Współczesne studia nad nauką i technologią 2402-F-S2-2-WSNT
Zagadnienia:
Misja uniwersytetu.
Urynkowienie akademii.
Rola ekspertów i status wiedzy eksperckiej.
Jak utrzymać autorytet nauki w obliczu kampanii dezinformacyjnych? Antropologia laboratorium.
Studia przypadków: kontrowersje w nauce, katastrofy technologiczne.
Kolejność realizowanych tematów zostanie ustalona podczas zajęć. Lektury zostaną wybrane z poniższej listy zgodnie z zainteresowaniami studentek i studentów. Część tekstów będzie wymagała dyskusji na dwóch zajęciach.
Lektury przedyskutowane w toku zajęć:
Brylska, Aleksandra. 2023. Biodyskurs po katastrofie. Naturo-kulturowy status katastrof nuklearnych w Czarnobylu i Fukushimie, frgm. rozprawy doktorskiej, Wydział Artes Liberales UW.
Chwałczyk, Franciszek. 2023. Urbanocen – kulturowe rozszerzenie propozycji antropocenu, frgm. rozprawy doktorskiej, Instytut Kulturoznawstwa UAM.
Fleck, Ludwik. 2014. Patrzeć, widzieć, wiedzieć. Wiele błędnych mniemań rozprasza psychologia spostrzegania i socjologia myślenia. W: Studia nad nauką oraz technologią. Wybór tekstów, red. naukowa Ewa Bińczyk, Aleksandra Derra. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 47-70.
Hubbard, Ruth. 2014. Nauka, władza, płeć (gender). W: Studia nad nauką oraz technologią. Wybór tekstów, red. naukowa Ewa Bińczyk, Aleksandra Derra. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 357-368.
Kemp, Luke et al. 2021. Climate Endgame: Exploring Catastrophic Climate Change Scenarios, PNAS, vol.119/34, e2108146119.
Krawczyk, Franciszek. 2024. Nauka bez centrum? Opór przeciw dominacji centrum na akademickich peryferiach, frgm. rozprawy doktorskiej, Wydział Filozoficzny UAM.
Krzykawski, Michał. 2023. Egzosomatyzacja lub moment technologiczny antropocenu. „Postscriptum Polonistyczne” 2 (32): 3-17.
Srnicek, Nick. 2023. Kapitalizm platform, fragmenty. przeł. Andrzej Karalus, Janusz Grygieńć. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Tsing, Anna L. 2024. Grzyb u kresu świata. O możliwości życia na ruinach kapitalizmu, fragmenty. przeł. Monika Rogowska-Stangret, Aleksandra Ross, Janusz Grygieńć. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
W cyklu 2022/23Z:
Informacje podano w sekcji "Podstawowe informacje o przedmiocie". |
W cyklu 2023/24Z:
Informacje podano w sekcji "Podstawowe informacje o przedmiocie". |
W cyklu 2024/25Z:
Informacje podano w sekcji "Podstawowe informacje o przedmiocie". |
W cyklu 2025/26Z:
Informacje podano w sekcji "Podstawowe informacje o przedmiocie". |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody wymiany i dyskusji
- metody ewaluacyjne
- metody służące prezentacji treści
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę: obecność (dopuszczalne są dwie nieobecności), lektura oraz pogłębiona analiza wskazanych tekstów, aktywny udział w dyskusji.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Afeltowicz, Łukasz, Michał Wróblewski. 2021. Lęki, paniki i pamięć. W: Afeltowicz, Łukasz, Michał Wróblewski. Socjologia epidemii. Wyłaniajace się choroby zakaźne w perspektywie nauk społecznych. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 213-269.
Afeltowicz, Łukasz. 2011. Laboratoria w działaniu. Innowacja technologiczna w świetle antropologii nauki. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Bińczyk, Ewa, Aleksandra Derra (red.). 2014. Studia nad nauką oraz technologią. Wybór tekstów. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Bińczyk, Ewa. 2018. Retoryka dezinformacji. W: taż. Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 193-220.
Bińczyk, Ewa. 2023. Uniwersytet w epoce antropocenu. Misja ekspertów i normatywne aspekty badań naukowych w obliczu ryzyka planetarnej destabilizacji. „Teksty Drugie” 1: 223-243.
Bińczyk, Ewa. 2023. Uspołecznianie antropocenu. Ekowerwa i ekologizowanie ekonomii. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Brylska, Aleksandra. 2023. Biodyskurs po katastrofie. Naturo-kulturowy status katastrof nuklearnych w Czarnobylu i Fukushimie, frgm. rozprawy doktorskiej, Wydział Artes Liberales UW.
Chakrabarty, Dipesh. 2023. Chronopolityka antropocenu. Pandemia i nasze poczucie czasu. W: tenże. Humanistyka w czasach antropocenu, (red.) Ewa Domańska, Małgorzata Sugiera. Kraków: Universitas, 287-317.
Chwałczyk, Franciszek. 2023. Urbanocen – kulturowe rozszerzenie propozycji antropocenu, frgm. rozprawy doktorskiej, Instytut Kulturoznawstwa UAM.
Collins, Harry M. 2018. Czy wszyscy jesteśmy ekspertami?, przeł. Ewa Bińczyk, Janusz Grygieńć. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Elsberg, Mark. 2024. Celsjusz, przeł. Elżbieta Ptaszyńska- Sadowska. Warszawa: Wydawnictwo WAB.
Fleck, Ludwik. 2014. Patrzeć, widzieć, wiedzieć. Wiele błędnych mniemań rozprasza psychologia spostrzegania i socjologia myślenia. W: Studia nad nauką oraz technologią. Wybór tekstów, red. naukowa Ewa Bińczyk, Aleksandra Derra. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 47-70.
Frase, Peter. 2018. Wprowadzenie. Technologia i ekologia jak apokalipsa i utopia. W: tenże. Cztery przyszłości. Wizje świata po kapitalizmie, przeł. Maciej Szlinder. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 7-33.
Hubbard, Ruth. 2014. Nauka, władza, płeć (gender). W: Studia nad nauką oraz technologią. Wybór tekstów, red. naukowa Ewa Bińczyk, Aleksandra Derra. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 357-368.
Kemp, Luke et al. 2021. Climate Endgame: Exploring Catastrophic Climate Change Scenarios, PNAS, vol.119/34, e2108146119.
Krawczyk, Franciszek. 2024. Nauka bez centrum? Opór przeciw dominacji centrum na akademickich peryferiach, frgm. rozprawy doktorskiej, Wydział Filozoficzny UAM.
Krzykawski, Michał. 2023. Egzosomatyzacja lub moment technologiczny antropocenu. „Postscriptum Polonistyczne” 2 (32): 3-17.
Latour, Bruno, Steve Woolgar. 2020. Życie laboratoryjne. Konstruowanie faktów naukowych, przeł. Krzysztof Abriszewski, Paweł Gąska, Maciej Smoczyński, Adrian Zabielski. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
Morton, Thimoty. 2023. Początek po końcu i Nić pierwsza. W: tenże: Mroczna ekologia. Ku logice przyszłego współistnienia, przeł. Anna Barcz. Warszawa: Oficyna Związek Otwarty, 62-142.
Readings, Bill. 2017. Uniwersytet w ruinie, przeł. Samanta Stecko. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
Romm, Joseph. 2024. Uniknięcie najgorszych skutków. W: tenże. Zmiany klimatu, wyd. trzecie, przeł. Agnieszka Adamczyk-Karwowska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 157-183.
Skórzyńska, Agata. 2023. Psucie wiedzy i znikające instytucje. Szkic z neoliberalizującej się akademii. „Teksty Drugie” 1: 19-42.
Srnicek, Nick. 2023. Kapitalizm platform, przeł. Andrzej Karalus, Janusz Grygieńć. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Tsing, Anna L. 2024. Grzyb u kresu świata. O możliwości życia na ruinach kapitalizmu, przeł. Monika Rogowska-Stangret, Aleksandra Ross, Janusz Grygieńć. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
W cyklu 2022/23Z:
Informacje podano w sekcji "Podstawowe informacje o przedmiocie". |
W cyklu 2023/24Z:
Informacje podano w sekcji "Podstawowe informacje o przedmiocie". |
W cyklu 2024/25Z:
Informacje podano w sekcji "Podstawowe informacje o przedmiocie". |
W cyklu 2025/26Z:
Informacje podano w sekcji "Podstawowe informacje o przedmiocie". |
Uwagi
W cyklu 2023/24Z:
Brak. |
W cyklu 2024/25Z:
Brak. |
W cyklu 2025/26Z:
Brak. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: