Analiza tekstów filozoficznych w języku obcym: j. niemiecki 2402-F-S2-1Z-ATJN
Zajęcia w całości zaplanowane w trybie nauki zdalnej z wykorzystaniem platformy Moodle i Microsoft Teams. Ogólnym celem kursu jest rozwinięcie zdolności analitycznych studentów podczas pracy z wybranym tekstami filozoficznymi w języku niemieckim. Zajęcia podzielone są na 3 moduły tematyczne.
1. Filozofowie i ich języki (180 minut)
- analiza stylistyczno-retoryczna wybranych tekstów. Krótkie fragmenty pochodzące z dzieł różnych filozofów niemieckich. Omówienie osobliwości gramatycznych, preferencji leksykalnych oraz retorycznych tropów wzmacniających bądź imitujących logiczną argumentację.
2. Sztuczna inteligencja i jej konsekwencje (360 minut)
- dyskusja na podstawie fragmentów książki Künstliche Intelligenz und der Sinn des Lebens D. Prechta oraz wywiadu z autorem udostępnionym na serwisie youtube.
3. Filozofia a moda (720 minut)
- analiza fragmentów tekstów filozoficznych i socjologicznych traktujących o zjawisku mody.
Celem zajęć jest rozwinięcie wśród studentów zdolności samodzielnej analizy niemieckojęzycznych tekstów filozoficznych, poszerzenie ich wiedzy na temat wybranych zagadnień filozoficznych, zapoznanie ich ze specyfiką języka, a zwłaszcza terminologii filozoficznej. Wykorzystanie trybu zdalnego podczas prowadzenia tych zajęć usprawni ich przebieg oraz przyspieszy proces przekazywania wiedzy i weryfikację postępów studentów.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- referatu
- giełda pomysłów
- laboratoryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody ewaluacyjne
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach, testy i quizy na zakończenie każdego modułu, referaty połączone z prezentacjami, kolokwium na zakończenie semestru
Literatura
Wszystkie materiały dydaktyczne łącznie z literaturą uzupełniającą załączone na platformie Moodle i Microsoft Teams
Moduł 1
Friedrich Nietzsche, Also sprach Zaratustra (fragm.).
Martin Heidegger, Sein und Zeit (fragm.).
Hans G. Gadamer, Wahrheit und Methode, (fragm.).
Arnold Gehlen, Der Mensch (fragm.)
Ludwig Wittgenstein, Philosophische Untersuchungen (fragm.)
Jürgen Habermas, Die Zukunft der menschlichen Natur. Auf dem Weg zu einer liberalen Eugenik? (fragm.).
Peter, Sloterdijk, Du musst sein Leben ändern (fragm.)
Moduł 2
D. Precht, Künstliche Intelligenz und der Sinn des Lebens, s. 12-36, 67-92.
Moduł 3
Hegel, ÄSTHETIK II, hrsg. von Friedrich Bassange. Frankfurt a.M.: Europäische Verlagsanstalt o.J., S. 124–132.
H. Heine, REISEBILDER III, Kap. 17, in: ders.: Sämtliche Werke. Historisch-kritische Gesamtausgabe der Werke, Bd. 7.1, s. 45–46.
F. Nietzsche, MENSCHLICHES, ALLZUMENSCHLICHES II, in: ders.: Werke in drei Bänden, hrsg. Karl Schlechta, Bd. 1, s. 961–964.
Adolf Loos, »HERRENMODE« UND »DAMENMODE«, in: ders.: Ins Leere gesprochen (1897– 1900), Berlin: Herold 1962, S. 19–25 und S. 157–164.
Thorstein Veblen, THEORIE DER FEINEN LEUTE. EINE ÖKONOMISCHE UNTERSUCHUNG DER INSTITUTIONEN, s. 127–142.
Eduard Fuchs, »ICH BIN DER HERR, DEIN GOTT!« in: Die Frau in der Karikatur. Sozialgeschichte der Frau, s. 263–349.
Werner Sombart, LIEBE, LUXUS UND KAPITALISMUS. ÜBER DIE ENTSTEHUNG DER MODERNEN WELT AUS DEM GEIST DER VERSCHWENDUNG, Berlin:
Wagenbach 1992, S. 118–129.
Andreas Krass (2008): »METROSEXUALITÄT. ODER: WIE SCHWUL IST DER MODERNE MANN?«, in: Queer Lectures 1 (2008), S. 108–138.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: