Współczesne badania historycznofilozoficzne 2402-F-S2-WBHF
Celem przedmiotu jest przedstawienie wybranych współczesnych badań dotyczących systemów i problemów z zakresu historii filozofii (głównie nowożytnej), związków filozofii z naukami szczegółowymi oraz współczesnych stanowisk w zakresie metodologii historii filozofii oraz nowych interpretacji dawniejszej filozofii. Kurs pomyślany został tak, aby pozwolił zarówno uzupełnić wiedzę i umiejętności zdobyte przez uczestników na pierwszym stopniu studiów filozoficznych, jak i przedstawić istotę historii filozoficznych i współczesnych dyskusji w tym zakresie dla osób, które na drugim stopniu studiów filozoficznych uzupełniają wcześniejsze studia ukończone na innym kierunku. Wybór części omawianych tekstów pozwala przy tym studentom rozwijać zainteresowania i uczenie się.
Zasadniczo kurs podzielony jest na trzy części: metodologiczną, podczas której omawiane są wybrane stanowiska w zakresie istoty historii filozofii (m. in. Hegla, Hartmanna, Gadamera, Gilsona, Kuderowicza, Swieżawskiego), problemową, podczas której omawiane są zagadnienia rozszerzające standardową znajomość najważniejszych stanowisk filozoficznych poprzez analizę tekstów rzadziej omawianych (zarówno okołofilozoficznych dzieł klasyków filozofii, jak i dzieł myślicieli mniej znanych), wreszcie część trzecią, podczas której przedmiotem dyskusji są nowe sposoby odczytywania dawnej filozofii (rola kobiet w filozofii, studia kolonialne etc.).
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest obecność (dopuszczalne są dwie nieobecności), udział w dyskusji, zaliczenie kolokwium oraz przedstawienie referatu.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Część pierwsza
G. W. F. Hegel, "Wstęp do historii filozofii", w: tenże, "Wykłady z historii filozofii" . t. 1.
N. Hartmann, "Myśl filozoficzna i jej historia" w: tenże, "Myśl filozoficzna i jej historia. Systematyczna autoprezentacvja".
H.-G. Gadamer, "Historia pojęć jako filozofia" w: tenże, "Rozum, słowo,dzieje. Szkice wybrane".
Z. Kuderowicz, "Przegląd metod historii filozofii".
S. Swieżawski, "Zagadnienie historii filozofii" (fragm.).
Pozostałe omawiane teksty częściowo zależne są od preferencji uczestników. Proponowane dzieła będące przedmiotem analiz i dyskusji to:
J. Locke, "Drugi traktat o rzadzie" (fragm.).
G. Berkeley, "Próba stworzenia nowej teorii widzenia" w, tenże "Nowa teoria widzenia i inne eseje"
A. A. C. Shaftesbury, "Badania dotyczące cnoty czyli zalety moralnej"
F. Hutcheson, "Badania dotyczące piękna i cnoty".
P. Bayle, "Słownik historyczny i krytyczny"
A. Conway, "Zasady filozofii najstarszej i najnowszej".
i in.
W cyklu 2024/25Z:
G. W. F. Hegel, "Wstęp do historii filozofii", w: tenże, "Wykłady z historii filozofii" . t. 1. J. Locke, "Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego" (fragm.). |
W cyklu 2025/26Z:
G. W. F. Hegel, "Wstęp do historii filozofii", w: tenże, "Wykłady z historii filozofii" . t. 1. J. Locke, "Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego" (fragm.). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: