Współczesne problemy etyki
2402-F-S2-2-WPE
Zajęcia "Współczesne problemy etyki" prezentują etykę jako dziedzinę wiedzy i obszar problemowy, który odnosi się do zmian historyczno-kulturowych XX oraz XXI w. Etyka jest subdyscypliną filozoficzną, która odpowiada na te zmiany i zagrożenia w otaczającej nas rzeczywistości, opracowując wzorce właściwego postępowania i życia. XX oraz XXI wiek to czas poważnych doświadczeń, testów i dramatów, przez które przeszła lub przechodzi ludzkość. Jest to także czas gwałtownego rozwoju cywilizacyjnego, globalizacji i szerokiej dostępności informacji. Uczestnicy zajęć mają okazję dyskusji o tych zjawiskach w kontekście problemu postępu moralnego.
Efekty uczenia się - wiedza
Wiedza
Studentka/student zna i rozumie:
K_W01: specjalistyczną terminologię filozoficzną w zakresie etyk współczesnej, jej paradygmatów metaetycznych oraz nauki o moralności, w języku polskim i wybranym języku obcym;
K_W02: kluczowe pojęcia oraz podstawy teorii deontologicznych, postutylitarystycznych oraz współczesnej etyki cnót;
K_W06: formalne i merytoryczne zasady opracowywania i publikowania filozoficznych tekstów naukowych, a także przepisy prawa autorskiego, ochrony intelektualnej pracy twórczej oraz etycznych aspektów odwoływania się w badaniach filozoficznych do cudzej własności intelektualnej.
.
Efekty uczenia się - umiejętności
Umiejętności
Studentka/student potrafi:
K_U01: skutecznie łączyć kompetencje językowe oraz wiedzę filozoficzną w z zakresie etyki, celu samodzielnego zdobywania nowych informacji pochodzących z różnych źródeł; opracowywać, hierarchizować i dokonywać oceny pozyskanych informacji; opanować podstawowe narzędzia pracy humanisty.
Poprzez głębokie rozumienie roli, jaką refleksja o etyce pełni w nakreślaniu pełnego katalogu zagadnień moralnych, potrafi aktywnie ubarwiać to spektrum przez aplikację konkretnych toposów i etosów do teoretycznych struktur etyki, a przez to dokonuje swobodnej transgresji między polami abstrakcyjnej etyki i praktycznej moralności w obu kierunkach, poddając je przy tym permanentnej synergicznej i ksobnej reartykulacji, tak na poziomie abstrakcji pojęciowej, jak i sądów wartościujących czy działań praktycznych.
K_U02: zastosować zdobytą wiedzę z zakresu kanonicznego kursu etyki oraz znajomość metod badawczych, aby wysuwać hipotezy i dobierać trafne argumenty;
odkrywać ograniczenia współczesnych form języka artykulacji zagadnień etycznych w metaetyce, aktywnie i bez żadnej zachęty ze strony prowadzącego demaskuje je jako jałowe oraz niweczy wszelkie wysiłki takich i im podobnych redukcyjnych podejść do zjawisk w przestrzeni moralnej.
K_U03: sformułować złożone i nietypowe problemy etyczne oraz wykazać się kreatywnością podejmując próbę ich rozwiązania oraz właściwie dobierać strategie argumentacyjne;
K_U05: samodzielnie prowadzić debatę oraz zaprezentować wyniki własnej pracy badawczej;
K_U07: dostosowywać język wypowiedzi, sposób prezentacji i argumentację do różnych grup odbiorców oraz kulturalnie i merytorycznie odpowiadać na argumenty.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Kompetencje społeczne
Studentka/student jest gotów do:
K_K01: z krytycznym dystansem odnosić się zarówno do już zdobytej wiedzy, jak i pozyskiwanych, nowych informacji, ubogacenia swojego charakteru moralnego, dokonując implementacji wiedzy i umiejętności do wymiaru indywidualnego; tym samym jawienia się samemu sobie jako podmiot ułomny, ale przez to zdolny do samoprzekraczania i samoprzezwyciężania.
K_K02: zrewidować swoje dotychczasowe zdanie lub uwzględnić racje nowego stanowiska pod wpływem wiarygodnych informacji oraz przekonujących argumentów; zaś wchodząc w posiadanie tej samowiedzy twórczo rozwijać zdolność słusznej samokrytyki, zwłaszcza na forum kolektywu
Metody dydaktyczne
Dyskusja, analiza tekstów i materiałów multimedialnych.
Metody dydaktyczne poszukujące
- okrągłego stołu
- seminaryjna
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Literatura
o Bauman Z., Dwa szkice o moralności ponowoczesnej, Wydawnictwo Instytutu Kultury, Warszawa 1994.
o Domeracki P., Etyka małych kroków i niewielkich dóbr, Etyka i dobro, red. Dorota Probucka, Kraków 2015, s. 15–25.
o Hartman J., Etyka! Poradnik dla grzeszników, Warszawa 2015
o Hostyński L., O przyjemności. Od starożytnej hedone po oświeceniowy libertynizm i utylitaryzm, Warszawa 2022
o Jaranowski M., Primo Leviego „przemoc zbędna”: rozwinięcie pojęcia, „Analiza i Egzystencja” 57 (2022), s. 115–135
o Jaśtal J., Nadzieja z Melos, Kraków 2021
o Littel J., Suche i wilgotne, przeł M. Kamińska-Maurugeon, Kraków 2008
o Peterson J., 12 życiowych zasad: antidotum na chaos, przeł.: K. Zuber., Wrocław 2018
o Piątek Z., Eugenika. Zagrożenie czy szans ludzkości?, Toruń 2019
o Pinker S., Nowe Oświecenie. Argumenty za rozumem, nauką, humanizmem i postępem, tłum. P. Bieroń, Poznań 2018
o Płoszczyniec A., Asceza i człowiek. Studium antropologii filozoficznej Henryka Elzenberga
o Pobłocki K., Chamstwo, Wołowiec 20221; podobnie jak A. Leder, Prześniona rewolucja. Ćwiczenie z logiki historycznej, Warszawa 2014
o Sandel M., Czego nie można kupić za pieniądze. Moralne granice rynku, przeł. A. Chromik, T. Sikora, Warszawa 2020
o Scruton R, Zielona filozofia. Jak poważnie myśleć o naszej planecie, przeł. J. Grzegorczyk, R. P. Wierzchosławski, Poznań 2017
o Savater F., Etyka dla syna, przeł. J. Wojcieszak, Warszawa 1996
o Shklar J., Zwyczajne przywary, przeł. M. Król, Warszawa 1997
o Silbermann A., O sztuce płaszczenia, przeł. R. Michalski, M. Kwiecińska-Zdrenka, Toruń 2023
o Zarzycki R., Etyka codzienności – czy można być dobrym po prostu? Społeczno-polityczna analiza moralności jako towaru, oręża i dystynkcji, Warszawa 2021
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: