w instytucjach socjalnych w Belgii, [w:] J. Piekarski, E. Marynowicz-Hetka /red./, Wokół problemów działania społecznego. Wybór tekstów i przykładów działania, Katowice 1998, s. 207-230.
W cyklu 2022/23Z:
Definicje projektu Projekt jako metoda edukacji Zarządzanie projektem Przykłady projektów |
W cyklu 2023/24Z:
Definicje projektu Projekt jako metoda edukacji Zarządzanie projektem Przykłady projektów |
W cyklu 2024/25Z:
Definicje projektu Projekt jako metoda edukacji Zarządzanie projektem Przykłady projektów |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: