Seminarium przedmiotowe: Estetyka, kultura, hermeneutyka 2402-F-S2-EKH
Celem przedmiotu jest przedstawienie współczesnych relacji i w rozumieniu wartości estetycznych różnych kultur i zrozumienie inter- i międzykulturowych relacji w dobie globalizacji. Konsekwencją ich przedstawienia powinno być wyczulenie studentów na specyfikę współczesnej kultury traktowanej jako obszar przecięć: dawnej kultury wysokiej i popularnej, estetyki i etyki, odmiennych dyscyplin naukowych.
W trakcie zajęć samodzielnie opracowują wybrane przez siebie tematy, co ma dać im szansę zarówno na prezentację własnych zainteresowań jak i stworzenie przestrzeni do dyskusji.
Tematyka poszczególnych zajęć:
1. Wprowadzenie do zagadnień transkulturowych (Welsch W., Transkulturowość. Nowa koncepcja kultury [w:] Filozofi czne konteksty koncepcji rozumu transwersalnego. Wokół koncepcji Wolfganga Welscha, red. R. Kubicki, Poznań 1998.)
2. Estetyka europejska a dalekowschodnia (P. Schollenberger, Niezamierzone piękno - intencjonalny i nieintencjonalny charakter piękna w tradycji estetyki zachodniej oraz w estetyce japońskiej [w:] Estetyka pośród kultur, red. K. Wilkoszewska, Kraków 2012, s. 139-154.)
3. Podstawy estetyzmu Japonii (Okakuro Kakuzo, Księga herbaty, Warszawa 1986; Toshihiko Izutsu, Droga herbaty. Sztuka świadomości przestrzennej, [w:] Estetyka japońska. Antologia, t. 1, s. 187-203.)
4. Podstawowe kategorie japońskiej estetyki (Tanizaki Junichirō, Pochwała cienia, Kraków 2016.)
5. Nadrzędne wartości kultury Japonii (Shuzo Kuki, Struktura iki, Kraków 2017.)
6. Postrzeganie przestrzeni Europejczyka a mieszkańca Dalekiego Wschodu (Ching-Yu Chang, Japońskie pojęcie przestrzeni, David A. Slawson, Sztuka Ogrodów [w:] Estetyka japońska. Antologia, t. 1, s. 205-215 oraz 234-246.)
7. Podstawy estetyki i kultury Chin (Ewa K. Świętek, Wprowadzenie do estetyki chińskiej. Kategorie harmonii i wieloznaczności, [w:] Estetyka i Krytyka 33 (2/2014), s. 11-29.)
8. Ekspresja wyrazu w wydaniu kultury Chin (Francois Cheng, Pustka w chińskim malarstwie, [w:] Estetyka chińska. Antologia, Kraków 2007, s. 265-288.)
9. Estetyzacja życia (Luo Zhongfeng, Ukształtowanie się estetyzującego stylu życia; w: Estetyka chińska. Antologia, s. 3-32.)
10. Zmysłowe postrzeganie świata w kulturze Afryki (K. L. Geurts, O kamieniu, pochodzeniu i mówieniu w Afryce Zachodniej, kategorie kulturowe i antropologia zmysłów, w: Estetyka Afryki. Antologia, s. 5-26.)
11. Aspekty tańca w kulturze Afryki (L. Bieszczad, Taniec w afrykańskim kontekście kulturowym, w: K. Wilkoszewska (red.), Estetyka transkulturowa, s. 181 – 211.)
12. P. Tacon; Sztuka i istota bytu [w:] Estetyka Aborygenów. Antologia
13. F. Dussart, Translacje malowidła na ciele [w:] Estetyka Aborygenów. Antologia
14. V. Cereceda, O pewnych aspektach estetyki ajmarsko-andyjskiej...[w:] Estetyka Indian Ameryki Południowej. Antologia, s. 19-37.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- okrągłego stołu
- seminaryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2024/25Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia jest:
- aktywność podczas zajęć (dyskusja w drugiej części każdego wykładu),
- samodzielna praca pisemna (maksymalnie 5 stron), podejmująca twórczo jedno z omawianych zagadnień,
- samodzielna aktywność na forach moodle.
Na ostateczną ocenę składają się:
- Ocena pracy w grupie: dyskusja (20% oceny)
- Ocena pracy samodzielnej: znajomość tekstów, umiejętność znalezienia przykładów, aktywność na forach dyskusyjnych (30% oceny)
- Napisany esej na wybrany przez siebie temat (50%)
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Literatura podstawowa:
Welsch W., Transkulturowość. Nowa koncepcja kultury [w:] Filozofi czne konteksty koncepcji rozumu transwersalnego. Wokół koncepcji Wolfganga Welscha, red. R. Kubicki, Poznań 1998.
Estetyka transkulturowa, red. K. Wilkoszewska, Kraków 2004.
Estetyka pośród kultur, red. K. Wilkoszewska, Kraków 2012.
Okakuro Kakuzo, Księga herbaty, Warszawa 1986.
Estetyka Indian Ameryki Południowej. Antologia (frag.)
Estetyka Aborygenów. Antologia. (frag.)
Estetyka Afryki. Antologia.
Estetyka japońska. Antologia, Kraków, t. 1-2
Estetyka chińska. Antologia, A. Zemanek (red.), Kraków 2007.
Literatura uzupełniająca:
Julien F., Pochwała nieokreśloności. Zapiski o myśli i estetyce Chin, Kraków 2006.
Wójcik A.I., Filozoficzne podstawy sztuki kręgu konfucjańskiego, Kraków 2010.
Kubiak Ho-Chi B., Estetyka i sztuka japońska, Kraków 2009.
Estetyka japońska, K. Wilkoszewska (red.), t. 1-3, Kraków 2001.
Hajime Nakamura, Systemy myślenia ludów Wschodu. (roz.: Japonia, Chiny), Kraków 2005.
B. Szymańska, Filozofia Wschodu, Kraków 2001, s.269 - 283 (Buddyzm w Japonii) .
Roland Barthes, Imperium znaków, Warszawa 1999, s. 5 – 59.
Antoni Szoska, Cha-do czyli ścieżka herbaty, Warszawa 1976.
Wiesław Kotański, Dziesięć tysięcy liści. Antologia literatury japońskiej, Warszawa 1961 (Wstęp)
Michał Derenicz, Japonia – Nippon, Warszawa 1977, s. 185-197 (Malarstwo)
Mikołaj Melanowicz, Kobiety Utamaro, „Literatura na świecie” nr 10 (1976), s. 256 – 261.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: