Filozofia nauki II 2402-F-S2-2-FN2
Zagadnienia (kolejność zostanie ustalona podczas zajęć, część tekstów wymaga dyskusji na 2 zajęciach):
1. Dr Golem? Luka w samym sercu medycyny
Collins, Harry M. 2014. Luka w samym sercu medycyny: efekt placebo, przeł. Ewa Bińczyk. W: Studia nad nauką oraz technologią. Wybór tekstów. Ewa Bińczyk, Aleksandra Derra (red.). Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 335-354.
2. Metodologiczne wyzwania nauk humanistycznych
Kola, Adam F. 2008. Tyfus, wszy, klatki, karmiciele a II wojna światowa. W: Jacek Kowalewski, Wojciech Piasek, Marta Śliwa (red.). Rzeczy i ludzie. Humanistyka wobec materialności. Olsztyn: Instytut Filozofii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, 299-318.
3. Współczesny status wiedzy eksperckiej
Collins, Harry M. 2018. Czy wszyscy jesteśmy ekspertami? Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, przeł. Ewa Bińczyk, Janusz Grygieńć, wybrany rozdział.
4. Filozofia nauki a problem utraty przyszłości
Bińczyk E. 2018. Utrata przyszłości w epoce antropocenu, „Stan Rzeczy”, nr 1 (14), 109-134.
Oreskes, Naomi, Erik M. Conway. 2017. Upadek cywilizacji zachodniej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, przeł. Ewa Bińczyk, Jakub Gużyński, Krzysztof Tarkowski.
5. Rzeczywistość w konstruktywistycznych studiach nad nauką
Latour, Bruno. 2013. „Czy wierzysz w rzeczywistość?” Wieści z okopów wojen o naukę. W: tenże. Nadzieja Pandory. Eseje o rzeczywistości w studiach nad nauką. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, red. Krzysztof Abriszewski, s. 29-54.
6. Antyscjentyzm, wojny o naukę i stanowisko Stevena Shapina
Shapin, Steven. 2010. How to Be Antiscientific. W: tenże. Never Pure. Historical Studies of Science as if It Was Produced by People with Bodies, Situated in Time, Space, Culture, and Society, and Struggling for Credibility and Authority. Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 32-46.
7. Retoryka dezinformacji w epoce antropocenu
Bińczyk E. 2018. Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu, Wydawnictwo Naukowe PWN, rozdział siódmy.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- klasyczna metoda problemowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Kryteria oceniania
Zaliczenie z oceną: obecność, lektura oraz pogłębiona analiza wskazanych tekstów, aktywny udział w dyskusji.
Literatura
Podano wyżej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: