Lektury filozoficzne: Logika filozoficzna, filozofia logiki, filozofia analityczna 2402-F-S2-LFFLFA
Logika filozoficzna, filozofia logiki oraz filozofia analityczna to trzy obszary, z których pochodzić mogą lektury analizowane na zajęciach. Na początku semestru prowadzący razem ze studentami wybiera problematykę, która ma być poruszana w trakcie spotkań i odpowiednio dopasowuje książki/artykuły.
Dotychczas największym zainteresowaniem cieszyła się problematyka mądrości, w szczególności definicje mądrości proponowane przez filozofów analitycznych. Aby lepiej zrozumieć wady i zalety tych definicji, poznawaliśmy także klasyczne koncepcje mądrości (m.in. Sokrates, Platon, Arystoteles) oraz współczesne teorie psychologiczne i pedagogiczne.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- seminaryjna
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
1. obecności – dopuszczalne są nieobecności na co najwyżej dwóch zajęciach,
2. notatki i referaty przygotowane w oparciu o omawianą literaturę filozoficzną.
Kryteria oceniania:
Ocena końcowa wyznaczona jest na podstawie średniej arytmetycznej ocen
uzyskanych z notatek i referatów.
Literatura
Literatura (przykładowa, tzn. dotycząca zagadnienia mądrości):
1. Bocheński J.M., Podręcznik mądrości tego świata, Kraków: Philed, 1994.
3. Baehr J., “Two Types of Wisdom", "Acta Analytica" 27:81–97, 2012.
4. Garrett R., Three Definitions of Wisdom, [w:] Lehrer K. et al., s. 221–232.
5. Golding J., The Question of Wisdom in the Contemporary Academy, [w:] Lehrer
K. et al., s. 267–277.
6. Fileva I. & Tresan J., Wisdom Beyond Rationality: A Reply to Ryan, "Acta Analytica" 28(2):229–235, 2013.
7. Kekes J., Wisdom, "American Philosophical Quarterly" 20(3):277–286, 1983.
8. Lehrer K., Lum B.J., Slichta B.A., Smith N.D., (eds.), Knowledge, Teaching, and Wisdom, Springer, 1996.
9. Leś T., Koncepcje mądrości w filozofii Sokratesa, Platona i Arystotelesa, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2016.
10. Łukaszewski W., Mądrość i różne niemądrości, Smak Słowa, 2018.
11. Norman A.,Teaching Wisdom, [w:] Lehrer K. et al., s. 253–265.
12. Nozick R., What is Wisdom and Why Do Philosophers Love it So?, in R. Nozick, The Examined Life, Simon+Schuster Inc., 1990, s.267–278.
13. Pietrasiński Z., Mądrość czyli świetne wyposażenie umysłu, Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2001.
14. Ryan S., Wisdom, [w:] Lehrer et al., s. 233–242.
15. Ryan S., What is Wisdom?, "Philosophical Studies" 93:119–139, 1999.
16. Ryan S., Wisdom, Knowledge and Rationality, "Acta Analytica" 27:99–112, 2012.
17. Ryan S., A Deeper Defense of the Deep Rationality Theory of Wisdom: A Reply to Fileva and Tresan, "Acta Analytica" 32(1):115–123, 2017.
18. Ryan S., Wisdom, Stanford Encyclopedia of Philosophy:
https://plato.stanford.edu/entries/wisdom/
19. Taylor R., Dare to Be Wise, "The Review of Metaphysics" 21(4):615–629, 1968.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: