Technologie w edukacji zdalnej
2403-108a-PRSs1
Podczas zajęć realizowane będą treści mające na celu nabycie wiedzy i umiejętności w następujących obszarach tematycznych:
1. Cyfrowa edukacja. Idea i technologie zdalnej edukacji.
2. Edukacja w chmurze i na odległość – przydatne narzędzia:
- Wirtualna klasa (MS Teams, Google Classroom);
- Wirtualne spotkania (MS Teams, BigBlueButton, Google Meet, Zoom);
- Udostępnianie i współtworzenie dokumentów – (OneDrive, GoogleDrive);
- Prezentacje w chmurze (Prezi, Genially);
- Wirtualna tablica (Wakelet);
- Grafika w chmurze (Pixlr, Canva);
- Interaktywne materiały dydaktyczne online (Wordwall, LearningApps, Kahoot!, Quizlet, Quizizz, EduCandy);
- Testy online (MS Forms, Formularze Google, Testportal);
- Blogosfera (Blogger)
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli - 30 godzin
2. Konsultacje z prowadzącym - 3 godziny
3. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/uczestnika kursu potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu:
- studiowanie źródeł informacji niezbędnych do wykonania zadań metodą odwróconej lekcji - 10 godzin
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (np. w egzaminach):
- opracowanie poza zajęciami materiałów niezbędnych do wykonania wymaganych zadań zaliczeniowych i projektów na ocenę – 20 godzin
RAZEM: 63 godziny = 2 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
- student zna metody i narzędzia TI, w tym techniki pozyskiwania i przetwarzania danych oraz nowoczesne technologie (ICT) możliwe do wykorzystania w pracy przez pracownika socjalnego [K_W08],
- student zna podstawowe informacje dotyczące obsługi komputera i korzystania z elementarnego oprogramowania użytkowego [K_W08]
- student potrafi wskazać narzędzia cyfrowe umożliwiające zdalne formy spotkań, uczenia się i współpracy [K_W08]
- student zna możliwości wykorzystania oprogramowania komputerowego i chmury obliczeniowej oraz narzędzi sztucznej inteligencji w praktyce pedagogicznej i edukacyjnej [K_W08]
- student zna możliwości wykorzystania narzędzi i funkcji sztucznej inteligencji w praktyce pedagogicznej i edukacyjnej [K_W08]
Efekty uczenia się - umiejętności
- student wykorzystuje narzędzia technologii informacyjno-komunikacyjnych do diagnozy przyczyn oraz przebiegu procesów i zjawisk społecznych również w obszarze pracy socjalnej i pomocy społecznej [K_U04], m.in.:
- student potrafi posługiwać się oprogramowaniem komputerowym i chmurowym do opisywania, analizowania i prezentacji wybranych procesów i zjawisk społecznych [K_U04]
- student wykorzystuje funkcje i narzędzia sztucznej inteligencji do opisywania, analizowania i prezentacji wybranych procesów i zjawisk społecznych [K_U04]
- student potrafi wyszukiwać potrzebne informacje w sieci Internet [K_U04]
- student potrafi komunikować się korzystając z dostępnych technologii i narzędzi cyfrowych [K_U08]
- student potrafi publikować własne informacje w sieci Internet [K_U08]
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
- student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie [K_K01]
- student potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując w niej różne role [K_K02]
- student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania [K_U04]
- student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu pracownika socjalnego [K_K04]
- student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy technologiczne związane z wykonywaniem zawodu pracownika socjalnego [K_K04]
- student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności z użyciem narzędzi TIK i AI przydatne w pracy socjalnej [K_K06]
Metody dydaktyczne
- odwrócona lekcja, odwrócona klasa
- instruktaż
- pokaz
- pogadanka
- projekt
- wykład konwersatoryjny
- WebQuest
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- WebQuest
- projektu
- giełda pomysłów
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
Wymagania wstępne
Umiejętność obsługi komputera.
Średniozaawansowana umiejętność wyszukiwania informacji w internecie.
Umiejętność samodzielnego uczenia się.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metoda projektów i zadań praktycznych, obserwacji.
Ćwiczenia i zadania wykonywane podczas zajęć wymagają rozliczenia (zaliczenie bez oceny) [K_W08], [K_U04]. W przypadku nierozliczenia się z tych zadań ocena końcowa ulega obniżeniu. Pod uwagę będzie brana jakość wykonania, zgodna z wytycznymi i opisem zadania [K_U04].
Na ocenę należy wykonać 4 projekty praktyczne wykonane zgodnie z podaną na zajęciach instrukcją. Ceniona jest poprawność metodyczna i merytoryczna, oryginalność pomysłu, staranność i jakość wykonania, wkład własny - korzystanie z własnych materiałów autorskich [K_W08], [K_U04], [K_U08], [K_K01], [K_K02], [K_K04], [K_K06].
Praktyki zawodowe
Literatura
Źródła internetowe proponowane w instrukcjach do zadań i projektów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: