Psychologia rozwojowa 2403-113-PRSs1
Wykład:
Psychologia rozwojowa jako nauka. Rodzaje zmian.
Dzikie dzieci- znaczenie momentów krytycznych w rozwoju dziecka.
Zaburzenia rozwoju u dzieci.
Siła dotyku- o znaczeniu dotyku w rozwoju dziecka.
Rozwój dzieci- eksperymenty w psychologii rozwojowej.
Dojrzewanie - teoria J. Marcii.
Dorosłość- depresja, choroba dwubiegunowa.
Ćwiczenia
Okres prenatalny.
Okres niemowlęcy.
Okres poniemowlęcy.
Okres przedszkolny.
Okres szkolny.
Okres adolescencji. Dorosłość.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- drama
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- sytuacyjna
- referatu
- doświadczeń
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
- metody wymiany i dyskusji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2025/26L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2023/24L: |
Efekty kształcenia
wiedza – ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie myślącym i działającym, konstytuującym struktury społeczne oraz jego rozwoju biologicznym, psychicznym i społecznym, ma wiedzę o przyczynach, przejawach i skutkach problemów człowieka, które zaburzają jego biologiczne, psychiczne i społeczne funkcjonowanie
umiejętności - potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną do analizowania i dla rozumienia ludzkich zachowań ich motywów, wzorców i uwarunkowań.
kompetencje społeczne - prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu pracownika socjalnego
Kryteria oceniania
Wykład:
Egzamin-
16 pkt bdb
15pkt db+
14- 13- db
12- dst +
11-10- dst
9 i mniej ndst
Ćwiczenia: Obecność na zajęciach. Kolokwium zaliczeniowe.
12- bdb
11- db+
10- 9- db
8- dst+
7-6- dst
5 i mniej - ndst
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Brzezińska, Appelt, Ziółkowska, Psychologia rozwoju człowieka 2019
Boyd D., Bee H., Psychologia rozwoju człowieka, Zysk i S-ka 2008.
A.Brzezińska (red.)., Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk 2005: Wydawnictwo GWP.
A.Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. WN Scholar.
B.Harwas-Napierała, J. Trempała, Psychologia rozwoju człowieka – rozwój funkcji psychicznych. Warszwa 2000: PWN.
M. Przetacznik-Gierwoska, M. Tyszkowa, Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa 2000: PWN.
H. Bee, Psychologia rozwoju człowieka. Poznań 2004: Zysk i S-ka.
E.B. Hurlock, Rozwój dziecka. Warszawa 1985: PWN.
J. Piaget, Rozwój ocen moralnych. Warszawa 2008: PWN.
E.H. Erikson, Dzieciństwo i społeczeństwo. Poznań 1997: Rebis
Literatura uzupełniająca
Hurlock E., Rozwój dziecka t. 1 i 2.
Plopa M., Więzy w małżeństwie i rodzinie. Metody badań.
Przetacznik-Gierowska M., Makiełło-Jarża G., Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego
Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M., Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne. T1
Harwas-Napierała B., Trempała J., Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. T2
Harwas-Napierała B., Trempała J., Psychologia rozwoju człowieka. Rozwój funkcji psychicznych. T3
Shaaffer H.R., Psychologia dziecka
Vasta R., Haith M.M., Miller S.A., Psychologia dziecka, WSiP 2004.
Ziemska M. (red.), Rodzina i dziecko
W cyklu 2022/23L:
Brzezieńska, Appelt, Ziółkowska, Psychologia rozwoju człowieka, GWP, 2019 |
W cyklu 2023/24L:
Brzezieńska, Appelt, Ziółkowska, Psychologia rozwoju człowieka, GWP, 2019 |
W cyklu 2024/25L:
Brzezieńska, Appelt, Ziółkowska, Psychologia rozwoju człowieka, GWP, 2019 |
W cyklu 2025/26L:
Brzezieńska, Appelt, Ziółkowska, Psychologia rozwoju człowieka, GWP, 2019 |
Uwagi
W cyklu 2022/23L:
Zajęcia w formie stacjonarnej, jeżeli rozpocznie się praca zdalna, wtedy praca na platformie Moodle |
W cyklu 2023/24L:
Zajęcia w formie stacjonarnej, jeżeli rozpocznie się praca zdalna, wtedy praca na platformie Moodle |
W cyklu 2024/25L:
Zajęcia w formie stacjonarnej, jeżeli rozpocznie się praca zdalna, wtedy praca na platformie Moodle |
W cyklu 2025/26L:
Zajęcia w formie stacjonarnej, jeżeli rozpocznie się praca zdalna, wtedy praca na platformie Moodle |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: