Lektury filozoficzne: Filozofia nauki i studia nad nauką i technologią 2402-F-S2-FNSNT
Teksty proponowane do dyskusji:
Otto, Ilona et al. 2020. Social Tipping Dynamics for Stabilizing Earth’s Climate by 2050. „PNAS” 115 (5): 2354-2365.
Janicka, Iwona. 2025. Ecofeminist Grand Narratives? Cohabitability with More-Than Human Worlds. (w druku).
Hansen, Lene, Helen Nissenbaum. 2009. Digital Disaster, Cyber Security, and the Copenhagen School. „International Studies Quaterly” 53: 1155-1175.
Wybrane rozdziały: Abriszewski, Krzysztof, Aleksandra Derra, Andrzej W. Nowak (red.). 2022. Polish Science and Technology Studies in the New Millenium. Berlin: Peter Lang.
Wybrane rozdziały: Bińczyk, Ewa, Aleksandra Derra (red.). 2014. Studia nad nauką oraz technologią. Wybór tekstów. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Wybrane rozdziały: Kil-Matlak, Aleksandra, Dorota Wolska, Jacek Małczyński (red.). 2024. Laboratorium humanistyczne: od projektu do archeologii. Warszawa: Instytut Bdań Literackich.
Wybrane rozdziały: Frelek, Andrzej. 2024. Rozprawa doktorska Nature and domination: reading Marx and Adorno in the age of the climate crisis (promotor prof. dr. hab. Szymon Wróbel, Filozofia, Uniwersytet Warszawski, obrona rozprawy 3 czerwca 2025, rozprawa skierowana do wyróżnienia).
Wybrane rozdziały: Tarkowski, Krzysztof. 2023. Rozprawa doktorska Nieklasyczna filozofia nauki Iana Hackinga (promotor prof. dr hab. Ewa Bińczyk, Instytut Filozofii UMK, obrona rozprawy 27 lutego 2024, promotor pomocniczy dr hab. Michał Wróblewski).
Bińczyk, Ewa. 2017. Michel Foucault, nieklasyczna socjologia wiedzy oraz perypetie władzy-wiedzy. W: Współczesne problemy socjologii wiedzy. W 80-lecie Ideologii i utopii Karola Mannheima, Tomasz M. Korczyński (red.), Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Socjologiczne, 2017, 67-81 (przedruk tekstu o tym samym tytule z pisma „Dyskurs”, 2007, nr 5, 111-124).
|
W cyklu 2022/23Z:
Informacje podano w sekcji "Podstawowe informacje o przedmiocie". |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- ćwiczeniowa
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1) kontrola przygotowania do zajęć na podstawie lektury wskazanych tekstów (Uwaga! studenci są proszeni o przygotowywanie pisemnych, syntetycznych notatek dokumentujących swoje przygotowanie do zajęć), 2) ocena aktywności podczas zajęć.
Kryteria oceniania:
Student/studentka otrzymuje oceną pozytywną z przedmiotu, gdy:
- uczestniczył/a w aktywny sposób w zajęciach,
- dokonał/a analizy treści pod wskazanym kątem i zaprezentował rezultaty.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Literatura uzupełniająca:
Abriszewski, Krzysztof. 2008. Poznanie, zbiorowość, polityka. Analiza Teorii Aktora-Sieci Bruno Latoura. Kraków: Universitas.
Afeltowicz, Łukasz. 2011. Laboratoria w działaniu. Innowacja technologiczna w świetle antropologii nauki. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Afeltowicz, Łukasz. 2012. Modele, artefakty, kolektywy. Praktyka badawcza w perspektywie współczesnych studiów nad nauką. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Bijker, Wiebe E., John Law (red.). 1997. Shaping Technology/Building Society. Studies in Sociotechnical Change. Cambridge, Massachusetts, London: The MIT Press, wyd. drugie.
Bijker, Wiebe E., Thomas P. Hughes, Trevor J. Pinch (red.). 1997. The Social Construction of Technological Systems. New Directions in the Sociology and History of Technology. Cambridge: Cambridge, Massachusetts, London: The MIT Press, wyd. szóste.
Bińczyk, Ewa. 2011. „Ucieleśnione” i „rozproszone” poznanie a obraz praktyk naukowych. W: Stanisław Butryn, Małgorzata Czarnocka, Włodzimierz Ługowski, Anna Michalska (red.). Nauka w filozofii. Oblicza obecności. Seria Archai. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN, 119-137.
Bińczyk, Ewa. 2012. Technonauka w społeczeństwie ryzyka. Filozofia wobec niepożądanych następstw praktycznego sukcesu nauki. Wydawnictwo Naukowe UMK.
Bińczyk, Ewa. 2012a. Praktyka laboratoryjna i warunki jej stabilności. Wokół stanowisk Pawła Zeidlera oraz Iana Hackinga. „Zagadnienia Naukoznawstwa” 3: 163-183.
Bińczyk, Ewa. 2013. Posthumanist Tendencies in Science and Technology Studies. „Political Dialogues. Journal of Biopolitics and Contemporary Political Theories”, Vol. 15, No 1: 8-17.
Bińczyk, Ewa. 2013a. Świadectwo i autorytet. W: Renata Ziemińska (red.). Przewodnik po epistemologii. Kraków: Wydawnictwo WAM, 311-339.
Bińczyk, Ewa, Aleksandra Derra (red.). 2014. Studia nad nauką oraz technologią. Wybór tekstów. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Bińczyk, Ewa, Aleksandra Derra, Janusz Grygieńć (red.). 2015. Horyzonty konstruktywizmu. Inspiracje, perspektywy, przyszłość. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Bińczyk, Ewa. 2017. Doktor Golem? Badania kontrowersji (w nurcie STS) wobec statusu nauk medycznych, wybranych jednostek chorobowych i zmieniającej się roli eksperta. „Przegląd Filozoficzno-Literacki” 1 (46): 285-306.
Bloor, David. 1993. Wittgenstein i Mannheim o socjologii matematyki. W: Barnes, Barry i David Bloor (wyb.). Mocny program socjologii wiedzy. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN, przeł. Ziemowit Jankiewicz, Józef Niżnik, Waleria Szydłowska, Michał Tempczyk, 38-64.
Buczyńska-Garewicz, Hanna. 1993. Koło Wiedeńskie. Toruń: Wydawnictwo Comer.
Chmielewski, Adam. 2003. Filozofia Poppera. Analiza krytyczna, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Collins, Harry M., Trevor Pinch. 1998. Golem, czyli co trzeba wiedzieć o nauce. Warszawa: Wydawnictwo CiS, przeł. Anna Tanalska-Dulęba.
Collins, Harry M. 2018. Czy wszyscy jesteśmy ekspertami? Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, przeł. Ewa Bińczyk, Janusz Grygieńć.
Derra, Aleksandra. 2010. Czy racjonalność może być męska? O języku nauki z perspektywy feministycznej. „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, Vol. XXXV, z. 2: 169-194.
Derra, Aleksandra. 2010a. Kobiety jako czynnik przemilczany. Epistemologiczne uwikłanie medycznego zjawiska anoreksji. „Przegląd Filozoficzny” 2: 27-44.
Derra, Aleksandra. 2013. Kobiety(w) nauce. Problem płci we współczesnej filozofii nauki i w praktyce badawczej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, s. 81-111.
Feyerabend, Paul. 1996. Przeciw metodzie. Wrocław: Siedmioróg, przeł. Stefan Wiertlewski, red. naukowa Krystyna Zamiara.
Fleck, Ludwik. 1986. Powstanie i rozwój faktu naukowego. Wprowadzenie do nauki o stylu myślowym i kolektywie myślowym. Lublin: Wydawnictwo Lubelskie.
Fleck, Ludwik. 2006. Psychosocjologia poznania naukowego. Powstanie i rozwój faktu naukowego oraz inne pisma z filozofii poznania. Zdzisław Cackowski, Stefan Symotiuk (red.). Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Grabowski, Marian. 2000. Elementy filozofii nauki. Toruń: Wydawnictwo UMK, wyd. drugie.
Grobler, Adam. 2006. Metodologia nauk. Kraków: Wydawnictwo Aureus, Wydawnictwo Znak.
Hacking, Ian. 1992. Czy widzimy przez mikroskop? W: Danuta Sobczyńska, Paweł Zeidler. Nowy eksperymentalizm – teoretycyzm – reprezentacja. Poznań: Wydawnictwo Naukowe IF UAM, przeł. Elżbieta Pakszys, 31-55.
Kuhn, Thomas. 2001. Struktura rewolucji naukowych. Warszawa: Fundacja Aletheia, przeł. Helena Ostromęcka.
Latour, Bruno. 2013. Nadzieja Pandory. Eseje o rzeczywistości w studiach nad nauką. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, tłum. różni, red. Krzysztof Abriszewski.
Mannheim, Karl. 1992. Ideologia i utopia. Lublin: test, przeł. Jan Miziński.
Niżnik, Józef. 1989. Socjologia wiedzy. Zarys historii i problematyki. Warszawa: Książka i Wiedza.
Sady, Wojciech. 2000. Spór o racjonalność naukową. Od Poincarégo do Laudana. Wrocław: Wydawnictwo FNP.
Sady, Wojciech. 2000a. Fleck. O społecznej naturze myślenia. Warszawa: Prószyński i S-ka.
Shapin, Steven. 2000. Rewolucja naukowa. Warszawa: Prószyński i S-ka, przeł. Stefan Amsterdamski.
Sojak, Radosław. 1996. Socjologia wiedzy chce pozostać nieświadoma. „Studia Socjologiczne” 4: 25-49.
Szahaj, Andrzej. 1995. O tak zwanym mocnym programie socjologii wiedzy szkoły edynburskiej. „Kultura Współczesna” 1-2: 53-67.
Zeidler, Paweł. 2011. Chemia w świetle filozofii. Studia z filozofii, metodologii, i semiotyki chemii. Poznań: Wydawnictwo Naukowe IF UAM.
Yearley, Steven. 2005. Making Sense of Science. Understanding the Social Study of Science. London, ThousandOaks, New Delhi: Sage Publications.
|
W cyklu 2022/23Z:
Informacje podano w sekcji "Podstawowe informacje o przedmiocie". |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: