Lektury filozoficzne: Teksty klasycznej antropologii 2402-F-S2-TKA
Kurs ma na celu zapoznanie studentów z fundamentalnymi tekstami klasycznej antropologii filozoficznej, które kształtowały rozumienie natury człowieka w tradycji filozoficznej. W ramach zajęć analizowane będą zagadnienia dotyczące człowieka jako istoty rozumnej i wolnej, jego relacji ze światem, rolą cielesności i duchowości oraz sposobami interpretacji ludzkiej egzystencji. Szczególna uwaga zostanie poświęcona problemowi natury i istoty człowieka, jego statusu w porządku bytu, a także napięciu między determinacją biologiczną a wolnością. W trakcie kursu omawiane będą zarówno ujęcia metafizyczne, fenomenologiczne, jak i egzystencjalne, aby ukazać szerokie spektrum refleksji nad człowiekiem w myśli klasycznej.
W cyklu 2023/24L:
Przedmiotem zajęć w tym roku będzie twórczość Fryderyka Nietzschego i jej wpływ na współczesną filozofię niemiecką. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- studium przypadku
- klasyczna metoda problemowa
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
aktywność na zajęciach
praca pisemna
Literatura
Co roku zmienia się lista lektur. Proponowana lista lektur:
Platon, „Państwo” (fragmenty o duszy i człowieku)
Arystoteles, „O duszy” (De Anima)
św. Augustyn, „Wyznania” (fragmenty o naturze duszy i czasu)
René Descartes, „Medytacje o pierwszej filozofii” (fragmenty o duszy i ciele)
Giambattista Vico, „Nauka nowa” (o człowieku i historii)
Bernard Mandeville, „Bajka o pszczołach” (społeczna i moralna natura człowieka)
Johann Gottfried Herder, „Myśli o filozofii dziejów”
Immanuel Kant, „Antropologia w ujęciu pragmatycznym”
Ludwig Feuerbach, „Istota chrześcijaństwa” (człowiek jako istota projekcyjna)
Oswald Spengler, „Zmierzch Zachodu” (człowiek jako byt historyczny)
Ernst Cassirer, „Esej o człowieku”
Max Scheler, „Idea człowwieka”
Arnold Gehlen, „Człowiek. Jego natura i miejsce w świecie”
Helmuth Plessner, „Pytanie o kondycję ludzką”
Gabriel Marcel, „Homo viator” (człowiek jako byt w drodze)
W cyklu 2023/24L:
Friedrich Nietzsche, Z genealogii moralności. Pismo polemiczne, tłum. Leopold Staff, Kraków 2006. |
Uwagi
W cyklu 2023/24L:
w ramach zajęć dopuszczalna jest modyfikacja (poszerzenie) listy lektur o teksty, które poszerzą horyzont prowadzonych dyskusji. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: