Lektury filozoficzne: Filozofia niemiecka od XVIII do XX wieku
2402-F-S2-LF-FN
Zajęcia mają na celu szczegółową analizę wybranego tekstu filozoficznego filozofii niemieckiej od wieku XVIII do XX. Podczas zajęć studenci poznają terminologię filozoficzną w języku niemieckim, uczą się dostrzegać, rozumieć i formułować problemy filozoficzne występujące w danym tekście, rozpoznać typ argumentacji, ujawnić metody filozoficzne, jakimi posługuje się twórca danego tekstu filozoficznego.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (godz. 32):
- konwersatorium - 30 godzin;
- konsultacje - 2 godziny;
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (godz. 28):
- bieżące przygotowanie do zajęć - 5 godzin;
- samodzielna lektura - 15 godzin;
- przygotowanie do ustnej części zaliczenia - 8 godzin.
Łącznie: 60 godz.
Efekty uczenia się - wiedza
Studentka/student zna i rozumie:
K_W01: specjalistyczną terminologię filozoficzną ukształtowana w kręgu filozofii niemieckiej,
K_W02: wybrane teorie, metody i strategie argumentacyjne stosowane w filozofii niemieckiej,
K_W04: wybrane zagadnienia filozofii niemieckiej w układzie historycznym i systematycznym,
K_W05: korelacje i związki zachodzące pomiędzy ideami filozoficznymi sformułowanymi na gruncie filozofii niemieckiej, a nowożytnymi i współczesnymi zjawiskami cywilizacyjnymi.
Efekty uczenia się - umiejętności
Studentka/student potrafi:
K_U01: wykorzystać wiedzę filozoficzną oraz znajomość języków obcych, by wyszukiwać, analizować i oceniać informacje pochodzące z różnych źródeł,
K_U02: wykorzystać wiedzę filozoficzną oraz metodologiczną do interpretować tekstów filozoficznych,
K_U04: uwzględniać różne konteksty analizując oraz interpretując relacje pomiędzy ideami filozoficznymi a rzeczywistością społeczno-kulturową,
K_U05: stosować terminologię filozoficzną prezentując wyniki własnej pracy,
K_U10: trafnie dobierać i opracowania organizując samodzielną pracę badawczą.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Studentka/student jest gotowa/gotów:
K_K01: krytycznie oceniać posiadaną wiedzę,
K_K02: uwzględniać nowe informacje oraz argumenty.
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- klasyczna metoda problemowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot pomocniczy (atrybut wycofany)
Wymagania wstępne
Wiedza na temat historii filozofii nowożytnej, zw szczególnym uwzględnieniem filozofii niemieckiej od XVIII do XX wieku. Umiejętność analizy trudnych tekstów filozoficznych i problemów w nich występujących.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawą oceniania jest obecność na zajęciach, aktywność, umiejętność stawiania problemów i hipotez, znajomość podstaw teoretycznych historii filozofii i rozumienie idei filozoficznych i struktury problemów analizowanych tekstów.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura przedmiotu jest każdorazowo zależna od tekstu analizowanego w danym cyklu zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: