Warsztat integracyjny 2403-106-PRSs1
Prawidłowo przeprowadzony proces integracji jest znaczącym elementem konstruowania zespołów, a w efekcie tworzenia się wspólnot edukacyjnych. Celem zajęć jest przybliżenie metodyki działań integracyjnych; przedstawienie rożnych form tej aktywności, jak również zarysowania potencjalnych obszarów jej zastosowania; przygotowanie uczestników zajęć do samodzielnego planowania, prowadzenia i ewoluowania zajęć bazujących na metodach integracyjnych oraz stworzenie im przestrzeni do rozwoju potencjału dydaktycznego, którego wysoki poziom umożliwia efektywne wykorzystanie integracji w procesie edukacyjnym.
Przedmiot obejmuje analizę następujących zagadnień:
1. Znaczenie rozwoju zespołu i integracji w procesie uczenia (się)
2. Role i procesy grupowe
3. Dynamika procesu grupowego uczenia się
4. Czynniki katalizujące i hamujące proces integracji
5.Style kierowania grupą a efektywność procesu integracji
6. Metodyka działań integracyjnych
7. Planowanie, prowadzenie i ewaluacja działań integracyjnych
W cyklu 2022/23Z:
Prawidłowo przeprowadzony proces integracji jest znaczącym elementem konstruowania zespołów, a w efekcie tworzenia się wspólnot edukacyjnych. Celem zajęć jest przybliżenie metodyki działań integracyjnych; przedstawienie rożnych form tej aktywności, jak również zarysowania potencjalnych obszarów jej zastosowania; przygotowanie uczestników zajęć do samodzielnego planowania, prowadzenia i ewoluowania zajęć bazujących na metodach integracyjnych oraz stworzenie im przestrzeni do rozwoju potencjału dydaktycznego, którego wysoki poziom umożliwia efektywne wykorzystanie integracji w procesie edukacyjnym. Przedmiot obejmuje analizę następujących zagadnień: |
W cyklu 2023/24Z:
Prawidłowo przeprowadzony proces integracji jest znaczącym elementem konstruowania zespołów, a w efekcie tworzenia się wspólnot edukacyjnych. Celem zajęć jest przybliżenie metodyki działań integracyjnych; przedstawienie rożnych form tej aktywności, jak również zarysowania potencjalnych obszarów jej zastosowania; przygotowanie uczestników zajęć do samodzielnego planowania, prowadzenia i ewoluowania zajęć bazujących na metodach integracyjnych oraz stworzenie im przestrzeni do rozwoju potencjału dydaktycznego, którego wysoki poziom umożliwia efektywne wykorzystanie integracji w procesie edukacyjnym. Przedmiot obejmuje analizę następujących zagadnień: |
W cyklu 2024/25Z:
Prawidłowo przeprowadzony proces integracji jest istotnym elementem funkcjonowania zespołów i osiągania ważnych celów indywidualnych i zespołowych. Uczestnicy warsztatu zdobędą wiedzę, umiejętności i doświadczenie w planowaniu, prowadzeniu i ewaluacji zajęć integracyjnych, które będą mogli wykorzystać w różnych kontekstach aktywności edukacyjnej i zawodowej. Przedmiot zawiera następujące treści: |
W cyklu 2025/26Z:
Prawidłowo przeprowadzony proces integracji jest istotnym elementem funkcjonowania zespołów i osiągania ważnych celów indywidualnych i zespołowych. Uczestnicy warsztatu zdobędą wiedzę, umiejętności i doświadczenie w planowaniu, prowadzeniu i ewaluacji zajęć integracyjnych, które będą mogli wykorzystać w różnych kontekstach aktywności edukacyjnej i zawodowej. Przedmiot zawiera następujące treści: |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- sytuacyjna
- okrągłego stołu
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę na podstawie przygotowanego i przeprowadzonego w zespole działania integracyjnego oraz opracowanego samodzielnie scenariusza zajęć integracyjnych (K_W01, K_W04, K_W06, K_W08, K_W11, K_U01, K_U02, K_U03, K_U05, K_U08, K_U09, K_U13, K_U15, K_K01, K_K03, K_K04)
Obecność na zajęciach i aktywny w nich udział ( K_U01, K_U02, K_U03, K_U05, K_U08, K_U09, K_U13, K_U15, K_K01, K_K03, K_K04)
Samoocena (K_K01, K_K03, K_K04)
Ocena końcowa wystawiona zostanie na podstawie średniej ważonej (45% ocena za scenariusz, 55% ocena za przygotowanie działania integracyjnego)
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Belbin R. M., Twoja rola w zespole, Gdańsk 2008.
Biela A., Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie, Warszawa 2015.
Brown R., Procesy grupowe. Dynamika wewnątrz i międzygrupowa, Gdańsk 2006.
Ganczarska M., W poszukiwaniu współczesnego rozumienia metod aktywizujących, [w:]E. Smak, K. Wereszczyńska, M. Ganczarska (red.), Wybrane aspekty procesu kształcenia w reformującej się szkole, Wydawnictwo „Nowik”, Opole 2011.
Hauff S. i in. (red.), W tej zabawie jest metoda! Podręcznik dla praktyków polsko-niemieckiej wymiany młodzieży, Warszaw–Poczdam 2012.
Jąder M., Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi, Kraków 2013.
Kozak A., Proces grupowy. Poradnik dla trenerów, nauczycieli i wykładowców, Gliwice 2014
Limont W., Synektyka a zdolności twórcze: eksperymentalne badania stymulowania rozwoju zdolności twórczych z wykorzystaniem aktywności plastycznej, Toruń 1994.
Majchrzak K., Murawska I., Ku przyszłości. Szlakami natury i wyobraźni. Jak rozwijać potencjał kreatywny, Toruń 2018.
Majchrzak K., Murawska I., Ku przyszłości: szlakami natury i wyobraźni. Jak rozwijać potencjał kreatywny, Ćwiczenia, z. 1, Toruń 2018, ss. 52.
Majchrzak K., Murawska I., Ku przyszłości: szlakami natury i wyobraźni. Jak rozwijać potencjał kreatywny, Ćwiczenia, z. 2, Toruń 2018, ss. 44.
Słodownik-Rycaj E., Gry i zabawy językowe. Jak pomagać dziecku w przyswajaniu języka?, Warszawa 2012.
Szczepan-Jakubowska D., Dynamika grupy: Jak dochodzi do harmonizowania się ludzi w grupach i zespołach?, https://epale.ec.europa.eu/pl/blog/dynamika-grupy-jak-dochodzi-do-harmonizowania-sie-ludzi-w-grupach-i-zespolach, dost. 1.10.2019.
Szmidt K., Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych, Warszawa 2008.
Vopel K. W., Nie ucz mnie, ale pozwól i pomóż mi się uczyć! Nowe zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży, t. II, Kielce 2004.
Wójcik E., Metody aktywizujące w pedagogice grup, Wydawnictwo „Rubikon”, Kraków 2008.
W cyklu 2024/25Z:
Belbin R. M., Twoja rola w zespole, Gdańsk 2008. Biela A., Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie, Warszawa 2015. Brown R., Procesy grupowe. Dynamika wewnątrz i międzygrupowa, Gdańsk 2006. Gadamska, M. (2018). Wykorzystanie metod aktywizujących w pracy z grupą. Kwartalnik Edukacyjny 2018, nr 3, s. 24-33. Ganczarska M., W poszukiwaniu współczesnego rozumienia metod aktywizujących, [w:]E. Smak, K. Wereszczyńska, M. Ganczarska (red.), Wybrane aspekty procesu kształcenia w reformującej się szkole, Wydawnictwo „Nowik”, Opole 2011. Hauff S. i in. (red.), W tej zabawie jest metoda! Podręcznik dla praktyków polsko-niemieckiej wymiany młodzieży, Warszaw–Poczdam 2012. Jąder M., Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi, Kraków 2013. Kozak A., Proces grupowy. Poradnik dla trenerów, nauczycieli i wykładowców, Gliwice 2014 Limont W., Synektyka a zdolności twórcze: eksperymentalne badania stymulowania rozwoju zdolności twórczych z wykorzystaniem aktywności plastycznej, Toruń 1994. Majchrzak K., Murawska I., Ku przyszłości. Szlakami natury i wyobraźni. Jak rozwijać potencjał kreatywny, Toruń 2018. Majchrzak K., Murawska I., Ku przyszłości: szlakami natury i wyobraźni. Jak rozwijać potencjał kreatywny, Ćwiczenia, z. 1, Toruń 2018, ss. 52. Majchrzak K., Murawska I., Ku przyszłości: szlakami natury i wyobraźni. Jak rozwijać potencjał kreatywny, Ćwiczenia, z. 2, Toruń 2018, ss. 44. Matras, J, Żak, R. (2021). Trener w rolach głównych: podręcznik pracy trenera. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, r. 1-3. Rożnowska, A. (2004). Skuteczność treningów psychologicznych w doskonaleniu umiejętności intra- i interpersonalnych. Słupsk: Wydawnictwo Pomorskiej Akademii Pedagogicznej, r. 2-4. Słodownik-Rycaj E., Gry i zabawy językowe. Jak pomagać dziecku w przyswajaniu języka?, Warszawa 2012. Szczepan-Jakubowska D., Dynamika grupy: Jak dochodzi do harmonizowania się ludzi w grupach i zespołach?, https://epale.ec.europa.eu/pl/blog/dynamika-grupy-jak-dochodzi-do-harmonizowania-sie-ludzi-w-grupach-i-zespolach, dost. 1.10.2019. Szmidt K., Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych, Warszawa 2008. Święcicja, J. (2008). Ja i grupa : trening dla uczniów. Warszawa: Difin. Wybrane zagadnienia. Vopel K. W., Nie ucz mnie, ale pozwól i pomóż mi się uczyć! Nowe zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży, t. II, Kielce 2004. Vopel, K. (2001). Zabawy, które łączą : otwartość i zaufanie w początkowej fazie istnienia grupy. T. 2, Zabawy, które łączą : otwartość i zaufanie w początkowej fazie istnienia grupy. T. 2. Kielce: Jedność, Wybrane ćwiczenia. Vopel, K. (2003). Jak pobudzić kreatywność grupy? : propozycje ćwiczeń i zabaw. Kielce: Jedność, Wybrane ćwiczenia. West, E. (2007). Przełamywanie pierwszych lodów, integracja i aktywizacja grupy: materiały szkoleniowe : 201 ćwiczeń i gier. Kraków: ABC a Wolters Kluwer business. Wójcik E., Metody aktywizujące w pedagogice grup, Wydawnictwo „Rubikon”, Kraków 2008. |
W cyklu 2025/26Z:
Belbin R. M., Twoja rola w zespole, Gdańsk 2008. Biela A., Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie, Warszawa 2015. Brown R., Procesy grupowe. Dynamika wewnątrz i międzygrupowa, Gdańsk 2006. Gadamska, M. (2018). Wykorzystanie metod aktywizujących w pracy z grupą. Kwartalnik Edukacyjny 2018, nr 3, s. 24-33. Ganczarska M., W poszukiwaniu współczesnego rozumienia metod aktywizujących, [w:]E. Smak, K. Wereszczyńska, M. Ganczarska (red.), Wybrane aspekty procesu kształcenia w reformującej się szkole, Wydawnictwo „Nowik”, Opole 2011. Hauff S. i in. (red.), W tej zabawie jest metoda! Podręcznik dla praktyków polsko-niemieckiej wymiany młodzieży, Warszaw–Poczdam 2012. Jąder M., Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi, Kraków 2013. Kozak A., Proces grupowy. Poradnik dla trenerów, nauczycieli i wykładowców, Gliwice 2014 Limont W., Synektyka a zdolności twórcze: eksperymentalne badania stymulowania rozwoju zdolności twórczych z wykorzystaniem aktywności plastycznej, Toruń 1994. Majchrzak K., Murawska I., Ku przyszłości. Szlakami natury i wyobraźni. Jak rozwijać potencjał kreatywny, Toruń 2018. Majchrzak K., Murawska I., Ku przyszłości: szlakami natury i wyobraźni. Jak rozwijać potencjał kreatywny, Ćwiczenia, z. 1, Toruń 2018, ss. 52. Majchrzak K., Murawska I., Ku przyszłości: szlakami natury i wyobraźni. Jak rozwijać potencjał kreatywny, Ćwiczenia, z. 2, Toruń 2018, ss. 44. Matras, J, Żak, R. (2021). Trener w rolach głównych: podręcznik pracy trenera. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, r. 1-3. Rożnowska, A. (2004). Skuteczność treningów psychologicznych w doskonaleniu umiejętności intra- i interpersonalnych. Słupsk: Wydawnictwo Pomorskiej Akademii Pedagogicznej, r. 2-4. Słodownik-Rycaj E., Gry i zabawy językowe. Jak pomagać dziecku w przyswajaniu języka?, Warszawa 2012. Szczepan-Jakubowska D., Dynamika grupy: Jak dochodzi do harmonizowania się ludzi w grupach i zespołach?, https://epale.ec.europa.eu/pl/blog/dynamika-grupy-jak-dochodzi-do-harmonizowania-sie-ludzi-w-grupach-i-zespolach, dost. 1.10.2019. Szmidt K., Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych, Warszawa 2008. Święcicja, J. (2008). Ja i grupa : trening dla uczniów. Warszawa: Difin. Wybrane zagadnienia. Vopel K. W., Nie ucz mnie, ale pozwól i pomóż mi się uczyć! Nowe zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży, t. II, Kielce 2004. Vopel, K. (2001). Zabawy, które łączą : otwartość i zaufanie w początkowej fazie istnienia grupy. T. 2, Zabawy, które łączą : otwartość i zaufanie w początkowej fazie istnienia grupy. T. 2. Kielce: Jedność, Wybrane ćwiczenia. Vopel, K. (2003). Jak pobudzić kreatywność grupy? : propozycje ćwiczeń i zabaw. Kielce: Jedność, Wybrane ćwiczenia. West, E. (2007). Przełamywanie pierwszych lodów, integracja i aktywizacja grupy: materiały szkoleniowe : 201 ćwiczeń i gier. Kraków: ABC a Wolters Kluwer business. Wójcik E., Metody aktywizujące w pedagogice grup, Wydawnictwo „Rubikon”, Kraków 2008. |
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
W razie potrzeby zajęcia odbywać będą się w trybie synchronicznym za pomocą platformy Microsoft Teams. |
W cyklu 2023/24Z:
W razie potrzeby zajęcia odbywać będą się w trybie synchronicznym za pomocą platformy Microsoft Teams. |
W cyklu 2024/25Z:
W razie potrzeby zajęcia odbywać będą się w trybie synchronicznym za pomocą platformy Microsoft Teams. |
W cyklu 2025/26Z:
W razie potrzeby zajęcia odbywać będą się w trybie synchronicznym za pomocą platformy Microsoft Teams. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: