Wprowadzenie do pedagogiki 2403-101-PRSs1
1.Pedagogiczny obraz wychowania
Pedagogika jako nauka i jej dyscypliny szczegółowe,
Podstawowe pojęcia pedagogiki.
2.Antropologiczne obraz wychowania
3. Integralny obraz wychowania
W cyklu 2022/23Z:
1. Pedagogiczny obraz wychowania |
W cyklu 2023/24Z:
1.Pedagogiczny obraz wychowania |
W cyklu 2024/25Z:
1.Pedagogiczny obraz wychowania |
W cyklu 2025/26Z:
1.Pedagogiczny obraz wychowania |
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu procesu uczenia się student:
- rozumie podstawowe pojęcia pedagogiczne
- rozumie istotę nauki jako jednej z form ludzkiego doświadczenia
- dokonuje analizy odmiennych koncepcji wychowania, dokonuje rekonstrukcji ich założeń oraz ideologii
- rozróżnia potoczną wiedzę o wychowaniu od wiedzy naukowej
- rozróżnia podstawowe możliwości i ograniczenia towarzyszące procesom edukacji
- posiada umiejętność posługiwania się językiem różnych koncepcji wychowania dla opisu rzeczywistości społecznej
- opisuje poszczególne depozyty pedagogiczne
- dokonuje rozróżnienia pomiędzy poszczególnymi drogami transmisji kultury wg M. Mead
- rozpoznaje wybrane szkoły pedagogiczne
- opisuje fazy rozwoju człowieka wg E. Eriksona
Kryteria oceniania
Wykład konwersatoryjny i problemowy
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Kwieciński Z., B. Śliwerski, Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa 2019.
Nowicka E.: Świat człowieka, świat kultury, Warszawa 1991.
Pietrasiński Z.: Ekspansja pięknych umysłów, , Warszawa 2008.
Pietrasiński Z.: Rozwój człowieka dorosłego, Warszawa 1990.
Schulz, Antropologiczne podstawy wychowania, Warszawa 1996.
Schulz R., Edusfera jako holistyczna kategoria pedagogiki ogólnej, Kraków 2018.
Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. I, Toruń 2003
Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. II Toruń 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: